Permalänk

behöver hjälp med att koppla ström

jag skall köpa en sån här ir-platta snart, men är helt okunnig inom el. Kan någon snäll själ hjälpa mig? Jag antar att en + å en - sladd skall lödas fast i plattan.....går det på något sätt att koppla produkten till nätagget via 4 pins molex? Hur i så fall?

Lite följdfrågor: Vad står Vdd för? Vad står mA för? Kan något rekommendera en passande sladd på kjell.com, den får ju uppenbarligen inte vara för smal för att kunna driva all spänning/volt (vet inte skillnaden).

avslutande fråga: Nätagget kan ju endast ge 12v som mest, medan de här ir-dioderna stödjer upp till 14v. Är det någon märkbar skillnad mellan 12v och 14v i effekten på dioderna?

många frågor unfortunately. Ännu en gång bör påpekas, om någon ännu inte har fattat detta, att jag är jävulskt okunnig inom el

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

Du tar gul (plus) och svart (minus) ifrån nätaggets molex och löder fast på kortet. Det står nog säkert vart du ska löda osv på kortet så det ska inte va några problem.
Nätagget leverarar som sagt 12v men jag tvivlar på att det blir någon stor skillnad, stör fö att den klarar sig fint mellan 12-14v..
mA står för milliAmpere och det säger hur mycket Ström IR-diodrarna drar.

Sen en kabel. Den här borde duga fint. Tar du en i varje färg: Svart/röd.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Hmm...så jag behöver allså inte den andra svarta kabeln samt den röda över huvud taget? (på molexen) Det spelar ingen roll vilken svart då?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Hmm...så jag behöver allså inte den andra svarta kabeln samt den röda över huvud taget? (på molexen) Det spelar ingen roll vilken svart då?

Nej, det är två svarta 'trådar' för att slippa nyttja grövre kablage. Den röda ger en potential (e.g. spänningsskillnad) på +5V jämfört med de svarta, medans den gula lämnar +12V.

Lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

att det är mindre volt gär bara att dioderna håller längre men dom lyser lite mindre

Permalänk

jo det förstår jag, men min fråga var mer om skillnaden är märkbar, om dioderna lyser upp MYCKET mer på 14v?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Sry om jag tar upp gammal topic men..
hur Ser en Molex ut?
e Det den man kopplar in CCFL med Lr?

Permalänk
Permalänk

Jag tar upp tråden igen....behövde man båda svarta kablar som skall kopplas ihop till en eller räcker det med endast den gula och EN svart?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Jag tar upp tråden igen....behövde man båda svarta kablar som skall kopplas ihop till en eller räcker det med endast den gula och EN svart?

En gul och en svart ja, det spelar ingen roll vilken svart du tar då dom går till exakt samma ställe.
Anledningen till att det är två är att man slipper använda grövre kablar.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Det räcker med en svart, båda sladdarnas egenskaper är identiska.

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630