Permalänk
Medlem

Måste bara flika in att shit vad nöjd jag är med min.
Ultimata telefonen i rimlig storlek för oss tekniknördar.

Synd att kameran förlorar stort mot min gamla K750 och att den saknar FM-radio. Två mycket viktiga saker för mig.
Men jag får lösa det på annat sätt, för jag kommer inte att klara mig utan Windows.

Tips är att kolla på blocket, många som ångrar sig angående telefonerna när de inser att de inte är hur enkla som helst att använda.
(Köpte min för 3000 kr med 512 kort, helt orörd, med kvitto).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datornörden
Finns, http://www.tbh.se/prod.asp?kat_id=922&prod_id=9521&ID=7&backa...]

Edit: Blev fel länk

Nåja, visst finns de i butikernas sortiment, men de är "tillfälligt slut".
Samma sak verkar gälla 1GB.
Tröttnade på att vänta och köpte ett 512MB på netonnet idag.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljudet i micken på 8310, hört att qtek telefonerna tar upp mycket bakgrundsljud, vägljud motorljud i bilen, prat o stök i bakgrunden tex. En bekant har en 8310 och det gick inte höra vad han sa när han körde bil, är det så på alla eller har han ett måndagsex.

Visa signatur

Liten snabb bil

Permalänk
Medlem

denna verkar helt klart intressant då min nokia 3510i har sett sina bästa dagar
men måste bara fråga, skärmen är kvaliten kanon eller? är den i klass med w800 och alla dom som har 262000 färger?
en fråga till hur är filmkvaliten? går det se film bra eller?

tacksam för svar! kan inhandlas om svaren är dom rätta så att säga

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Skärmen är mångdubbelt bättre än W800 iaf

Permalänk
Medlem

Sätter man en K750 (som ju har en likadan skärm som W800) bredvid en 8310, så ser man hur otroligt mycket mer ljusstark, skarp och högupplöst Qtekens skärm är.

Då jag ägde en K750 var jag faktiskt imponerad av dennes skärm, men när jag efter ett par veckor med min 8310 (SP5) såg skärmen igen, så var den en ordentlig besvikelse.

Jag vill tro att jag är objektiv gällande detta, då jag anser att K750 på många sätt är en bättre telefon än 8310, men skärmen är faktiskt en av Qtelekens starkaste sidor. Den är verkligen så suverän som varenda recension påpekar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det låter mycket bra!

så man ska inte låta sig imponeras av att dom flesta nya telefonerna har 262k färger med andra ord?

jag kommer nog köpa denna lur inom en månad iaf, kommer kolla runt mycket mer så skriv gärna mer lägg in bilder, länka till fler recensioner, vilka program man bör lägga in m.m! väldigt intressant!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Egentligen så är det en 262k färgeres skärm eller det måste vara det skärmen är så jävla bra.

Permalänk
Medlem

Kan man browsa andra datorers share när man är ansluten till ett wlan med telefonen?

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Egentligen så är det en 262k färgeres skärm eller det måste vara det skärmen är så jävla bra.

ja eftersom alla jag sett bara gett positiv kritik så väntar jag med spänning över att glo på skärmen

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Egentligen så är det en 262k färgeres skärm eller det måste vara det skärmen är så jävla bra.

Nej, Windows Mobile stödjer heller inte mer än 16-bitars färgdjup. Men som sagt, antal färger är långt ifrån allt.

Alla jag har visat telefonen för har kommenterat (positivt) skärmen, det första de ha gjort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Nej, Windows Mobile stödjer heller inte mer än 16-bitars färgdjup. Men som sagt, antal färger är långt ifrån allt.

Alla jag har visat telefonen för har kommenterat (positivt) skärmen, det första de ha gjort.

testar man på datorn mellan 16 bitar (65536 färger) och 32bitar (mycket mer färger ) så ser man inte så stor skillnad tycker jag så antal färger är bara bullshit i min mening iaf. 16 bitar räcker så länge det är bra upplösning å kvalla!

262k färger är 18 bitar om nån undrar, onödigt vetande kanske men jaja

något mer som ni har blivit "WOW" över denna mobil?
säg något som verkligen har gjort så att ni älskar mobilen!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
testar man på datorn mellan 16 bitar (65536 färger) och 32bitar (mycket mer färger ) så ser man inte så stor skillnad tycker jag så antal färger är bara bullshit i min mening iaf. 16 bitar räcker så länge det är bra upplösning å kvalla!

