EU hotar att stoppa Vista-försäljning

Permalänk
Medlem

Orka whinande företag. Om ni Microsoft har inbyggt virusskydd i Vista och Symatec förlorar kunder på det, då har ju Symatec inte gjort ett bra program nog om det blir utkonkurerat. Varför ska man whina för att äns produkter inte är bra? Juste, Microsoft får väll bygga in vad de vill. EU är bara barnsliga

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

En upplysning - jag har redan skapat en tråd i ämnet INNAN denna tråd/nyhet skapades; http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57476...

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
En komplet produkt ja, det är det som är en dle av min poäng. Någonting som behöver extraprylar för att betraktas som säkert är väl inte komplett? För gemene man är inbyggt AV jättebra, men se då för guds skull till att släppa en version som inte har allt sånt skräp. Ingen brandvägg, inget AV, inget av de 10 miljoner andra skräpprylarna man får med (IM, kassa email-klienter, Mediaspelare och allt annat tjafs), utan bara ett OS, och låt oss som iallafall har en aning om hur man läser produktinformation bestämma själva vad vi vill ha installerat.

Jag förstår precis vad du menar. Men dessvärre är det där helt OT. Hurvida MS inkluderar 'skräp' är en annan fråga och en helt annan sak.

Och det gäller de flesta inlägg här. De flesta klagar på att man inte kan installera windows utan WMP osv., det är inte det som det här handlar om.

Sen tycker jag personligen att ni gör det till en större sak än vad det är. Det handlar bara om en principsak i grunden. För att inbilla sig att windows skulle bli bättre om man kunde välja bort emailklienten är lite väl...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
Tempel, jag har en windowsskiva, jag sitter inte och bränner nya dagarna i ända, dvs jag har en gammal, iofs har jag en ny nu för jag hittade en trevlig dvd-utgåva och tänker inte bränna en ny såfort det släpps nya patchar. Dvs, när min dator havererar, vilken den gjort kanske sammanlagt 3 ggr ordentligt måste jag använda min gamla skiva, eftersom jag inte är en datanörd som sitter och bränner nya windowsskivor varje dag, det är förbannat irriterande att få virus innan man ens hunnit ladda ner nya patcharna, vilket hände en gång, då jag fick ladda ner patcharna på en annan dator och sedan installera dom med skiva på min burk.

Vore jävligt bra om microsoft integrera ett antivirus, behöver inte vara superbra, men bara man kan koppla upp sig på nätet med sin nya dator utan att den totalkvaddas direkt, vilka andra operativsystem är obrukbara utan dyra tilläggsprogram och dylikt ? Köper man ett dyrt OS som windows ska man väl kunna använda det på en gång utan att behöva köpa massa andra dyra program ?

Tycker den där eu-kossan kan gå hem och runka av sin man, skulle göra en viktigare insats då.

Det är inte särskilt svårt...
Stoppa inte i nätverkssladden. Installera windows. Sätt på den inbyggda brandväggen. Stoppa i nätverkssladden. Ladda ner alla patchar. Finns inte ett enda virus som klarar att smyga in sig om du gör såhär (förutsatt att du inte har någon annan dator i nätverket som är smittad).

Som sagts så är det MS instängda format som är problemet. Där utnyttjar de om något sin dominans.

Permalänk
Medlem

Det verkar som det bara är belga och några till som förstår vad som händer när man inte kan göra saker rätt från början. Att skicka med ett antivirus som snabbt blir uråldrigt ger bara en falsk känsla av säkerhet till konsumenterna. Då är det bättre att Agda och Muhammed redan från början får reda på att de behöver skaffa ett nytt antivirus som skall hållas uppdaterat.

Till er som tycker att det är bra med ett gratis antivirusprogram. Ni har nog missat poängen med MS, inget är gratis. Det är klart att de lägger på kostnaden för antivirusprogrammet på priset av Windows. Så är det självklart med allt annat "gratis" som följer med så som Windows Media Player, alla löjliga spel, Outlook Express mm.

Ytterligare verkar många ha missat hur konkurrens och monopol fungerar. Om alla får med ett antivirus som de allra flesta inte orkar/förstår att de skall byta ut för det är dåligt så får inte de andra tillverkarna sålt något. Då går de i konkurs och MS antivirus är det enda som finns. Varför skulle MS då bry sig om att göra ett bra eller förbättra sitt antivirus, ingen annan säljer ju något.

