Permalänk
Medlem

HDD Avstängning. Möjligt?

tjena

jag hade tänkt och fick en slags strömbrytare till mina hårddiskar.
men då kommer ett litet problem...vilka kablar ska jag bryta eller vilken?

skulle en sådan brytare funka?

tack på förhand.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

Hur har du tänkt dig att det ska fungera utan att diskarna får korrupt data?
När datorn stängs av annars så sänds ju en avstängsninssignal så hårddisken kan slutföra sitt arbete och skicka tillbaka läsarmen till ursprungsläget.

Slår du bara av strömmen så kan du förlora viktig data såsom fat t.ex.

Eller har du endast tänkt att slå till och från hårddisken medans datorn är avstängd?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jag tror det räcker att du bryter antingen 12V (GUL på molex) eller 5V (RÖD på molex), kan även vara så att du måste bryta båda, de svarta behöver du inte bry dig om

BTW så letar jag efter en bra nyckelströmställare att ha som powerknapp i datorn...några förslag!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=120761.htm

där har du en nyckelströmställare..offtopic men det är inte så bra då du måste ha en återfjädrande till strömställare.

ontopic: har aldrig varit med om att diskarna förlorar data när man tex rycker matningen till datorn. precis samma sak...nästan iaf

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk

Länken fungerarde inte..men finns det inga återfjädrande nyckelströmställare då...jag har sett ngn modd här på swec där en kille startade sin datorn med en nyckel..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamj
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=120761.htm

där har du en nyckelströmställare..offtopic men det är inte så bra då du måste ha en återfjädrande till strömställare.

ontopic: har aldrig varit med om att diskarna förlorar data när man tex rycker matningen till datorn. precis samma sak...nästan iaf

Återfjädrande?'

Det är rätt vanligt ändå även om inte du råkat ut för det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hur har du tänkt dig att det ska fungera utan att diskarna får korrupt data?
När datorn stängs av annars så sänds ju en avstängsninssignal så hårddisken kan slutföra sitt arbete och skicka tillbaka läsarmen till ursprungsläget.

Slår du bara av strömmen så kan du förlora viktig data såsom fat t.ex.

Eller har du endast tänkt att slå till och från hårddisken medans datorn är avstängd?

precis som du sa så ska jag stäng av dom när datorn är i avstängt läga...man vill ju inte förlora nått material ;).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Jag tror det räcker att du bryter antingen 12V (GUL på molex) eller 5V (RÖD på molex), kan även vara så att du måste bryta båda, de svarta behöver du inte bry dig om

BTW så letar jag efter en bra nyckelströmställare att ha som powerknapp i datorn...några förslag!?

om du kollar på min länk...längt upp första så har ja länkat till en nyckelströmställare men dock inte återfjädrande. men jag tror att denna BRYTAREN är återfjädrande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Koppla ihop dom båda svarta sladdarna och sätt brytaren på dom ist..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
precis som du sa så ska jag stäng av dom när datorn är i avstängt läga...man vill ju inte förlora nått material ;).

om du kollar på min länk...längt upp första så har ja länkat till en nyckelströmställare men dock inte återfjädrande. men jag tror att denna BRYTAREN är återfjädrande.

Hur ska man koppla sladdarna på den brytaren då...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: HDD Avstängning. Möjligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
tjena

jag hade tänkt och fick en slags strömbrytare till mina hårddiskar.
men då kommer ett litet problem...vilka kablar ska jag bryta eller vilken?

skulle en sådan brytare funka?

tack på förhand.

Annars finns det program som kan stänga av diskarna när dom idlar. I Linux finns det ett program som heter hdparm. Finns garanterat något liknande till Windows.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

okej...men iofs lite roligar med nyckelbrytare

Citat:

Hur ska man koppla sladdarna på den brytaren då...

jadu ...det har ja fan inte den blekaste aning om :P...men eftersom det värkar vara ett tändningslås så borde det ju vara en återfjädrande...annar är det ju bara och testa sig fram eller fråga på elfa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hur har du tänkt dig att det ska fungera utan att diskarna får korrupt data?
När datorn stängs av annars så sänds ju en avstängsninssignal så hårddisken kan slutföra sitt arbete och skicka tillbaka läsarmen till ursprungsläget.

Slår du bara av strömmen så kan du förlora viktig data såsom fat t.ex.

Eller har du endast tänkt att slå till och från hårddisken medans datorn är avstängd?

Äsch, jag har hot-swappat många ATA-diskar genom att rycka molex utan att någon skada skett Fast då var det iofs på unix-system där man unmountade disken först. I vart fall inget att rekomendera, nej

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

jag har ett tändningslås från elfa på moppen det går bara in ström och ut till parkljus, tändning och start

så ska du ha den som start knapp så e de bara att koppla in kablarna som kommer från moderkortet som ska gå till start knappen fast koppla dom på den som är till för ström och den som är till för start på låset.

hoppas ni förstod det

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Intel core i5 3570K, asrock Z77 Pro4, Corsair TX650, Samsung 840 ssd och corsair vengeance 8gig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Jag tror det räcker att du bryter antingen 12V (GUL på molex) eller 5V (RÖD på molex), kan även vara så att du måste bryta båda, de svarta behöver du inte bry dig om

BTW så letar jag efter en bra nyckelströmställare att ha som powerknapp i datorn...några förslag!?

finns billiga på biltema. 40 spänn tror jag. Billigaste på elfa kostar 70 tror jag

Permalänk
Medlem

Asså vad du än gör så bryt inte strömmen på plusskablar!
Man ska alltid ha strömbrytaren på jord/minus (svart) kabel!

Visa signatur

Andreaz^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnAnte
Asså vad du än gör så bryt inte strömmen på plusskablar!
Man ska alltid ha strömbrytaren på jord/minus (svart) kabel!

??
Varför? Jag är nyfiken och vill lära mig något nytt.
EDIT: Är det för risk för korslutning via chassit vid fel?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Kan pajja disken, läsarmen kan repa skivorna eftersom luftkudden som skapas när skivorna snurrar försvinner om dom slutar snurra bara sådär, då är disken ganska paj.

Permalänk
Medlem

men asså...såhär...jag HAR INTE tänkt och rycka hhdn när den är igång utan när den är avstängd...så nu vet alla de...och varför kunde jag inte bryta plus?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Kan pajja disken, läsarmen kan repa skivorna eftersom luftkudden som skapas när skivorna snurrar försvinner om dom slutar snurra bara sådär, då är disken ganska paj.

Du glömde läsa att han tänker switcha när den är avstängd.

Permalänk

Luftkudden försvinner inte för att disken slutar snurra..

Det finns program till windows där du kan avmontera en disk som är i datorn... på samma sätt som man avmonterar ett usb minne.. dock så är det ingen fara för själva disken att dra ur den under skrivning.. När den startar upp igen så känner den av vad som har hänt och har man otur har man fått korrupt data.. detta gäller endast då man skriver och inte läser.!

Du ska bryta pluspolerna och inte den svarta som några har sagt (om du vill alla).. Det går inte ens att bara bryta dom svarta i dm flesta chassien.. Strömmen går genom metalen i chassiet då

Visa signatur