Permalänk

Köp av ny bärbar

Jag funderar på att köpa en ny bärbar. Min budget ligger på omkring 16-17 000.

Jag är väldigt frestad över HP DV8195EA 17" Wide.

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010090861

(inte nödvändigtvis därifrån jag skall köpa den, har hittat något billigare)

jag skall ha datorn som någon sorts ersättning för både bärbar och stationär (enda datorn jag tänker använda). Detta innebär att den skall ha bra prestanda, samt inte vara allt för tung. Den får max väga 3,7 kg men helst under det.

Tips? Anmärkningar? Erfarenheter av DV8195EA:n eller andra bärbara? Nå annat som kan vara av intresse för mig?

Mycket tacksam för svar.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det enda positiva om denna dator är att den har 2gb ram. Om du ska spela eller något dylikt så måste du köpa en dator med ett bättre grafikkort en denna.

Visa signatur

Asus A7J
Intel Yonah Dual Core T2300 1.66GhZ,
1GB Ram, 100gb HDD 5400RPM, 17" Glare WXGA+, ATI X1600 256mb.

Permalänk

tips?

Alla tips vore jättebra. Som sagt, har lagt kriterierna i mitt ursprungspost.

Vill kunna spela nya spel, och framtida spel. Max 3.7 kg tung. Gärna 17 tums skärm osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2
Dell Inspiron 9400.

Problemet är att 9400 bara säljs med x1400 nu som är mer eller mindre ett B graffekort!

Vill du ha 17 skärm? kan försöka fixa lite förslag till dig senare.....

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk

Det vore jättesnällt. Har letat lite överallt. Vad bör jag ha i grafikkorts väg? för att på någolunda optimalt sätt utnyttja 1-2 gig ram.

Permalänk
Medlem

Re: tips?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forvirrad
Alla tips vore jättebra. Som sagt, har lagt kriterierna i mitt ursprungspost.

Vill kunna spela nya spel, och framtida spel. Max 3.7 kg tung. Gärna 17 tums skärm osv.

Hmm kanske en Asus AS6J eller Asus A7J dock kostar asus a7j 18 118kr, men då får du duo core cpu 1024 ram, Ati Radeon x1600 256mb osv

Visa signatur

Asus A7J
Intel Yonah Dual Core T2300 1.66GhZ,
1GB Ram, 100gb HDD 5400RPM, 17" Glare WXGA+, ATI X1600 256mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forvirrad
Det vore jättesnällt. Har letat lite överallt. Vad bör jag ha i grafikkorts väg? för att på någolunda optimalt sätt utnyttja 1-2 gig ram.

X700 256 mb x 1600 256 mb eller getforce 6800 eller 7800 det är de korten som är bra att spela med om du ska kunna spela cod2 bf2 och hl2 flytande på bra upplösning och fin fps!

Här har du lite tips från mig...

Jag rekommenderar starkt intels M serie eller intels corde duo serie. har hört att amd har mycket värme problem!

Det blir J*vligt dyrt med 2 gig ram om du ska ha ett bra graffekort så du kanske får nöja dig med 1 gig.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317720 en bra dator, har hört från andra att ASUS ska vara mycket bra datorer!

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA6JA-Q028P nästan samma dator men denna har kraftigare proccessor men mindre skärm, men om du ska ha den hemma så kan du ju koppla in en extern skärm.

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nelo
X700 256 mb x 1600 256 mb eller getforce 6800 eller 7800 det är de korten som är bra att spela med om du ska kunna spela cod2 bf2 och hl2 flytande på bra upplösning och fin fps!

Här har du lite tips från mig...

Jag rekommenderar starkt intels M serie eller intels corde duo serie. har hört att amd har mycket värme problem!

Det blir J*vligt dyrt med 2 gig ram om du ska ha ett bra graffekort så du kanske får nöja dig med 1 gig.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317720 en bra dator, har hört från andra att ASUS ska vara mycket bra datorer!

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA6JA-Q028P nästan samma dator men denna har kraftigare proccessor men mindre skärm, men om du ska ha den hemma så kan du ju koppla in en extern skärm.

Den där andra du har där är nog det bästa alternativet..

Den mest prisvärda datorn idag är nog Acer 5024 WLMI ..

Jag har hört att det är Intel som har värmeproblem och inte amd ?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Den där andra du har där är nog det bästa alternativet..

Den mest prisvärda datorn idag är nog Acer 5024 WLMI ..

Jag har hört att det är Intel som har värmeproblem och inte amd ?

Acer 5024 har mycket värmeproblem.... är helt säker på att det är amd som strular med värmen i laptops. intels p4 är inte bra i laptops men core duo och Intel M har inga värmeproblem.

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nelo
Acer 5024 har mycket värmeproblem.... är helt säker på att det är amd som strular med värmen i laptops. intels p4 är inte bra i laptops men core duo och Intel M har inga värmeproblem.

Har du fakta för det där?..

antar att du kanske läst min tråd.. men jag har fått en måndagsex.. fläktstyrningen funkar inte som den ska och går inte upp i varv när man belastar proccessorn hårt (Prime95)

Men har man inte sån otur som jag alltid brukar ha så är det den mest prisvärda datorn idag .. skiljer inte mycket prestanda mellan x1600 och x700.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Har också läst om AMD´s värmeproblem i bärbara, för att addera till diskussionen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Har du fakta för det där?..

antar att du kanske läst min tråd.. men jag har fått en måndagsex.. fläktstyrningen funkar inte som den ska och går inte upp i varv när man belastar proccessorn hårt (Prime95)

Men har man inte sån otur som jag alltid brukar ha så är det den mest prisvärda datorn idag .. skiljer inte mycket prestanda mellan x1600 och x700.

finns fler som har problem med den!

Sedan så skiljer det säg ganska mycket mellan x1600 och x700 har sett tester och x1600 är ganska mycket bättre!

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB