Nu ska Linux-oskulden tas! Vad ska jag kolla i XP först?

Permalänk

gtok:
Söker jag på source i texten får jag tre-fem träffar på ett par olika rader.

En innehåller två ## först. Problemet är att jag är på två olika datorer, men jag kanske ska logga in på den jag sitter på.

Raderna innehåller adresser till något.

Jonos:
Jag har blottat min okunskap. Jag ska verkligen läsa på sen.

phz:
Jo, jag vet. Jag gör det av gammal vana. Det känns liksom bäst, men jag gör det säkert inte senare utan bara nu i början.

Och tack så mycket för informationen. Det här är inte helt enkelt, men jag ska klara det. Jag skulle bara behöva lite mer tid, men det går inte just nu.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

ett '#' betyder i många språk och konfigfiler att det är en kommentar och alltså inte gäller som kod eller konfigurationsvariabel. så vill du få en rad att gälla så måste du plocka bort de i början på raden.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
gtok:
Söker jag på source i texten får jag tre-fem träffar på ett par olika rader.

En innehåller två ## först. Problemet är att jag är på två olika datorer, men jag kanske ska logga in på den jag sitter på.

Raderna innehåller adresser till något.

Ta bort # framför de raderna som innehåller adresser.

Permalänk

Jag har programmerat pyttelite i Javascript och då kunde man lägga in ett tecken för att raden skulle bli en kommentar istället för en funktion. Då kunde man skriva vad koden var.

Jag har kollat lite närmare och två rader efter varandra börjar med # och har en adress efter sig. Det känns som det är dem där # ska ta bort?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jag har kollat lite närmare och två rader efter varandra börjar med # och har en adress efter sig. Det känns som det är dem där # ska ta bort?

Ja.

deb <adress> breezy universe
deb-src <adress> breezy universe

Permalänk

Då har jag hittat det det. Jag har raderat det. Nu sparar jag. Omstart behövdes inte antar jag.

EDIT #1:
Nu startade jag om och försökte, den kom längre nu på xfce, men stannade. Det stod att jag skulle köra sudo apt-get update och det gör jag nu.

Jag tog bort #, men avbröt fast den var borta, så jag hoppas det blev rätt. Det märks snart.

EDIT #2:
NU! Nu går det att installera Xfce. Det här är verkligen inte något som är självklart för en nybörjare och speciellt inte för en stressad och otålig.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

vill du sen leva litet farligt (vilket man vill ibland) så kan du bara byta till dapper drake och uppdatera hela systemet.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Jonos:
Är du helt medveten om att hela Sweclockersforumet kommer förstå det? Är du beredd att ta det på ditt samvete? *hehe*

Min tanke är att hålla på 5.10 eftersom det är vanligast, stabila utgåvan och supporten och hjälpen som nu blir kanske enklare om jag har 5.10? Dessutom ska Dapper drake komma ut om några veckor (som planerat) i stabil utgåva och jag väntar helst tills dess.

Är det någon som har invändning på argumentionen så säg gärna till. Dapper drake ska dock vara bättre, så jag uppdatera gärna, men att vänta är kanske bäst?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

jag undanber mig från att rekommendera något men jag ville mest påpeka att du behöver inte tanka ner nya isos och installera om utan du konfar bara om apt-get och uppdaterar din burk så är det klart.

dapper kör ju med senaste verrar av allt så det är nog inte så jäkla ostabilt.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Jag vill först och främst testa lite innan jag uppdaterar. Målet är att få igång det, sen kan jag uppdatera. Nu ska det bara komma igång.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

vanligtvis när du har att göra med netinstalls eller apt över huvudtaget är det att rekommendera att främst få igång nätverket och sedan uppgradera dem paket som redan finns i din dist och till sist installera dem apps du ska använda. detta gör att du slipper oroa dig över en massa paket som ligger ouppdaterade och du får ett nytt fräsht system. uppdaterar du de befintliga paketen innan du börjar installera nya så kommer du spara dig själv en massa jobb.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk

metalworker:
Du förstår nog att det är mycket att tänka på... Jag ser gärna att jag slipper en massa onödiga paket. En maskin som står som lokal filserver behöver sannerligen inte OpenOffice.