Sen är det självklart så att Symantec och andra har lobbat hos EU för att det inte skall bli så. Men för att inte hamna i ett läge där monopol råder så måste man faktiskt göra det svårare för de som är riktigt stora. Nu kommer folk hävda att det är kommunistiska tankar men det är snarare tvärt om. I sovjet rådde det ju monopol på allt, staten ägde allt och hade ingen konkurrens. Och så vill vi ju inte ha det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Microsoft försöker sno och ändra dom till egna standarder! Tänker Mp3 vs. WMA och Avi/Mpg vs WMV
Jag gillar inte Windows formaten, de är undermåliga!

Angående Antivirus och grejer så skulle det bli rätt så prio 1 på virusmakarnas lista!

Du glömde nämna DirectX, som från början var en ren rippoff på OpenGL 1.0

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lampa
Ytterligare verkar många ha missat hur konkurrens och monopol fungerar. Om alla får med ett antivirus som de allra flesta inte orkar/förstår att de skall byta ut för det är dåligt så får inte de andra tillverkarna sålt något. Då går de i konkurs och MS antivirus är det enda som finns. Varför skulle MS då bry sig om att göra ett bra eller förbättra sitt antivirus, ingen annan säljer ju något.

Av samma anledning som de inkluderar ett antivirusprogram från början.
Många verkar ha fått för sig att anledningen till att MS ev. skulle inkludera ett antivirusprogram är för att de vill konkurrera ut symantec. Men de inkluderar ju ett antivirusprogram för att göra windows säkert.

Spelar ingen roll om det finns någon konkurrens eller ej, syftet med produkten är att göra windows säkert och det är jusst det som de försöker fixa med det här.

Vari finns vinsten av att symantecs antivirusavdelning går i konkurs för windows?

Har symantec en bättre produkt som fortsätter att sälja bra även efter windows inbyggda antivirusprogram så gynnar bara det MS också eftersom kunderna får ett särkare windows, även om det så är med hjälp från symantec.

Även om symantec får konkurrera med den MS antivirusprogram så är inte symantec en konkurrent från MS håll eftersom båda jobbar mot samma mål.

Hade alla kunder redan haft symantecs produkter och om symantecs produkter är tillräckligt bra så hade det inte funnits något syfte med att MS gör ett eget antivirusprogram. Men de blir ju tvingade till det pga. den virusflora som finns och pga. att kunderna inte ser tillräckligt allvarligt på det. Samtidigt som de klandrar MS för det.

Det är som om Volvo hade varigt sena med att inkludera airbags att nischade företag erbjöd att installera airbags på volvobilar. Ska inte volvo få bygga in airbags i kommande bilar bara för det?
Är inte det exakt samma sak?

Återigen, Vista kommer trampa på många företag. Bara det att symantec är så stora att de kan säga ifrån men det ger inte dem mer rätt bara för det.

Permalänk
Medlem

så länge man kan stänga av antivirus och brandväggs skräpet som är inbygg i vistan så tycker jag det är ok att de är inbyggda

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Kan inte MS försöka jobba på stabiliteten och funktionen a själva OSet istället för att tvinga folk använda deras skrot mjukvaror. Se andra programmen kan de ju ha gratis för nerladdning i så fall.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

tycker det är bra att Eu försöker få microsoft att sluta intrigera allt, jag menar det finns mängder av gratis program så problemet ligger ju knappast i att vi får gratis antivirusprogram eller mediaplayer med på köpet.

Det kan alldrig gynna slutkunden att microsoft har sina egna program inbyggda i Vista. Det skapar bara ett ännu större monopol än dom redan har, och i slutändan blir allt dyrare och det är vi som förlorar på det!

att hålla konkurensen uppe är viktigt för att vi som kunder ska kunna få ett så bra utbud som möjligt

/tack för mig

btw microsofts brandväggar suger uberdase

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk

Om dom gör installationen mer som i Linux, att man kan välja färdiga profiler
för vilken typ av andvändare man är. Och att man kan gå djupare och välja exakt
vad man vill installera.
Då får dom skicka med hur mycket program å skit dom vill.

