Ny kylning till 6600GT Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Ny kylning till 6600GT Snälla hjälp!

Tjena, jag har ett xfx geforce 6600GT kort, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305051
Altså ett AGP med DDR3 128MB... Windows säger att GPUn ligger på 56grader, speedfan säger att den ligger på 36, och när jag ska spela HL2, så hänger det sig, samtidigt som tempraturen i speedfan ökar.. Hade en polare som hade grafikortet innan och det verkar som han kunnat spela det utan några större problem.. Vad ska jag göra? fläkten på grafikortet snurrar och allt, har kylflänsar på minnerna å sådär.. köpa ny kylning? isåfall vilken?
kollat på en "Zalman VF700-CU VGA ATI & nVidia " som även finns på La Data ( Hemsida http://212.75.85.247/?cid=151488 ).. Säger att den är klockvänlig, men något måste vara konstigt med grafikortet, orginal kylning på ett så pass dyrt 6600GT kort ligga på så högt? kör med ett matx chassie dock, vad d nu var för märke.. Aspire :), så det sitter en 120fläkt i ändan men jag har ju också testat att ta av chassi "sidorna".. ingen direkt stor skilnad.. Hjälp! Vad ska jag ta mig till? Kan det vara någon fel inställning i windows? har kollat en del, men hittar inget spec!
Mvh!

Permalänk
Medlem

Kan antingen vara värme problem eller så kanske inet ditt nätaggregat orkar driva kortet.

Mitt kort blir ca 60-65 i fullload när det ligger på 550/1100 med stock kylning samt stock klock ligger det på ca 50-55 i load.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Värmen verkar inte vara problemet. Det ska vara lugnt till 100 grader.

Kolla nätagget som Noxxer säger, 6600 GT behöver en del kräm. Prova också att byta drivrutiner.

Om du ändå vill byta kylare så är Zalman och AC silencer lika bra. Tänk på att du måste ha en fläns till din HSI brygga med. jag satte bara en liten kylfläns där med buntband men det finns riktiga kylare till det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Argh! så det är kanske så.. ligger ju på 450watt! vad ska jag testa att ta ut då? har bara tvkortet i som jag kan ta ut.. 2 minnen har jag ju dock med, och en dvd spelare? fastän den måste man ha? .. har 2 hårdiskar.. ta ut en? räcker det.. amen vafan.. 450watt borde ju räcka utan problem!

Kan det inte vara så att datorn stängs av vid en viss tempratur? Men altså det låter som att ljudet hackar upp sig ( som när en skiva hackar ), och sedan blir skärmen svart.. något måste ju vara fel :S

Permalänk
Medlem

Det är nog ljuddrivrutinerna som krockar med grafikkortets drivisar. Du har inte Audigy2 möjligtvis?

Det kan ju också vara så att ljudet blir korrupt när datorn låser sig.

Enklast vore nog om du gick in i system/prestanda och stängde av automatisk omstart vid systemfel. Då får du en Blåskärm med en sifferkod som säger vad som är fel.
Den kan vara svår att tyda iofs men det finns en del guider på nätet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det är nog ljuddrivrutinerna som krockar med grafikkortets drivisar. Du har inte Audigy2 möjligtvis?

Det kan ju också vara så att ljudet blir korrupt när datorn låser sig.

Enklast vore nog om du gick in i system/prestanda och stängde av automatisk omstart vid systemfel. Då får du en Blåskärm med en sifferkod som säger vad som är fel.
Den kan vara svår att tyda iofs men det finns en del guider på nätet.

hmm.. hittade bara avancerat/prestanda och där är inge.. något annat tips någon?

Har btw inbyggt ljudkort på mitt Asus a8v-mx-eaykz ( Mini-atx ) kort..

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311985
ett sådant..

Permalänk
Medlem

Okej.. Va du har för WATT på nätagget säger inte specielt mycket, eller jo lite, men det som är viktigast är hur mycket Ampere du har på 12 volts sladdarna.
Du kan likagärna ha ett 120000watts aggregat med 1A på 12 volts linan, grafikkortet kommer inte funka ändå.

U=Spänning=Volt
A=Ström=Ampere
P=Effekt=Watt

Grafikkort vill ha mycket ström för att arbeta. räcker inte watten till ja då slocknar oftast datorn.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Min polare hade liknande fel med sin nybyggda dator med nforce4 och jag hade det också förut fast med s754 och nforce4. För polarn hjälpte det med ett par-tre ominstallationer. För mig så pajade moderkortet till slut och jag fick skicka det på rep.

Sökvägen för blåskärmar: kontrollpanelen/Prestanda och underhåll/Avancerat/Start och återställning

klicka ur rutan där det står: starta om automatiskt

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

hmmz okej.. varmen håller sig helt okej i CS:S, det är på 70grader, precis som d sloknar.. test-grafik saken i HL2 funkar.. sedan när man är i menyerna å sådär är det lite kritiskt.. och när man startar spelet, BANG.. höjs tempraturen med 3grader/sek eller något.. :s

Permalänk
Medlem

Testa att köra rivatuner. Det finns en funktion i det för att kolla tempen medans du kör spel. Speedfan litar inte jag på då det visat fel för mig tidigare.

Att tempen stiger när man spelar är inte konstigt men att den ska stiga i menyerna verkar ju väldigt konstigt.

Om du orkar kan du ju testa att plocka av kylaren och trycka dit lite bättre kylpasta om du har nån hemma.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

hmmm... nätaggt som har en 80milimetersfläkt sitter dock precis ovanför mer eller mindre, men den går ju inte på fullvarv :S.. så den kan ju inte sno all luft?

Permalänk
Medlem

orginal kylningen på XFX kort är rent sagt KASS, jag låg på runt 55 grader idle med orginalkylning och orginal klockat. Men jag bytte till "Zalman VF700-CU" och idle tempen blev bara någon fjuttiggrad över "ambient temp" (31-35grader).
Nu ligger mitt kort på 41grader idle och klockat till gpu 550 och minne 1230, efter några timmar med 3dmarks snurrande ligger tempen på runt 50grader, så kylaren är helt klart värd sina pengar, men det är precis att den passar, sitter en kondin som nästan är ivägen, men det går.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Kan någon visa en bild på deras kylning på deras kort hur det ser ut? Tvekar om det kommer få platts..mellan grafikortet och nätagget ( som sitter precis ovanför ) är det 1cm mellanrum.. eller går inte kylningen utanför grafikortet?