Nu ska Linux-oskulden tas! Vad ska jag kolla i XP först?

Permalänk
Medlem

SÖK och du ska finna.

apt-get search eller något sånt.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Jag har tagit kommandot från ett wiki, men jag testar igen. Jag har uppdaterat apg-get utan att det fungerade. Bara den inte ändrade tecken igen i sourcelist, men det kollar jag lite senare.

EDIT #1:
Jag körde "sudo apt-source search clam" och så fick jag upp massor så jag körde in programmet, sen uppdateringen och sen att grafiskt frontend.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör iofs Debian men här finns både ClamAV och RAR och UnRAR. Om du kollat t ex http://packages.ubuntulinux.org/cgi-bin/search_packages.pl?ke... så ser du att det ska finnas paket som heter ClamAV för Ubuntu också. Kanske har du problem med din "/etc/apt/sources.list", för du har väl kört "sudo apt-get update" får jag hoppas..?

Om det är något paket du tänkt installera, så sök efter det, antingen med "sudo apt-cache search paketnamn" eller på http://packages.ubuntulinux.org/, så kan du se precis vad det heter. Annars kan du använda Synaptic eller nån annan frontend, så kanske det är lättare att hitta i början.

EDIT: Sedärja, så går det om man inte tittar på sista sidan i tråden. Lite redundant information, men men.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

phz:
Japp det har jag. Jag har moddat lite i sourcelisten med samt uppdaterat den och då gick hela clamav genom, sen uppdaterade jag det med ett kommando och så installerade jag grafiskt interface.

Vilket är synaptic? Det jobbiga är bara att hitta i allt.

Jag har funderingar på att dra in Flubox och sen använda Nautilus som filhanterare. Dock tycker jag om Xfce mer än Gnome. Det känns mer strukturerat och tar mindre minne. KDE ska jag inte testa. Det räcker med två.

Rar får jag inte in, den hittar det inte och söker jag på rar så blir det dömycket svar i sökningen, men det går säker att specificera lite.

Det är lugnt. Jag begär inte att du ska skumma genom fyra sidor med meddelande av de du inte själv svarat på.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Installera paketet unrar.

Permalänk

"Paketet har ingen installationskandidat" är svaret jag får.

EDIT #1:
Jag sökte på sidan och hittade unrar-free. Och då gick det bra.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.