Jag har fått in Xfce, men jag känner mig värdelös. Jag vet inte ens hur man ändrar desktop till Xfce.

Nu idlar processorn på runt 2-4% hela tiden och jag hoppas att det försvinner med Xfce. Sen är självklart det sekundära målet att ha Debian Sarge med x.6 kärnan, 2,6 tror jag det är och det ultimata målet är Slack, men oj oj vad det är långt borta.

Fast Debian blir det på min testdator sen. Och det ska jag i största möjliga mån fixa själv, men att kunna falla tillbaka på er här.

Kunde man inte köra netinstall på Ubuntu så jag plockar bort OpenOffice, spel m.m. För i dagsläget så blir resursvinsten kanske inte så mycket mer så det är värt allt stress att börja jobba med Debian?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

ubuntu bygger på debian så vill du inte ha med x så kan du köra en ubuntu server installation.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Jag har tänkt göra det sen när jag vet hur jag får igång allt. Jag har skrivit ner allt som är viktigt. Sen gör jag om det på bästa sätt. Går det inte bra, så kan jag lägga in vanlig Ubuntuinstallation igen, men det lutar nog mot det.

Dock ska allt igång först och det är inte igång riktigt än eftersom jag inte har någon lagringsdisk med Linuxfilsystem så kan jag inte browsa och se hur det är.

EDIT #1:
Xfce tar ca 30-40 MB mindre än Gnome, men Xfce är konstigt. Filhanteraren fungerar inte. Och byta skrivbordsunderlägg går inte heller. Jag har kört in xfce4 så jag trodde jag körde in allt, men det gjorde jag kanske inte. Kunde man inte skriva så filhanterare och sådant kommer in med? Eller blir då poängen med Xfce meningslös? Att byta skrivbordsunderlägg samt kunna browsa är ju en fördel.

Trots en inte helt problemfri dag har jag haft en trevlig upplevelse med Ubuntu. Det kommer inte bli helt enkelt på min arbetdator. Jag kommer inte byta den förrän i början av maj och det passar bra för då har Dapper drake kommit med. Och då är kanske min kunskap större så jag kan installera endast de paket jag behöver och vid behov komplettera.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

om jag hade vatt du hade jag nog stannat vid debian, men jag är inte du och det är alltid bra att utvecklas. debian är rätt trevligt för man får det mesta serverat på ett fat och man märker att det kanske inte var så svårt att installera grejor, uppdatera kernels mm. jämför man då med slackware som inte har någon pakethanterare så kan det bli lite krångligare, plöttsligt står man där frågandes var fan allt har hamnat och för att avinstallera måste man plocka bort filerna för hand. nu kan jag inte slack så det kanske finns en pakethanterare därute. har för mig att det finns något som heter "slapt" men jag vet inte om den bara tar hand om installationen eller vad den gör. en annna rätt skön grej med debian som kommer ta ett tag att lära sig in är att installera kernels och jag tror nog det är bland det smidigaste som finns i disten. med debians egna verktyg behöver du bara hämta hem kerneln och packa upp det och flytta konfigurationsfilen från föregående installation till den nya kernelns katalog och köra två kommandon, och sedan har debian själv bakat ett fin debian kernel till dig. detta förutsatt att du redan har en förkonfigurerad kernel.

i debian byter man standard fönsterhanterare enligt följande: update-alternatives --config x-window-manager

med root rättigheter troligtvis

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Håll dig till Ubuntu, då det är en snabbare växande platform.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jag har tänkt göra det sen när jag vet hur jag får igång allt. Jag har skrivit ner allt som är viktigt. Sen gör jag om det på bästa sätt. Går det inte bra, så kan jag lägga in vanlig Ubuntuinstallation igen, men det lutar nog mot det.

Dock ska allt igång först och det är inte igång riktigt än eftersom jag inte har någon lagringsdisk med Linuxfilsystem så kan jag inte browsa och se hur det är.

EDIT #1:
Xfce tar ca 30-40 MB mindre än Gnome, men Xfce är konstigt. Filhanteraren fungerar inte. Och byta skrivbordsunderlägg går inte heller. Jag har kört in xfce4 så jag trodde jag körde in allt, men det gjorde jag kanske inte. Kunde man inte skriva så filhanterare och sådant kommer in med? Eller blir då poängen med Xfce meningslös? Att byta skrivbordsunderlägg samt kunna browsa är ju en fördel.