262k färger är 18 bitar om nån undrar, onödigt vetande kanske men jaja

något mer som ni har blivit "WOW" över denna mobil?
säg något som verkligen har gjort så att ni älskar mobilen!

WLAN!! Fyfan vad det är bra. Windows!!

Permalänk
Medlem

haha låter kanon!

när använder ni wlan riktigt? hittar man ofta lan uppe?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
testar man på datorn mellan 16 bitar (65536 färger) och 32bitar (mycket mer färger ) så ser man inte så stor skillnad tycker jag så antal färger är bara bullshit i min mening iaf. 16 bitar räcker så länge det är bra upplösning å kvalla!

262k färger är i princip bara ett försäljningstrick, precis som megapixlar har blivit gällande digitalkameror. Majoriteten av mobilerna som marknadsförs just som 262k-mobiler, har inte ens stöd för det. Mjukvaran är inte gjord för det.

Visa signatur
Permalänk

Har haft telefonen sedan i höstas, och är verkligen nöjd.
Skärmen är det bästa jag sett, att man kan söka bland kontakter och uppringda nummer, med T9 är helt klockrent. Fattar inte att det inte finns på alla telefoner.
Ljudet i den är bra, likaså kvaliteten på själva skalet osv.

Det enda jag är missnöjd med är kvaliteten på den medföljande handsfreen och programutbudet, som än så länge är VÄLDIGT begränsat.

Angående Wlan så tycker jag det är en kul grej, men enda gången man använder det är när jag skickar/tar emot mail, som föriövrigt är den bästa integrationen jag sett. (med outlook då)

Däremot tycker jag inte om kalendern, då det inte går att kopiera poster, och inte heller söka. Där vinner K750i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_ante
Däremot tycker jag inte om kalendern, då det inte går att kopiera poster, och inte heller söka. Där vinner K750i.

Man måste dock tänka på att man med WM alltid har alternativ.

Du känner kanske redan till det, men Papyrus är ett suveränt kalenderprogram till WM. Helt överlägset den medföljande. Använder dessutom standarddatabasen, så integrationen med Outlook störs inte.

http://www.sbsh.net/products/papyrus/

Kalendern i K750 har inte en chans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
262k färger är i princip bara ett försäljningstrick, precis som megapixlar har blivit gällande digitalkameror. Majoriteten av mobilerna som marknadsförs just som 262k-mobiler, har inte ens stöd för det. Mjukvaran är inte gjord för det.

joodet där om m. pixlar har man varit med om många disskutioner (stavning)! alla tycker det är så coolt och bra med 10 m. pixlar! visst det är bra om man ska förstora bilder mycket osv. men det handlar om kvalitet! inte kvantitet! en 4megapixlars kamera kan vara mycket mycket bättre än en 8 megapixlars kamera!

tillbaka till telefonen...

hmm finns det lite programutbud till den som killer_ante sa?

fast den kanske är såpass ny att det börjar komma mer och mer hela tiden eller?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
hmm finns det lite programutbud till den som killer_ante sa?

Problemet är ju att de nya WM5 mobilerna körs i högre upplösning, villket gör att många program för tidigare WM-versioner inte fungerar. Andra fungerar bra, men körs inte i fullskärm, utan i den lilla upplösningen som tidigare telefoner använde.

WM5 är ett nytt operativsystem och programutbudet är därför fortfarande ganska fattigt, men det växer ju hela tiden, och nästan alla stora titlar anpassas för att fungera under WM5.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Problemet är ju att de nya WM5 mobilerna körs i högre upplösning, villket gör att många program för tidigare WM-versioner inte fungerar. Andra fungerar bra, men körs inte i fullskärm, utan i den lilla upplösningen som tidigare telefoner använde.

WM5 är ett nytt operativsystem och programutbudet är därför fortfarande ganska fattigt, men det växer ju hela tiden, och nästan alla stora titlar anpassas för att fungera under WM5.

aha på så vis! då är jag med, det betyder alltså att man inte gör så dålig framtidsinvestering om man köper en som kör på WM5?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Något som jag märkt dock är att de flesta programmen, dom man vill ha, kommer till ppc långt innna de kommer till smartphones, och stödet till ppc ofta är under all kritik... Vet nångon om man kan ta bort Iexplorer?