Permalänk
Medlem

jag gråter över att se att vissa inte verkar förstå att det spelar ingen roll om MS inkluderar antivirus pga att göra windows säkert. Det kommer ändå ge lika ödestigra konsekvenser på den marknaden. Det är bara se på IE. Många användare använder IE just för att det kommer med windows och att det inte "kostar". Sanningen är att IE ligger långt efter både Opera och FF. Men många användare upptäcker aldrig detta, det finns ju redan en webbläsare från början. Jag tror de företag som säljer brandväggar upplevt samma sak sen SP2, det finns ju redan en brandvägg så varför ens se åt alternativen.

Som många skrivit tidigare i tråden är det inte riktigt detta "problem" som är det värsta, det är att MS ända från början stulit/kopierat konkurrenter och använt sin position till att försöka få sin standard den ända standarden. För om de får de flesta användare att spara sin musik med WMA(DRM) så kommer de inte vilja byta till nått annat än Windows, då fungerar ju inte deras musik.

Jag läste för några dagar sen på slashdot att MS har lyckats komma in i kommiten som ska besluta om den största konkurrenten(tror det är open text format eller dyl) till deras .doc format ska få bli en ISO standard. Detta är riktigt lustigt enligt mig. Jag kan tänka mig att det är ungefär som om Ford skulle få vara med att bedömma om tex Volvo ska få använda ett visst system(som de tänker erbjuda gratis till alla som vill använda det) i derans bilar som är en direkt konkurrent till deras liknande system.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

En del har ju uppenbart inte fattat någonting, varför använder tex 95% av ungarna på en skola MSN. För att det redan finns där. Inte för att det är bättre, kan ju tex fortfarande inte skicka IMs till en person som är offline. Uselt. Ändå använder folk det och hur mycket drar inte M$ in på reklamen. Klassiskt exempel på att utnyttja sin dominerande ställning.

Har man inte fattat dessa grundläggande saker så skall man tillbaka till skolbänken. Läste att man skulle få IG om man hade rasistiska åsikter i nån skolan oavsett hur bra man presterade i samhällskunskap, det här visar fan på större okunskap, det är rent ut sagt sorgligt.

Ni som whinar om säkerhet, MS kan se till att det inte finns en massa hål i sitt operativ istället för att lägga in antivirus. Dock så behövs antivirus till alla rövhål som inte har vett nog att inte klicka på alla bifogade filer som dom får i mailboxen. Mao så behövs inte antivirus för att installera och uppdatera sitt operativ om operativet är säkert out-of-the-box. Där har Microsoft en del kvar att göra, det löser man inte med att skicka med antivirus utan det är skydd mot idiotiska användare. Enbart det.

Om EU är duktiga så skall Microsoft inte få sälja windows öht med wmp, msn, brandvägg antivirus etc installerat i operativet utan det skall komma på en separat skiva som man aktivt får välja att installera. Inga färdiginstallerad maskiner skall heller ha det per default. Då kan ni som tycker det är guds gåva till mänskligeheten använda det och alla andra välja bort det.

[Edit]=typo

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Jag vill ha ett Windows som är så "rent" som möjligt så att jag senare får välja vilka program jag skall använda, det ska ha grundläggande program som skrivbordshanterare, filhanterare, den simpla bildvisaren och såklart allt som "ligger bakom" just nu som nätverkshanterare osv. OM dom integrerar massa funktioner så ska dom iaf vara lätta att stänga av HELT och gärna tas bort åxå.

Men gör M$ ett antivirus-prog. så tror jag nästan att många datorer blir säkrare än vad dom är nu, eftersom många då litar till detta AV-prog, men VILKET AV-prog tror ni virsprogrammerarna först försöker hitta luckor i och skriva virus som kan ta sig igenom dessa? Vistas AV-prog såklart, vilket betyder att varje gång nån hittar en lucka i programmet så kommer han att ha en lucka in i de flesta datorer på nätet.

Men som det är nu, när det inte finns nått som följer med XP, så köper ju folk i en större utsträckning olika progs, vilket gör att om en lucka hittas i något AV-prog så kan inte så många bli smittade ändå.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att microsoft ska göra antivirus med mera, dom ska hålla sig till att bara göra OS,
Så tycker jag, ändå ägnar jag nästan helatiden åt att lyssna på musik genom WMP

EDIT: tycker lika som pekkasteele ovanför

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Om ett operativsystem inte är säkert nog utan virusskydd, så är det väl inte helt orimligt om det ingår i operativsystemet.

