Permalänk
Hjälpsam

Borttagning av IHS på A64 x2

Med en del temp problem jag har med min 3800+ x2 har jag forskat lite i ämnet (läs google.ffs). Jag kommit fram till att framför allt på dualcore AMD, men även vanliga singlecore, är konkava heatspreaders inte helt ovanligt.

Särskillt på dualcores gör detta ganska stor skillnad då coren är mycket större fyfiskt och om inte hela har tillräckligt med kontakt med IHS'n så blir det lokal överhettning av coren. Det vanligaste är att Core0 blir ostabil först (efter vad jag har läst).

Detta med att ta bort IHS'n är ett gammalt fenomen bland extremklockare, men det är först nu jag verkligen börjar fundera på det då det verkar som jag har en halvdefekt IHS. Processorn funkar utmärkt att köra i stock, så jag kan inte hävda en RMA för att hoppas på en bättre. Dessutom är min processor dunderljuvlig på överklockning, så länge den inte blir för varm (2500mhz @1,29v... 2000 @ 1,3-1,35v stock säger det mesta).

Anledningarna till att jag misstänker att min IHS är kass är;
-Kör med vattenkylning (Asetek WaterChill CPU/VGA/Chip Power Kit med Hydor Seltz L30 pump).
-Felsökt vattenkylningen på alla sätt o vis, luft bubblor, flöde etc.
-Satt om blocket ett par ggr med AS5 på "riktigt" sätt.
-Tempskillnad på 20c+ load (2500@1,29v) beroende på hur hårt blocket är skruvat. Ju lösare desto svalare, dessutom lite glappigt (om jag ruckar på blocket lite så kan det skilja ~10c trots att den är jämnt spänd och helt kloss an).
-Har mycket tydliga avtrycksmärken i blocket där IHS's kanter var, vilket inte skulle ske om den inte vore konkav.

Efter lite letande hittade jag denna giuden (även läst några andra mer eller mindre matnyttiga guider).

http://forums.overclockersclub.com/?showtopic=61534

Har någon erfarenhet att att ta bort heatspreadern på Athlon64 processorer, då främst x2or (då de har mycket större core)? Kanske har ni något att tillägga?

Kanske någon till och med har någon trasig A64 processor till en rimlig peng som jag kan träna på innan jag ger mig in på min 3000:- processor?

Fler som har problem med kass heatspreaders på Athlon64/x2?

Jag skulle aldrig ge mig in på detta om det inte vore för en misstänkt defekt. Normalt sett kanske man får runt 5c skillnad på med eller utan en väl fungerande IHS. Men när jag kan med vatten (innan jag hittade exakt rätt läge för tryck på blocket) komma över 60c load med vatten och stock volt/mhz.

Vissst ser det läskigt ut?

(nej inte min... ännu)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ja jo, mitt problem är inte lika allvarligt som ditt men jag märker att core0 bangar ur direkt medans core1 klarar sig mycket bättre(kört testet med prime95). Så jag tror i alla fall att min core0 inte har så jättbra kontakt med IHS:en, men som sagt vet inte riktigt om jag vågar ta av ming IHS bara för att kunna klocka lite mera..

Kör med asetek vattenkylning jag med

1*120mm radiotor
asestek antartica på cpu

idle 23-25
load 35-38

kör med amd x2 4400+@250*10

Visa signatur

Sys1 X2 4400+@237*11 - xFx 7800Gtx 490/1300 - Ocz 1024*2 ddr500 - Dfi nF4 Sli-Dr - ocz 520w powersteam 1.7TB Hdd. Plus en massa annat tjafs

Permalänk

bort med skiten.. ;D.. ne men du löper ÌNTE lika stor risk att förstöra din core påtanke på att du kör med vattenkylning.. så jag säger gört.. men fan ta det lugt och försiktigt.. men skyll dig sj om du förstör skiten.. + kicken är härlig när du gört.. å nej jag är inte rik... ps.. sorry för felstavning.. skriver som en bäver

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Hjälpsam

Tror jag gör det i dag.

