Permalänk

[PDA] Dell Axim X51v 624Mhz

Nu är det hög tid för en ny handdator. Jag har sökt runt lite på internet och i detta forum för information. Först hade jag 3000:- som tak men nu har jag höjt det till 4000:- p.g.a. att jag hittade Dell Axim X51v 624Mhz.

Är det någon av er som har erfarenhet av denna maskin eller ett argument för eller mot att jag köper denna.

De kraven jag har är:
- Max 4000:- (med moms och gärna frakt ifall den ska beställas)
- Inbyggt W-lan.
- Windows operativsystem.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Föreslår att du tar en närmare titt på AximSite.com om du är intresserad utav Dell Axim-handdatorer!

http://www.aximsite.com/

Har själven Dell Axim X30 624Mhz. Som jag köpte av Dell förra året. Och är SUPERNÖJD!! Men den versionen säljs inte längre.. Gör en sökning i detta forum efter: Handdator

Så skall du finna en massa intressanta trådar!

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Jag har en X50v och den är en mycket fin PDA, du lär inte bli besviken.

Jag har inga problem med min, enda som är negativt med den är att Dell inte fixat WM5 uppdateringen ännu. Det tar dem flera år innan det händer något.

Det finns mycket tillbehör till Axim modellerna också, så du kommer inte ha problem att hitta roliga tillbehör m.m att leka med.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

i min mening så är WM5 MYCKET sämre än föregångaren...

detta beror till stor del på hur minnet används och att man inte kan synka över WIFI längre...

till trådskaparen:
kolla in Fujitsu siemens modeller

en bra sida = firstloox.org

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Jg tycker du ska kolla in hp's modeller..

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Kollar också på PDA för tillfället och har fastnat för HP iPAQ hx2490.

Fördelar:

Robust uppbyggnad
Stödjer VPN
Inbyggt plasthölje(Såvitt jag vet)

Pris: ~3300:-

X51v ser ut onekligen vettigare ut men hur är konstruktionen? Dells bärbara är ju t.ex plastig.

Permalänk

Har en Dell Axim x50 och jag är kanon nöjd.

Permalänk
Medlem

Bra tråd KentRoyal!!!

Jag vill oxå höra allas åsikter om x51v, själv lutar det mot en hx2490..... tycker 4000 är lite saftigt då jag vill köpa ett rymligt minneskort samtidigt. VGA-skärmen e go dock

Visa signatur

;-D

Permalänk
Medlem

Dell Axim x51v ligger runt 3100:- inkl moms samt frakt då det är 20% rabatt just nu, vilket gör den ännu mer intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummmii
Dell Axim x51v ligger runt 3100:- inkl moms samt frakt då det är 20% rabatt just nu, vilket gör den ännu mer intressant.

3100:- ???
Står ju 3786kr på dells hemsida...och jag antar att 20% var på 4686kr. eller?

Visa signatur

;-D

Permalänk
Medlem

Klicka på konfiguera och köp så visas detta:

Dell Axim X51v 624Mhz
Från 4.686:-
Inklusive moms och frakt
Nu från
3.112:-
Inklusive moms och frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummmii
Klicka på konfiguera och köp så visas detta:

Dell Axim X51v 624Mhz
Från 4.686:-
Inklusive moms och frakt
Nu från
3.112:-
Inklusive moms och frakt

F*n va sweeeeeeeeeet =D
Hade tydligen missat det =O
Förresten...ni som har x51v...hur är batteritiden på den? 1100mah är inte supermycket =/

Visa signatur

;-D

Permalänk
Medlem

X51v
WiFi On / Max Brightness - 3hours 24min
Standard Usage / Max Brightness - 4hours 8min

Källa: Aximsite.com Dell Axim X51v review

Batterier m.m finns det gott om på ebay.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummmii
X51v
WiFi On / Max Brightness - 3hours 24min
Standard Usage / Max Brightness - 4hours 8min

Källa: Aximsite.com Dell Axim X51v review

Batterier m.m finns det gott om på ebay.

Jo jag har läst det oxå. Hur länge blir det med Brightness på 50-60% och lägre klockfrekvens? Är medföljande fodral någorlunda stöt-tåligt?
Ni som är ägare av en borde veta

Visa signatur

;-D

Permalänk

Batteritiden varierar hela tiden, det beror på Brightness, Klockfrekvens och vilka program som körs på den.

Jag kör ALLTID med minsta möjliga brightness på min X50v och jag tycker den är perfekt, om man höjer den blir skärmen så ljus att det är som att titta rakt in i solen

Uppskattade batteritider:

208 MHz / Skärm av: 7-8 timmar
208 MHz / Brightness 10%: 5 timmar
316? MHz / Brightness 50%: 3,5 timme?

Batterier och andra tillbehör är billiga att köpa från aximcases.com där du också får rabatt genom aximsite.com:up:

^^ Butiken ligger dock i USA utanför Chicago, men de skriver värdet på paketet till ~ $10 och att det är replacement parts till PDA's.