Jag installerade ett nytt operativsystem för inte så länge sen. Då fick jag med både brandvägg, webbläsare, mailprogram, chattprogram, officepaket osv. Tycker det är helt rätt att skicka med de grejerna - om det inte duger så får man väl ladda ner eller köpa andra program (vilket jag gjorde i vissa fall). Jag valde Ubuntu Linux, men om de får skicka med en hel rad program så får väl Microsoft?

Det är en sak att hindra andras program från att köras på sitt eget operativsystem, eller att låsa in användarna i konstiga format som bara stöds i Windows. Där tycker jag de förtjänar kritik. Däremot har jag svårt att bli upprörd över att Windows levereras med inbyggt virusskydd, för det borde varit där från början.

Egentligen är det sjukt att det finns en hel marknad uppbyggd kring säkerhetshålen i Windows. Det är som om alla bilar skulle säljas med billiga nöddäck så att det blev farligt att köra med dem innan man köpt nya.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Hetzz
jag gråter över att se att vissa inte verkar förstå att det spelar ingen roll om MS inkluderar antivirus pga att göra windows säkert. Det kommer ändå ge lika ödestigra konsekvenser på den marknaden. Det är bara se på IE. Många användare använder IE just för att det kommer med windows och att det inte "kostar". Sanningen är att IE ligger långt efter både Opera och FF. Men många användare upptäcker aldrig detta, det finns ju redan en webbläsare från början. Jag tror de företag som säljer brandväggar upplevt samma sak sen SP2, det finns ju redan en brandvägg så varför ens se åt alternativen. [/QUOTE]

IE var bäst förr och alla hade IE. Det tar lång tid för marknaden att vänja sig vid annat. Och IE fungerar bra på alla sidor på nätet. Det är inte så att användarna märker av att IE är dåligt.
Faktum är att de flesta inte har någon anledning att titta på något annat alternativ.

Och att ett modernt OS ska ha en webbläsare är väl ändå självklart idag?
Ska MS ta in en tredjepartswebbläsare då bara för det?

Tror inte brandväggsföretagen har blivigt påverkade så mycket. De som använde en brandvägg innan kommer inte använde MS brandvägg. Men MS brandvägg är bra för att folk som inte vet vad en brandvägg är kan använda MS brandvägg av misstag och på så sätt få skydd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
En del har ju uppenbart inte fattat någonting, varför använder tex 95% av ungarna på en skola MSN. För att det redan finns där. Inte för att det är bättre, kan ju tex fortfarande inte skicka IMs till en person som är offline. Uselt. Ändå använder folk det och hur mycket drar inte M$ in på reklamen. Klassiskt exempel på att utnyttja sin dominerande ställning.

Att man inte kan skicka till användare som är offline handlar väl snarare om ett val..
Sen var MSN klart bättre än ICQ (och några andra alternativ än MSN och ICQ fanns knappt, skulle vara yahoo men det var rätt få som använde i sverige i alla fall) i början så att MSN blev populärt tror jag inte enbart beror på att det finns med windows eftersom alla körde ICQ när MSN väl kom. Men

Men MSN tycker jag inte borde vara installerat by deafult. Det har inget med operativsystemet att göra. Men ett antivirusprogram har det på ett helt annat sätt.
Klart mycket mer berättigat att inkludera att antivirusprogram än ett chatt-program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Ni som whinar om säkerhet, MS kan se till att det inte finns en massa hål i sitt operativ istället för att lägga in antivirus. Dock så behövs antivirus till alla rövhål som inte har vett nog att inte klicka på alla bifogade filer som dom får i mailboxen.

Hela problemet beror ju på att den absoluta majoriteten är så kallade rövhål, och att antivirusprogram är ett KRAV för majoriteten av användarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Om EU är duktiga så skall Microsoft inte få sälja windows öht med wmp, msn, brandvägg antivirus etc installerat i operativet utan det skall komma på en separat skiva som man aktivt får välja att installera. Inga färdiginstallerad maskiner skall heller ha det per default. Då kan ni som tycker det är guds gåva till mänskligeheten använda det och alla andra välja bort det.