Jag har läst på flera ställen att skärmen är en 262K färgers historia men WM5 inte har stöd för det... spelar ändå ingen roll när skärmen är så bra men, kul kuriosa!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 13", iPad 2
Stationär: Intel Core i7 2600k, 8GB ram, Geforce 9800 GTX+, flera hårddiskar
HTPC: Intel Core™ 2 Duo E6600, 6 GB ram, Geforce 8800 GTS 320 mb

Permalänk
Medlem

undrar som någon annan ovan, hur funkar den som telefon då? det glöms ofta bort nuförtiden då man pratar om mobiler...(lite konstigt men men..)

micen? låter det bra och tydligt då man pratar? bra täckning? hur ser det ut då nån ringer? lätt att komma till telefonboken osv?

det är ju windows men trots allt en mobil ändå

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Aeqvist:

Telefonboken är bättre än de flesta jag provat innan, man kan söka namn med hjälp av t9 (förenklar mycket), du kan skriva in oändligt många uppgifter om personen... Sekreterarens namn, barnens namn, frun, och så hur många nummer, adresser, epostadresser som helst (nästan)

Att ringa med är väl helt ok, inte nå speciellt, som alla andra telefnoner, någon jag pratat med tycker det hörs dåligt när man kör i högtalartelefonsläge men det är det enda som jag hört någon klaga på!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 13", iPad 2
Stationär: Intel Core i7 2600k, 8GB ram, Geforce 9800 GTX+, flera hårddiskar
HTPC: Intel Core™ 2 Duo E6600, 6 GB ram, Geforce 8800 GTS 320 mb

Permalänk
Medlem

ja, nu börjar det definitivt bli jobbigt att inte få prova denna telefon! ska snart göra slag i saken! då kanske det kommer lite fler bilder ev. recension om jag inte är för upptagen med telefonen

EDIT:

ville bara tipsa om den bästa recensionen av Qtek 8310 enligt mig, med väldigt många och fina bilder!

http://www.gsmarena.com/qtek_8310-review-62.php

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Har haft Qtek 8310 några månader nu och det är en mycket bra telefon.
Instämmer med all positiv kritik.

Men för att balansera lite så får man väl peka på en av svagheterna.
Internet explorer i WM5 stödjer inte sidor med frames!
Kommer man till en sida med frames så vägrar den helt enkelt att visa sidan och ger bara ett simpelt felmeddelande.

Jag har försökt installera Opera mini som alternativ, men har inte lyckats få den att fungera bra än.
Vad har ni andra för erfarenheter av browsing med qtek 8310?

När det gäller WLAN, jodå, jag använder det titt som tätt. Man lär sig snabbt på vilka av de platser där man brukar vara som det finns WLAN. Då slår man lätt på WLAN för en stunds surfande eller så.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Tror ni det kommer någon uppföljare till denna rackare?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Hur mycket extra minne kan man stoppa i telefonen?

Permalänk
Medlem

Hej
Är windows mobile installerat på ett rom kort?. Kan det bli virus i operativsystemet som en vanlig pc?.
Mvh
Olasam

Permalänk
Medlem

det största mini sd som går att få tag på för närvarande är 2gb.
windows ligger i flash.
16 vs 18bit Färger är bara bullshit. lcd-displayerna har normalt sett ett 18bit imterface av den enkla anledningen att 16 inte är jämnt delbart med tre. (18/rgb=6bitar per grundfärg)
men eftersom 18bit är oerhört opraktiskt och ineffektivt att hantera i en processor så används bara 16bitar.

(detta inlägg är skrivet från en 8310)

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Men för att balansera lite så får man väl peka på en av svagheterna.
Internet explorer i WM5 stödjer inte sidor med frames!
Kommer man till en sida med frames så vägrar den helt enkelt att visa sidan och ger bara ett simpelt felmeddelande.

i-mate släppte här om dagen en uppdatering till SP5, där bl.a. det problemet är löst. Nu har PIE stöd för frames. Har själv inte uppdaterat än, men tänker göra det så snart jag får tid.

Om inte Qtek redan har släppt uppdateringen så lär de göra det snart. De brukar mig veterligen vara snabbare än i-mate på det.

Visa signatur