Du lär inte få tullavgifter och massa annat skit, men man vet aldrig.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk

Det får nog bli en Dell när andra verkar nöjda med den. Den verkar faktiskt gedigen.
Håll på att beställa en nu, återkommer med lite information när jag fått den

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

ska nog oxå göra det....när jag övertygat mig själv om att det är ett bra köp (borde inte ta så lång tid)
Bästa av allt ...såg att jag fick 5% rabatt via Mecenat (antar att det kan kombineras med dells egna rabatt) ...gött å vara student ;-D

Visa signatur

;-D

Permalänk

Det tråkiga är att det uppskattas ta 7-12 arbetsdagar eller vad det stod. Hoppas det går fortare Tråkigt att behöva vänta en hel vecka.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Hmmm...jag läste på aximsite att hörlursuttaget lätt kvaddar sig. Är detta ett stort problem eller har dom bara varit lite klantiga? :/

Visa signatur

;-D

Permalänk
Medlem

Nu har jag också beställt en, avlägger en rapport när jag har fått den Nästa steg är att handla lite tillbehör från ebay såsom Rhinoskin, BT GPS och ett extra batteri.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ank4n
Hmmm...jag läste på aximsite att hörlursuttaget lätt kvaddar sig. Är detta ett stort problem eller har dom bara varit lite klantiga? :/

Det har inte hänt för mig, min är som ny.

Det beror väl lite på hur man hanterar kontakten.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket upplysande tråd! Jag har haft ögonen på X51V ganska länge, och nu när det är realisation är det nog dags att slå till.

Jag kan tillägga att man verkar få 5% extra rabatt om man har Mecenatkort. Rabattkod: Nix! De fick visst inte spridas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ank4n
Hmmm...jag läste på aximsite att hörlursuttaget lätt kvaddar sig. Är detta ett stort problem eller har dom bara varit lite klantiga? :/

Inte varit några problem för mig och jag använder handdatorn som mp3spelare dagligen.

Permalänk
Medlem

triplea...

Värna om studentrabatter... så publicera inte koder publikt.
För att citera Mecenat: "Detta kan leda till att studentrabatten dras in."
Det vill du väl inte ska hända... iaf inte jag

fy på dig!!

---------

FreakaliS ok....det låter gött det. nån skillnad i prestanda med sd- eller cf-kort?

Visa signatur

;-D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ank4n

FreakaliS ok....det låter gött det. nån skillnad i prestanda med sd- eller cf-kort?

Det kan det säkert vara. Men det beror nog mer på vilken läs/skriv hastighet som det specifika kortet har. Alla sd eller cf kort är inte lika snabba. De brukar beskrivas med ex. 40x sen får man kolla upp vad den hastigheten egentligen motsvarar.

Jag kör med ett 1gb sd och ett 2 gb cfminne. Det är ju rätt billigt med minne idag.

Permalänk
Medlem

Vilka tillbehör (väska, skärmskydd etc) från dell är bra? kanske kan vara bra å köpa det samtidigt som man köper själva enheten?
Eller är "3:d part" tillbehör bättre? bara jobbigt dock att behöva köpa sånt från staterna :/

Vad kör Dell med för betalningssätt? är det bara via Mastercard?

Visa signatur

;-D

Permalänk

Nu har jag haft dator över helgen och lekt med. Min första reaktion var "wow vilken schysst skärm". Den är riktigt bra jämfört med min gamla Palm.
Har gått runt och ringt med skype på stan, Jönköping har uppenbarligen sjukt många öppna w-lan!
Har tittat på tv-serier på den, fungerade helt klockrent, surfat och chattat via msn.
Aximen är helt till belåtenhet förutom en röd pixel som retar mig otroligt, jag kör sånhär "reparationsfilm" ett par dar så får vi se om något händer annars får jag väl lära mig leva med den.

Nu blir det att inhandla:
- Skyddsplast till skärmen
- Bluetooth headset till skype
- Aluminiumfodral
- Bättre batteri (eventuellt, har inte haft behov av det än)
- Bluetooth tangentbord i fickformat

edit.
Efter att ha sökt runt lite på Aximforumen verkar det som att de har dåligt stöd för Bluetooth-headset. Får vänta med det tills jag får veta om de fungerar bra eller inte.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

ank4n, ska tänka på det nästa gång.

Kentroyal, den röda pixeln blir du nog inte av med, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Så då var en beställd, x51v med 2200 mAh batteri, läderfodral (bälte), videokabel 1 års drulle (ska åka inlines med den i bälte eller ficka).

4044 kr vart det :D... erbjudandet tog slut igår men ringde o snacka lite så fixade de

Varför vill så många ha aluminium fodral?

Så sugen nu, har ingen lust att vänta en vecka på att den ska komma

Edit: tur att man ä student

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

Har mottagit min också, men någon roade sig med att bryta upp paket på UPS och stjäla innehållet. Som tur va slapp handdatorn undan men jag saknar skyddsplasten och resten av innehållet (ganska stort paket, kan inte bara ha varit skyddsplast i). Har talat med DELL och borde ha mottagit ett samtal idag vilket uteblev men men, får ta och ringa imorgon och påminna.

Skärmen är utomordenlig likaså byggkvaliten, nu ska jag bara införskaffa mig en BT GPS och ett rhinoskin så den klarar lite misshandel.