Personligen bryr jag mig inte om WMP men den stora majoriteten skulle tycka att det vore skitkasst att man inte ens fick med en mediaspelare när man köper ett OS för såpass mycket.

Lägger du allt på en annan skiva så kommer inte det ändra nåt. Bara de som är insatta kommer att låta skivan vara i fred, alla andra kommer knappt kunna använda datorn utan den. Och de som är insatta är ju samma personer som inte använder WMP osv. så det kommer inte göra någon skillnad.

Det största problemet är i slutändan kunden som inte har ett uns datorvett alls.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant nyhet. tycker absolut att man skall se till att Microsoft inte "bygger in" för mycket i Vista. De features som ett oprativsystem förväntas ha skall vara med, men program som det finns en mängd elternativ till ute på marknaden, antivirus, Media Player, brandvägg m.m, borde inte få byggas in. dessa kan följa med installationsskivan men inte installeras automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag förstår precis vad du menar. Men dessvärre är det där helt OT. Hurvida MS inkluderar 'skräp' är en annan fråga och en helt annan sak.

Och det gäller de flesta inlägg här. De flesta klagar på att man inte kan installera windows utan WMP osv., det är inte det som det här handlar om.

Sen tycker jag personligen att ni gör det till en större sak än vad det är. Det handlar bara om en principsak i grunden. För att inbilla sig att windows skulle bli bättre om man kunde välja bort emailklienten är lite väl...

OfT tycker jag nog inte att det är, för det spelar liksom ingen roll vilken tillbehörsapplikation vi talar om, om den skickas med ett så stort OS som windows, så kommer det påverka resterande delar av marknaden för just den typen av program. Detta för att just gemene man inte kan / inte orkar / inte vill byta till annat. Om de då istället inte får nått alls, så betyder det att om de vill ha de så kommer de troligen titta in iallafall lite gran på vad man har att välja på, vilket då öppnar för att den som erbjuder bästa produkten kommer vara den som leder loppet, istället för att alla andra utom MS får börja med handikap då de måste inte bara erbjuda nått som är bättre, utan dessutom kämpa mot att MS redan försätt större delen av världens användare med ett alternativ. (om det sen är bättr eller sämmre spelar ingen roll).

Sen tror jag nog inte windows i sig blir bättre för att man tar bort saker, det gör nog faktiskt ingen som helst skillnad. Men jag tror däremot att OS:et som system mår bättre av att aldrig haft en funktion invävd, än att man efter installation sen ska behöva slite loss dessa oönskade funktioner med den digitala motsvarigheten till våld.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lampa
Det verkar som det bara är belga och några till som förstår vad som händer när man inte kan göra saker rätt från början.

tack tack

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
jag gråter över att se att vissa inte verkar förstå att det spelar ingen roll om MS inkluderar antivirus pga att göra windows säkert. Det kommer ändå ge lika ödestigra konsekvenser på den marknaden. Det är bara se på IE. Många användare använder IE just för att det kommer med windows och att det inte "kostar". Sanningen är att IE ligger långt efter både Opera och FF. Men många användare upptäcker aldrig detta, det finns ju redan en webbläsare från början. Jag tror de företag som säljer brandväggar upplevt samma sak sen SP2, det finns ju redan en brandvägg så varför ens se åt alternativen.

IE var bäst förr och alla hade IE. Det tar lång tid för marknaden att vänja sig vid annat. Och IE fungerar bra på alla sidor på nätet. Det är inte så att användarna märker av att IE är dåligt.
Faktum är att de flesta inte har någon anledning att titta på något annat alternativ.

Men problemet är väl att IE inte kan visa alla sidor så som de var menade att visas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och att ett modernt OS ska ha en webbläsare är väl ändå självklart idag?
Ska MS ta in en tredjepartswebbläsare då bara för det?

Tror inte brandväggsföretagen har blivigt påverkade så mycket. De som använde en brandvägg innan kommer inte använde MS brandvägg. Men MS brandvägg är bra för att folk som inte vet vad en brandvägg är kan använda MS brandvägg av misstag och på så sätt få skydd.