Trots en inte helt problemfri dag har jag haft en trevlig upplevelse med Ubuntu. Det kommer inte bli helt enkelt på min arbetdator. Jag kommer inte byta den förrän i början av maj och det passar bra för då har Dapper drake kommit med. Och då är kanske min kunskap större så jag kan installera endast de paket jag behöver och vid behov komplettera.

MrRunaway

Se till att xfdesktop är startat för att kunna ändra bakgrunden. Xffm brukar följa med som filhanterare till Xfce, dock suger den brutalt, använd nautilus eller om du vill ha något mindre installera thunar och libexo från svn.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

metalworker:
När du förklarar det så låter verkligen Slackware inget för mig, i alla fall inte i dagsläget eller ens om några månader. Debian ska komma i ett andra steg, men jag är trots allt lite tveksam då det utvecklas så långsamt.

Ubuntu kommer dessutom i ny version om några veckor och den ska jag uppdatera till, men det kan ta lite tid. Jag vill att det ska bli lite vanligare så supporten i forumen finns.

maDa:
Det är ditt resonemang jag är inne på. Och eftersom jag vill ha kryptering och den kan kräva att man har en väldigt ny kernel och Debian gillar inte alltid den senaste kerneln. Det är inte riktigt överensstämbart med Debians filosofi.

Lunke:
Jag loggade ut, valde session och loggade in, men då gick inte skrivbordet att ändras, men den ändras i Gnome dock. Filhanteraren startade inte. Jag trodde jag hade installerat fel skiten via "sudo apt-get install xfce4", men icke. Jag tyckte Xfce var lite bättre strukturerat och sen tar det så där 40-50 MB mindre i internminne. Det låg på ca 70-75 när det idlade. Och min XP har haft 100 MB som allra minst, men då hade forcat en minnesrensning. Nu har jag 330 MB av 512 MB ledigt

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
metalworker:
När du förklarar det så låter verkligen Slackware inget för mig, i alla fall inte i dagsläget eller ens om några månader. Debian ska komma i ett andra steg, men jag är trots allt lite tveksam då det utvecklas så långsamt.

Ubuntu kommer dessutom i ny version om några veckor och den ska jag uppdatera till, men det kan ta lite tid. Jag vill att det ska bli lite vanligare så supporten i forumen finns.

maDa:
Det är ditt resonemang jag är inne på. Och eftersom jag vill ha kryptering och den kan kräva att man har en väldigt ny kernel och Debian gillar inte alltid den senaste kerneln. Det är inte riktigt överensstämbart med Debians filosofi.

Lunke:
Jag loggade ut, valde session och loggade in, men då gick inte skrivbordet att ändras, men den ändras i Gnome dock. Filhanteraren startade inte. Jag trodde jag hade installerat fel skiten via "sudo apt-get install xfce4", men icke. Jag tyckte Xfce var lite bättre strukturerat och sen tar det så där 40-50 MB mindre i internminne. Det låg på ca 70-75 när det idlade. Och min XP har haft 100 MB som allra minst, men då hade forcat en minnesrensning. Nu har jag 330 MB av 512 MB ledigt

MrRunaway

apt-get install xubuntu-desktop kom vi väl överens om att du skulle köra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Dessutom ska Dapper drake komma ut om några veckor (som planerat) i stabil utgåva och jag väntar helst tills dess.

Två måndader snarare, första Juni är det releasedags enligt nuvarande schema.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

NemroD:
Det var därför jag testade att skriva xubuntu-desktop även om jag inte trodde att det skulle hjälpa, men det gjorde det. Skrivbord kan jag inte byta, men filhanteraren fungerar, men jag skulle aktiverar en annan tydligaren och en en annan sak för att kunna ändra skrivbord.

dr slizer:
Då har jag haft fel, men då är det någon annan dist som kommer i en release snart. Fast jag ska inte byta min desktop till Linux förrän Dapper drake kommer i stabil gåva.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Fast jag ska inte byta min desktop till Linux förrän Dapper drake kommer i stabil gåva.