Galna saker gjorda;
ASUS PC-DL + 2x2,66/533 Xeons (de tre nyinköpta för ca 8000:- ) pinmodades, dvs ståltråd i sockeln för att modda vCore INNAN jag bootat första gången.. då var jag nervös. Gick bra.

Gainward 6800GS (nuvarande gfxkort) några komponenter omlödda från famsidan till baksidan för att få plats med gpu/nb block i nuvarande dator.

Så fimpa en IHS på en 3000:- processor är en barnsak jämfört Men nervös likförbannat. Mest för att den processorn visar enorma potential på klockning, mao svår att ersätta.

Och nej, jag är inte rik, har bara ordning på min prioritering.... hårdvara 4tw!

EDIT;
Så, IHS'n är av. Barnlek lätt. Som han sa i guiden, hård ost ungefär. Tempen förbättrades avsevärt. Så du när det dax för en massa nya tester...

Tja, jag kan ju boota i 3GHz i alla fall Inte så stabilt iofs LOL. Detta e skitkul!!!

Jag har devidervalen DDR 200, 266, 333, 400 (och några där över). Dvs 2:1, 3:2, 6:5 och 1:1. Tyvärr vill inte devider 3:2 aka DDR266 vara med alls. Tar mig inte förbi post, på något sätt med den. Dvs jag får leva med 6:5, och mina minnen begränsar min klocking ganska drastiskt då, skall se vad de går för, men det är nog inte mer än 230mhz eller så. Mao, jag kan boota 3GHz, säker få den stabil i ca 2900mhz fast med sket hastighet på minnet (2:1 i så fall). Så jag får landa på mellan 270 och 280HTT med 6:5 devider....

Fortsätning följer.

PS Kan inte köra load på 3GHz utan fubar som det är nu, men 34-35c idle iaf

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Tror jag gör det i dag.

Galna saker gjorda;
ASUS PC-DL + 2x2,66/533 Xeons (de tre nyinköpta för ca 8000:- ) pinmodades, dvs ståltråd i sockeln för att modda vCore INNAN jag bootat första gången.. då var jag nervös. Gick bra.

Gainward 6800GS (nuvarande gfxkort) några komponenter omlödda från famsidan till baksidan för att få plats med gpu/nb block i nuvarande dator.

Så fimpa en IHS på en 3000:- processor är en barnsak jämfört Men nervös likförbannat. Mest för att den processorn visar enorma potential på klockning, mao svår att ersätta.

Och nej, jag är inte rik, har bara ordning på min prioritering.... hårdvara 4tw!

EDIT;
Så, IHS'n är av. Barnlek lätt. Som han sa i guiden, hård ost ungefär. Tempen förbättrades avsevärt. Så du när det dax för en massa nya tester...

Vilken metod använde du dig av?
Jag tyckte medtoden enligt guiden på NH va ganska farlig och framför allt svår.
Så jag hittade min egen väg som gick ganska mycket snabbare och var framför allt säkrare,som vanligt är jag så jävla kass på att rita så jag kan inte lägga upp någon förklaring:(.

Men iallafall,hur blev resultaten?

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Snor lite av troden. Vill själv ta bort IHSen från min Opty 144, men jag undrade, jag har ett moderkort över och tänkte sätta fast processorn i sockeln där medasn jag tar av den. Är det en bra ide ? eller är den värdelös ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Hjälpsam

blev lite edit på förra posten...

Det lutar åt runt 270HTT 2700MHz core , 225MHz minne.

Nu gäller bara att optimera timings, spänningar och temperaturer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Re: Borttagning av IHS på A64 x2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Med en del temp problem jag har med min 3800+ x2 har jag forskat lite i ämnet (läs google.ffs). Jag kommit fram till att framför allt på dualcore AMD, men även vanliga singlecore, är konkava heatspreaders inte helt ovanligt.

Särskillt på dualcores gör detta ganska stor skillnad då coren är mycket större fyfiskt och om inte hela har tillräckligt med kontakt med IHS'n så blir det lokal överhettning av coren. Det vanligaste är att Core0 blir ostabil först (efter vad jag har läst).

