nätverksövervakning!

Permalänk
Medlem

nätverksövervakning!

Jag har en tid varit på jakt efter ett program som effektivt håller koll på ett nätverk. Jag vill kunna se IP-nummer till platser folk besökt & eventuellt kunna spärra vissa IP-adresser. Jag skaffade en testversion utav LANeye men jag kunde inte förstå vad det var bra för. Eventuellt skulle någon kanske ge lite fina tips om det programmet eller ge förslag på andra program.

Sökandet började för några veckor sedan då jag och några vänner annordnade ett LAN-party i en hyrd lokal. Vi hade 10/10 mbit fiberlina direkt mot nätet och många såg då sin chans att tanka över internet. Många seedade även friskt för att bättre på sin ratio på swebits och liknande. Vi lyckades haffa några genom att se att de hade aktiva torrents på swebits & piratebits. När vi kastat ut dessa två personen fanns det fortfarande personer kvar som använde linan på "dåligt" sätt. Hade vi haft ett program som loggar datorers besök osv hade vi ju kunnat lösa problemet lätt. Vi hade ju bara kunnat neka personens internetåtkomst helt och hållet, så hade han troligtvis avslöjat sig själv förr eller senare.

Hemma har jag 3 datorer (4 inklusive server) mot nätet (ADSL) genom en Netgear-router.

Någon som kan ge tips på bra program? Helst inget som kostar mer än tusen kronor, plånboken håller inte då.

Tack på förhand

// Erik

EDIT: Hade vart bra om man kan se ifall folk kör torrentklieter etc.!

Visa signatur

dollo : ollob

Permalänk

Det här kanske inte är till så mycket hjälp men kanske...

När jag googlade runt för något år sedan så hittade jag en drös med freeware som till och med loggade alla paket som skickades. Det kanske blir att krossa en nöt med slägga men det gör iaf. jobbet. Dessvärre har jag lite dåligt minne.

Har du testat att googla?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

"i've googled 'till i can't google no more"
får la leta vidare ; )

Visa signatur

dollo : ollob

Permalänk

Om jag hittar mina gamla program djup nera i någon av mina äldre HDD eller kommer på vad programmen hette så återkommer jag. Hoppas du inte behöver googla ihjäl dig.

Sök på t.ex. Ip-logger eller tracer eller packet sniffer eller något i den stilen.

Den här kanske kan muntra upp dig

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Detta kan vara vad du söker: http://www.softperfect.com/products/networksniffer/

Googlade: LAN +analyser och LAN +sniffer

Permalänk
Medlem

Det skall ja testa! Tack så mycket! Det svåra med googling är oftast att man inte är så insatt i terminologin... t.ex hade jag aldrig hört ordet "sniffer" i nätverkssammanhang.

thx alot!

Visa signatur

dollo : ollob

Permalänk
Medlem

Är inte heller insatt. Använde två ord som nämndes i den här tråden, och hoppades på det bästa..

Permalänk
Medlem

okok tack för hjälpen... dock hittar ja inte nåra spärrar i programmet

Visa signatur

dollo : ollob

Permalänk
Permalänk
Medlem

observe/observer heter ett bra program för detta.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Re: nätverksövervakning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosguys
Jag har en tid varit på jakt efter ett program som effektivt håller koll på ett nätverk. Jag vill kunna se IP-nummer till platser folk besökt & eventuellt kunna spärra vissa IP-adresser. Jag skaffade en testversion utav LANeye men jag kunde inte förstå vad det var bra för. Eventuellt skulle någon kanske ge lite fina tips om det programmet eller ge förslag på andra program.

Sökandet började för några veckor sedan då jag och några vänner annordnade ett LAN-party i en hyrd lokal. Vi hade 10/10 mbit fiberlina direkt mot nätet och många såg då sin chans att tanka över internet. Många seedade även friskt för att bättre på sin ratio på swebits och liknande. Vi lyckades haffa några genom att se att de hade aktiva torrents på swebits & piratebits. När vi kastat ut dessa två personen fanns det fortfarande personer kvar som använde linan på "dåligt" sätt. Hade vi haft ett program som loggar datorers besök osv hade vi ju kunnat lösa problemet lätt. Vi hade ju bara kunnat neka personens internetåtkomst helt och hållet, så hade han troligtvis avslöjat sig själv förr eller senare.

Hemma har jag 3 datorer (4 inklusive server) mot nätet (ADSL) genom en Netgear-router.

Någon som kan ge tips på bra program? Helst inget som kostar mer än tusen kronor, plånboken håller inte då.

Tack på förhand

// Erik

EDIT: Hade vart bra om man kan se ifall folk kör torrentklieter etc.!

Ipsniffer är ett brutalt och hämningslöst program från http://www.networkgeneral.com/
Det löser många problem med männsikor som inte håller sig inom vad som etiken kräver.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]