Att man inte kan skicka till användare som är offline handlar väl snarare om ett val..
Sen var MSN klart bättre än ICQ (och några andra alternativ än MSN och ICQ fanns knappt, skulle vara yahoo men det var rätt få som använde i sverige i alla fall) i början så att MSN blev populärt tror jag inte enbart beror på att det finns med windows eftersom alla körde ICQ när MSN väl kom. Men

Jag håller verkligen inte med dig om att a ICQ var sämmre på något sätt. Enda anledningen till att folk som jag känner använder MSN (Själv så bojkottar jag fortfarande msn, och det går faktiskt att avinstallera) är att det kom installerat med operativsystemet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men MSN tycker jag inte borde vara installerat by deafult. Det har inget med operativsystemet att göra. Men ett antivirusprogram har det på ett helt annat sätt.
Klart mycket mer berättigat att inkludera att antivirusprogram än ett chatt-program.

Hela problemet beror ju på att den absoluta majoriteten är så kallade rövhål, och att antivirusprogram är ett KRAV för majoriteten av användarna.

Personligen bryr jag mig inte om WMP men den stora majoriteten skulle tycka att det vore skitkasst att man inte ens fick med en mediaspelare när man köper ett OS för såpass mycket.

Lägger du allt på en annan skiva så kommer inte det ändra nåt. Bara de som är insatta kommer att låta skivan vara i fred, alla andra kommer knappt kunna använda datorn utan den. Och de som är insatta är ju samma personer som inte använder WMP osv. så det kommer inte göra någon skillnad.

Det största problemet är i slutändan kunden som inte har ett uns datorvett alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
Jag läste för några dagar sen på slashdot att MS har lyckats komma in i kommiten som ska besluta om den största konkurrenten(tror det är open text format eller dyl) till deras .doc format ska få bli en ISO standard. Detta är riktigt lustigt enligt mig. Jag kan tänka mig att det är ungefär som om Ford skulle få vara med att bedömma om tex Volvo ska få använda ett visst system(som de tänker erbjuda gratis till alla som vill använda det) i derans bilar som är en direkt konkurrent till deras liknande system.

iofs så äger faktiskt Ford Volvo och de har faktiskt all rätt att bedömma och bestämma vad Volvo gör

Permalänk

Microsoft får gärna lägga in vad som helst i windows för mig. Bara jag kan ta bort det lika lätt om jag vill köra nått annat.

Visa signatur

The dream to awaken our world...You're out of control.I take control! Whose side are you on?I take no side...You're skating the edge.I am the edge!What you *truly* want, only I can give.You can't give it, can't even buy it, and you just don't *get* it.

Permalänk
Medlem

echo, uppriktigt sagt så hade jag förhoppningar om att folk här iaf skulle vara mer upplysta än så... Men tydligen är det många i den kategorin här oxå. Utan att peka på nån speciell.

Att inte kunna skicka till offline är ju en grundläggande funktion och finns inte den så får den vara hur bra som helst i övrigt, den är iaf inte bättre än en som faktiskt kan det. Hur är det med att resuma dls i MSN, finns väl fortfarande inte?

Det gör stor skillnad om det är på en annan skiva och inte förinstallerat. Det kloggar inte ner systemet och är det enklare att gå till en sida och installera eller ta det via en skiva... nätet finns alltid där... skivor tappas bort så det är nog trots allt många som inte kommer att köra deras jox...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

lol ..

jag får en känsla av att EU-kommissionen består av ett gäng gamla gubbar som är mutade av symantec ..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beasthammer
Om dom gör installationen mer som i Linux, att man kan välja färdiga profiler
för vilken typ av andvändare man är. Och att man kan gå djupare och välja exakt
vad man vill installera.
Då får dom skicka med hur mycket program å skit dom vill.

Precis vad jag också skulle efterfråga, det vore guld :).

En annan sak jag inte förstår är varför windows inte finns för nedladdning gratis. Det är väll licensen man betallar för? Vore ju mycket smidigare om man t.ex. fick hämta hem en ISO fil med integrerad SP2 och andra säkerhetsuppdateringar till alla användare med en integrerad xp licens.