Hm undrar om jag inte ska ta mod till mig och fimpa min IHS då,
Core0 Prime95 stabil 2900 MHz, core1 Prime95 stabil 3100 MHz
Har även jag hög temp i load 53 grader.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Hjälpsam

J gör det, det var stor skillnad. Tror många x2or har problem me sina IHS'ar

Grr damn sunk minnen!!! (nej de är fina, men de stoppar phat clocks). Cpu'n verkar ligga runt 41c på 2700@1,37-1,39v.... Men jag skall få minnena med mig på 225 och rimliga värden...

EDIT;
Ang att ta av IHS'n. Jo att sätta den i en sockel medan du arbetar med den (på skrotkort vill säga). Men bara om du har helt rent med komponenter omkring, att sockeln är den högsta punkten. Bäst hade varit en helt och hållet lös sockel utan moderkort.

I brist på det tryckte jag bara ner processorn i den halvhårda skumgummi saken som följer med orginal processor förpackningen. Jag tryckte inte ner den helt i mitten märkte jag efteråt så jag hade några få lätt böjda ben som jag fixade tillbaks med kniven.

Att skära gummit är ungefär som att skära hård ost... Jag skippade biten med att lägga den i frysen först. Tog en helt vanlig mattkniv, började med hörnen och försiktigt jobbade mig utåt. Måste säga att jag tycker det var lätt, inga olyckor eller liknande.
[disclaimer]***HOOONK!!! VARNING, EN SLINT KAN MURDA DIN ÄLSKLING***[/disclaimer]

Det var rätt soft, se bara till att skära upp mot IHS'n så du inte skrapar PCB'n.

Lycka till

(ledsen at jag är lat och inte tar bilder på nakna leksaker)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Personligen är jag säker på att det är något fuffens med min IHS också.
Jag får välldigt enkelt välldigt varm cpu (kör jag processorn i 2.6 kommer jag upp i över 60grader i load).
Min 0-core är grymt mycket svårare att få stabil än min 1-core.

Men jag tror inte jag vågar mej på modden eftersom jag inte har någon annan cpu om det skulle gå åt pipan plus att jag kör luftkylning vilket är mer riskabelt har jag läst...

Men visst sugen blir man allt.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Tack, ska gå till den lokala datahandlarn och se om han har något skrotkort och/eller CPU jag kan leka med.

Nä nakna leksaker är inte rumsrena ändå

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

Jaha, tack för de fluf nu blev jag mer sugen på att ta IHS:en. Alla säger ju att det är lätt men vet inte riktigt om jag vågar, inte kul att pajja en processor för 4k. Att döma av ditt resultat och andras verkar det ju smått trevligt :)... Aja jag får se hur det blir med saken. Grattis till din trevliga processor (efter små justeringar)

Visa signatur

Sys1 X2 4400+@237*11 - xFx 7800Gtx 490/1300 - Ocz 1024*2 ddr500 - Dfi nF4 Sli-Dr - ocz 520w powersteam 1.7TB Hdd. Plus en massa annat tjafs

Permalänk
Medlem

Vågar man ha en Big Typhoon på Coren tro ? :S eller kommer den krossas ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsa på att lägga dit stöd punkter som det fanns på cpu:er innan de hade heatspreader.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hmm, vart kan man få tag på sånt, eller kan man kanske använda sig av något annat ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Vågar man ha en Big Typhoon på Coren tro ? :S eller kommer den krossas ?

har också en TT big t men jag vågar inte ta bort IHS:en väntar tills vattenkylningen kommer

Visa signatur

Amd 64 3700+ @2900mhz 290*10 Asus A8N SLI Premium 2x 512mb ram, Gainward 6600gt 128mb GS, 2x 250 gb hdd + 80 gb hdd alla samsung, Tagan 420w, thermailtake armor svart (ej alu versionen)

