Ökat med 5*C på bara 2 veckor! (CPU) Hur???

Permalänk
Medlem

Ökat med 5*C på bara 2 veckor! (CPU) Hur???

Jag har för 2 veckor sen bytt ut min CPU-Kylare till en Thermalright SI-97 (med AS5) och en Zalman 92mm fläkt på den. Tempen då jag just monterat den var cirka 33*C idle och 40*C load. Nu efter 2 veckor så har tempen ökat till 37-38*C idle och 43*C load eller dylikt. Varför har det ökat? Det har ju bara gått 2 veckor...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det har blivit varmare ute och således har innetemperaturen höjts? Kanske kombinerat med damm?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Damm!!! garanterat damm

Permalänk
Hjälpsam

samt valfria hårtussar från husdjur, flickor, sigsjälv mm.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
samt valfria hårtussar från husdjur, flickor, sigsjälv mm.

När jag får hårtussar i min burk av kärringen vet jag att jag suttit på swecs för länge =P

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

Tror på att det har blivit varmare ute och kanske värmen i huset spökar?

Jag råka ut för liknande sak fast tvärtom med graffkortet, temperaturen på mitt rum är högre nu än i vintras men tempen på mitt har graffkort sjunkit med 4-5c idle.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Tror på att det har blivit varmare ute och kanske värmen i huset spökar?

Jag råka ut för liknande sak fast tvärtom med graffkortet, temperaturen på mitt rum är högre nu än i vintras men tempen på mitt har graffkort sjunkit med 4-5c idle.

Bra inbränning av kylpasta kan det vara, samt lite mindre smörjning i lagrena på fläkten vilket ökar varvtalet lite men minskar livslängden (mycket vanligt på små fläktar)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Relik 📜

Mitt GFX har gått upp 3-4 grader senaste veckan.. Skyller eländet på "sommaren"

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Okej... jo nu när ni talar om sommarvädret osv så är det nog det. För damm tror jag det inte är för jag har ju dammfilter i fronten så det hindrar damm från att komma in. Plus att då jag bytte cpu-kylare så rensade jag datorn från det lilla damm som var där. Inte för att det är så farliga temperaturer det har ökat till men jag tyckte det bara var lite konstigt först.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Relik 📜

Idag är jag nere på mina trogna 49 på GPU:n igen. Bra indikator på att våren kom av sig :/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Där kommer endå in damm i ens dator fast man har dammfilter!

Permalänk
Medlem

Jag märkte för ett tag sedan att mina max-temps hade ökat med över 4 grader på både GFX och CPU, "vad i helsike?" tänkte jag och tittade in genom chassit, och se där! Jag kunde knappt se kopparfärgen på min CNPS9500, så jag antar att min AMD-kylare på GFX:et är lika fullproppad med damm. Får ta och få tummen ur och rensa det någon gång

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Jag rensade datorn igår från damm, sänkte GPU tempen med 10 celsius och CPU 5 Celsius. Dags o vår-städa datorerna killar o tjejer:)

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att ha Torris runt hela datorn.. Palla begränsningar vid klockning:P Ne men det är sommar å Damm

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Mitt gfx kort har gått upp med 2 - 3C sen i vintras medan CPUn 1 - 2C. 5C låter en aning mycket men tror det beror på temperaturen ute + damm.

Själv så var jag fundersam en gång när min CPU hade oxå gått up med typ 5C sen början och det berodde på att mitt Thermaltake Armors dammfilter i fronten var RIKTIGT dammiga och när jag torkade bort dammet sjönk cpu temperaturen från typ 33 - 34C idle och 45 - 46C full load till 28 - 29C idle och 42 - 43C load. Sedan dess har jag börjat städa front panelen mycket oftare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Okej... thx alla!

Men det har ju bara gått 2 veckor. Hur kan det ha ökat så mycket på så kort tid egentligen? Låter lite överdrivet att på 2 veckor att det bara är vädret och damm.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #enbom
Okej... thx alla!

Men det har ju bara gått 2 veckor. Hur kan det ha ökat så mycket på så kort tid egentligen? Låter lite överdrivet att på 2 veckor att det bara är vädret och damm.

Tja, öppna, kolla igenom. Se så inte några chassifläktar har dött eller liknande, rensa ur dam ur samlitga hörn och vrån (tryckluft på flaska är en bra plan).

Rapportera gärna sedan igen med nya temps.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har nu rensat dammfiltret i fronten som var full av damm och kollat lite smått i chassit men det var inte mycket damm där inte. Men det ändrade inte något. Jo HDDn som sitter just bakom frontfläkten blev några grader svalare. Men resten är lika varmt. Hmmm...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850