Visst går det att installera med vilken XP-skiva som helst och sen använda den gamla licensen (så länge man håller sig till samma version (home/pro/pro-corp). Problemet är dock aktiveringen ibland.
Även vill jag kunna installera om en XP burk utan att vara tvungen att använda en pissig recovery skiva som installera 5 ton mög och inte allt för sällan dessutom lägger det i FAT ^^

Permalänk
Avstängd

Anti-virus från Microsoft
vart är världen påväg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
MS ska ha så många smällar på fingrarna som möjligt, men här koncenterar sig EU på fel problem. Det riktiga problemet är alla odokumenterade stängda format som MS med sitt monopol tvingar på användaren som inte går att använda på andra plattformar. Speciellt i kombination med DRM är detta allvarligt. Ta exempelvis det här musikbiblioteket, formatet är WMA med DRM. Går inte att spela upp på en linuxdator. WMA med DRM är bara början. Vista kommer ju innehålla en hel del fler DRM-stöd och inlåsandet lär bli ännu större.

Håller till stora delar med.

Men man kanske måste resonera så att det är bättre än ingenting. Jag tror trots allt att detta förslag är ett resultat av lobbyisters påverkan. Man måste inse att folkets röster betyder allt minder och pengar allt mer. Något som jag personligen är emot.

Microsofts monopol borde vara krossat för länge sedan. Anledningen till att frågan kommer upp på dagordningen är inte folkets missnöje utan att de ekonomiska krafterna blivit starkare mot Microsofts monopol. Det är trots allt en attraktiv marknad vi talar om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker eu gör rätt. bättre låta de företag som specialiserar sig på vissa tjänster eller gratisversionerna till allt annat.

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

alltså jag har inte läst alla inlägg :S men om ingen har tagit upp det så har ju förfan ingen tredjeparts tillverkare nåt att säga till om, då det inte är dom som tillverkar oset.

dvs tänk att du är en tillverkare så kommer en tex trimfirma å klagar för att du har plockat ut för mkt effekt ur bilen så att dom blir utkonkurerade, det håller ffs inte, så om det inte e bra för tredjeparterna så gör ett eget os.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Säger bara 1 ord. Det är kommunism.

Fy fan för en fri marknad. Så jävla sugigt det är.

Nä det inte frimarknad, då är det monopol...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vista e ms "program", om microsoft inte skulle tillverka windows skulle jag tveka att Symantec skulle finnas.

Sen så finns det många olika antivirus inte bara norton ju. Klagar inte dem?

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk

Många här verkar inte förstå problemet. Om MS fixar ett antivirus program som integreras i Vista är det inte gratis ska ni tro. Kostnaden av ett antivirus program kommer vara inbakad i konstanden av Vista.
Folk som köper Vista köper egentligen också ett antivirus program. Då alla blivit tvingade att köpa ett antivirus program (om det fungerar ungefär lika bra som marknadens antivirus program) kommer inte många att köpa ett annat. På så sätt har ms utnyttjat sitt monopol på operativsystem för att ta en stor del av antivirusmarknaden.

Detta handlar inte om att MS lägger in dittan och dattan, om att man ska kunna stänga av nått eller inte, utan att vi som konsumenter kommer blir tvingade att betala för saker som vi kanske inte vill ha/redan har.
Priset på os'et blir högre pga alla program som följer med. Pga MS monopol på os marknaden tjänar dom massa pengar på det. Även om konkurenter har bättre/likabra lösningar har vi som konsumenter betalt och blivit påtvingade sakerna redan och pga detta vill/kan vi inte lägga ut mer pengar på saker vi redan köpt (blivit påtvingade att köpa).

Lösningen jag ser är att sälja ett någolunda "rent" os och sen ha ett tilläggspaket med dvs programvaror, kanske tom så att man kan köpa vissa av dom löst.

För att dra en liknelse:
Vi säger att en vanlig bli kostar 200 000kr. Farbror Pelle har monopol på bilar och nya modellen (läs Vista) kostar 400 000kr och då får man med alla bensin (läs andra programvaror tex antivirus) man behöver. Vad ska då alla bensinstationer göra om det bara är Pelles nya bilar som säljs (då han har monopol).

Visst detta är överdirvet men är mer eller mindre det MS försöker göra. Om Pelle istället sålde bilen för säg 200 000kr och man fick välja att köpa med bensin för 200 000kr (behöver inte vara samma mängd man får på bensinsation) så får konsumenterna själva välja vart dom vill köpa bensinen. Visst kan han bolla med priserna på bilen/bensinen men det är mer rättvist mot konsumenterna än att dom ska bli tvingade att köpa hela säcken.