Permalänk
Medlem

Igentligen är jag inte så rädd vill mest bara vara på den säkdra sidan så att säga. Men vad kan man använda som dämpnings kudar ute i hörnen då ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Jag inväntar också min Danger Den vattenkylning... Vågar inte röra IHS:en med en TT Big Typhoon på. Jag tänkte dock köra vatten+peltier på CPU så frågan är hur en peltier fungerar utan IHS etc. man vill ju inte kortsluta något :S

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av NeZo
Igentligen är jag inte så rädd vill mest bara vara på den säkdra sidan så att säga. Men vad kan man använda som dämpnings kudar ute i hörnen då ? [/QUOTE

Jag kör min 146 utan ihs med tt big typhoon. Har kört både med och utan "kuddar" och det har fungerat bra än sålänge. Som "kuddar" har jag både använt några från en gammal athlon xp och även några små "kuddar" som satt under en blomkruka.

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

Jag har iaf inte haft probs med värme och 3800+ X2 (@ 2200mhz), har fått ner den till 24*C idle och håller den just nu på 28*C Idle.

Har även uppgraderat bios 3ggr och både smart guardian, Everest och sisoft sandra raporterar samma sak, för att vara säker har jag tryckt in en sensor från min Aerocool coolpanel2 (4st sensorer som kan sättas på valfri plats) och den rapporterar just nu 26.2*C och den sitter under processor fläkten mellan flänsarna där "låset" går...

Blir förvånad själv då min 3500+ venice aldrig ville gå under 35*C oavsett vad jag gjorde! Även där rapporterade min coolpanel drygt 35-36*c..

Allt detta med den org. boxade fläkten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo jo lycka till säger jag, jag har testat detta. Och jag trodde jag gjorde allt extremt noga med rakblad etc .., men av någon mystisk orsak så nog fan pajja jag den i allefall lol. Var bara en sketen gammal san diego med taskig vecka iofs, beställde en ny med mycket bättre vecka/stepping etc, gör 2.9ghz på luft stabilt ...ids inte pajja en till så jag låter "coldplaten" va kvar nu.

Visa signatur

.

Permalänk

hehe vill också skicka den där ihs åt helsike. men att klämma på en XP120 efteråt känns ganska riskigt med nakna kärnor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
hehe vill också skicka den där ihs åt helsike. men att klämma på en XP120 efteråt känns ganska riskigt med nakna kärnor.

det är väl en lättviktare?

Jag vill men vågar inte plocka min, vill inte förstöra min kära opteron 165, för jag får den inte stabil, högsta ja fått upp den i är 345*8 och då är den inte stabil:(

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk

den väger ju inte så mkt men monteringssättet är skit.

Permalänk

Hehe. Helt klart är man nervös under tiden man skär och håller på i prollen. Till en början använde jag bara en bild på en Opteron 14x, men efter att ja verkligen förstått att min teknik var helt fel så googla ja lite. Tog inte lång tid förns ja hittade http://forums.overclockersclub.com/?showtopic=61534, kolla genom bilderna och drog hem filmen. Ställde in hobbykniven på så pass mycket att den kunde skära genom den isolering som fanns innanför. Och visst helt klart var man lättad när de va klart.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

idag den 7/4 tog jag bort IHS på min trasiga opteron 150 som jag brännde med 2,1v för att få mer kunskap hur man säkert ska ta bort den.... spelar ingen roll nu eftersom endå processorn var trasig... jag tog ett skjutmått och mätte ihs och det är exakt 3mm som den är... inte undra på hur dålig temp man får med fläns över.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
idag den 7/4 tog jag bort IHS på min trasiga opteron 150 som jag brännde med 2,1v för att få mer kunskap hur man säkert ska ta bort den.... spelar ingen roll nu eftersom endå processorn var trasig... jag tog ett skjutmått och mätte ihs och det är exakt 3mm som den är... inte undra på hur dålig temp man får med fläns över.

Att IHS'en är 3 mm tjock eller att det är 3 mm mellan core och IHS?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

nej hela IHS plåten är 3mm tjock !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

eh alltså inklusive kanten? eller är det bara själva materialet som är 3mm?

Permalänk
Medlem

hela kanten allså 3mm. men sen kanske innanhöljet är ca 2.5/2mm

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.