MrRunaway

Linux funkar inte riktigt på samma sätt som t ex Windows vad gäller olika versioner. Windows 95 och Windows XP är ju helt olika OS, men jag vet folk som installerade sin Linuxdistribution -95 och fortfarande inte behövt ominstallera alltihop så att säga, utan bara laddat ner uppdateringar och kontinuerligt. Om du installerar en distribution nu, så behöver du inte ladda ner nya imagefiler, formatera och installera allt på nytt när Dapper Drake kommer, du behöver typ bara skriva apt-get dist-upgrade så laddas allt ner och installeras automatiskt.

Detta är en av anledningarna att *nix-varianter är så populära på server- och företagsmarknaden - produkten blir helt plötsligt inte helt föråldrad så att man måste byta ut allt man bara kan tänka sig, man bara uppgraderar paketen hela tiden så håller sig systemet up-to-date. Pga detta tätas också säkerhetsluckor blixtsnabbt. Numera finns Windows Update som är tänkt att fungera som en motsvarighet för säkerhetsuppdateringar, men när Vista kommer så räcker det inte med att bara gå in på Windows Update och uppgradera från XP till senaste versionen precis (av naturliga anledningar).

Linux är redan stabilt så det räcker, det är inte precis som att du får värsta betaversionen om du installerar det innan de spikat Dapper Drake.

Sen får du ju byta när du vill, men om du bara väntar eftersom "den nya versionen" ska släppas snart så ska du veta att det inte är något revolutionerande som kommer hända bara för att de sätter ett namn på grejerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
NemroD:
Det var därför jag testade att skriva xubuntu-desktop även om jag inte trodde att det skulle hjälpa, men det gjorde det. Skrivbord kan jag inte byta, men filhanteraren fungerar, men jag skulle aktiverar en annan tydligaren och en en annan sak för att kunna ändra skrivbord.

dr slizer:
Då har jag haft fel, men då är det någon annan dist som kommer i en release snart. Fast jag ska inte byta min desktop till Linux förrän Dapper drake kommer i stabil gåva.

MrRunaway

alt+f2 skriv in xfdesktop, så ska det funka. Annars kan du helt enkelt köra nautilus. alt+f2 nautilus.

Permalänk

phz:
Dapper drake ska ju vara bättre, men jag tänkte mer på supporten.

NemroD:
Jag skrev Nautilus och fattade inte varför jag var så trög som inte kom ihåg att skriva rätt namn. Sen förstod jag så mensigt det var. Nu har jag en bättre filhanterare och vips byttes skrivbordet ut till det jag ville ha!

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

men många kör ju redan dapper och tycker att det är hur bra som helst, bla den beryktade dr slizer. allltså den där horny hedgehog måste ju ha passerat bäst före datum för länge sen.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Du insisterar på att jag ska göra en upgrade? Det är ju inte katastrof att lägga in det på nytt. Alla kommando jag skrivit finns på löspapper när jag sprungit till datorn eller här.

Dessutom ska serverinstallation göra med. Jag ska leka innan jag börjar göra backup på lagringsdiskarna.

apt-get kanske fungerar bättre då med. Jag får inte inte clamav heller eller rar. Det är nog lite trixande kvar innan det blir optimalt.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Citat:

Dapper drake ska ju vara bättre

Om du har alla senaste uppgraderingar är det ju nästan Dapper Drake.
Och när Dapper är släppt är det bara att apt-upgrade det nya.

Och vad är det som skulle göra supporten dålig?

Citat:

Då har jag haft fel, men då är det någon annan dist som kommer i en release snart

Snarare att du inte har koll på att Dapper blev försenad

Permalänk

superjoppe:
Jag har aktuellt system som det så fint heter.

Nej för Red hat eller någon kommer med ny release nu någon gång och en annan dist kom om någon vecka och så hörde jag att Dapper drake kom om några veckor, men detta visade sig vara fel.

Det gör inte mig så mycket. Jag måste utforska först och lära mig det.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
apt-get kanske fungerar bättre då med. Jag får inte inte clamav heller eller rar. Det är nog lite trixande kvar innan det blir optimalt.

MrRunaway

Kan du inte installera ClamAV eller RAR? Felmeddelande?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

phz:
Det är precis som innan med Xfce. Det står att det inte är tillgängligt.

"sudo apt-get install clamav" tror jag det var jag skrev.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.