Opera Browser vs Mozilla Firefox

Permalänk

Opera Browser vs Mozilla Firefox

Hej,

Vet inte vilken av dom två jag ska använda, vilken rekommenderar ni?
Jag är lite avancerad.
Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=58081... ta den som vann där

Men frågan är "Vilken Webläsare använder du", jag har inte samma fråga, jag frågar er vilken som är bäst och några frågor, jag skulle använda Opera om jag kunde klistra bokmärken under adressfältet vilket man inte kan göra, i stället sitter den över adressfältet, vet nån hur man fixar detta? Annars tänker jag använda Firefox men Opera är snabbare än Firefox och starkare, jag litar inte på den där omröstningen.

Permalänk

Skulle inte lita på SweCs användare i någon fråga rörande min dator...

Själv tycker jag Opera är ett alldeles utmärkt alternativ. Rätt dynamisk på så sätt att du kan bestämma rätt bra hur kluddrat du vill ha det med knappar och så. Bra inbyggt RSS-stöd och en massa sån skit. Fungerar bra med allt stöd jag behöver för diverse webtypiska saker redan från början och är snabb och stabil.

Firefox är ju ett bra alternativ det med, förutom att jag på senare tid haft rätt stora problem med stabilitet i Firefox är det en helschysst browser.

Ser inte varför det ska vara någon vidare match mellan dessa 2 läsare då de inte är märkvärdigt sämre för den stora skaran någon av dem.

Vet inte hur de nyare IEversionerna är/kommer vara, men det kan säkerligen vara värt att kolla närmare på. Man ska absolut inte räkna bort IE bara för det rykte den fått bland "1337"-kidsen på forum som SweC.

Några mer alternativa browsers kan jag inte rekommendera då jag helt enkelt inte kört dem.

Citat:

Ursprungligen skrivet av Bredbandsbolag
jag skulle använda Opera om jag kunde klistra bokmärken under adressfältet vilket man inte kan göra, i stället sitter den över adressfältet, vet nån hur man fixar detta?

Du borde väl kunna fixa något med NavBaren eller något där. Jag ändrade så den där popdownens (Är det ens ett ord? Blir nästa buzzword...) innehåll nu sitter brevid adressfältet, har även lagt till så mina bästa favoritmappar finns där uppe i den "personliga" baren

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem

Adblock håller mig kvar i Firefox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredbandsbolag
Men frågan är "Vilken Webläsare använder du", jag har inte samma fråga, jag frågar er vilken som är bäst och några frågor, jag skulle använda Opera om jag kunde klistra bokmärken under adressfältet vilket man inte kan göra, i stället sitter den över adressfältet, vet nån hur man fixar detta? Annars tänker jag använda Firefox men Opera är snabbare än Firefox och starkare, jag litar inte på den där omröstningen.

Tycker att vilken är bäst och vilken använder du är nog samma.. eller tycker du om att använda något sämre ???

firefox vann förra med 70% .. lär bli samma här +-10%

Permalänk

Jag körde Opera ända tills jag upptäckte Firefox. Jag är lite misstänksam mot Opera eftersom den är adware. Vem vet vad som registreras av Opera-webbläsaren. Kanske har det ändrats nu. IE är inte estetiskt tilltalade. Med Firefox kan man välja utseende på webbläsaren. IE är lite DDR-aktig

Permalänk
Medlem

Reklamen togs bort ur Opera för länge sen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hesuses
Reklamen togs bort ur Opera för länge sen.

Då kanske man ska försöka sig på Opera igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erich Lespenhalt
Då kanske man ska försöka sig på Opera igen.

Det tycker jag du ska göra. Skulle opera kostat 5000:- skulle jag inte tvekat att betala det för den för att få ha kvar den.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Gaaaah gjorde ett stort misstag. Jag råkad kryssa Internet Explorer istället för Firefox. Jag kan ju inte ens använda Internet Explorer...

Kan någon gullig moderator flytta en röst från Internet Explorer till Mozilla Firefox. Tack på förhand.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Hittar ni någon bra motsvarighet till Adblock för Opera så skrik på mig!

Jag tycker att Opera (v9b)saknar lite funktioner/funktonalitet i jämförelse med FF, för min del så är att inte ha "uppdatera alla flikar" en stor nackdel och Mouse gestures + adblock-alternativen som jag har sett är inte i klass med de för FF

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Hittar ni någon bra motsvarighet till Adblock för Opera så skrik på mig!

Jag tycker att Opera (v9b)saknar lite funktioner/funktonalitet i jämförelse med FF, för min del så är att inte ha "uppdatera alla flikar" en stor nackdel och Mouse gestures + adblock-alternativen som jag har sett är inte i klass med de för FF

Vad snackar du om? Det du du nämner är ju hästväg bättre i Operan på alla sätt och vis. Funktionerna i FF är inte i närheten av vad operan har standard, du menar tvärt om nu va?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Vad snackar du om? Det du du nämner är ju hästväg bättre i Operan på alla sätt och vis. Funktionerna i FF är inte i närheten av vad operan har standard, du menar tvärt om nu va?

har den "uppdatera alla flikar?" blädra mellan flikar med mouse gestures?, zoom med mouse gestures? vad sägs om stänga fönster med m-g? göra en googling på markerad text med en musrörelse? (allt förutom det första ingår i mouse gestures-extention för FF med default inställningar)
och jo, du får gärna förbättra mitt intryck av ad-block liknande alternativ för Opera (länk?) obs, alternativ som kräver med än 10 klick att få igång bör vara riktiga guldklimpar

sedan finns onekligen auto-update av flikar vilket är nice (men den är inte igång som default, konstigt nog - går det att fixa snabbt?)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

"Mozilla Firefox"

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
har den "uppdatera alla flikar?" blädra mellan flikar med mouse gestures?, zoom med mouse gestures? vad sägs om stänga fönster med m-g? göra en googling på markerad text med en musrörelse? (allt förutom det första ingår i mouse gestures-extention för FF med default inställningar)
och jo, du får gärna förbättra mitt intryck av ad-block liknande alternativ för Opera (länk?) obs, alternativ som kräver med än 10 klick att få igång bör vara riktiga guldklimpar

sedan finns onekligen auto-update av flikar vilket är nice (men den är inte igång som default, konstigt nog - går det att fixa snabbt?)

Jag stänger fönster med "höger klick" + rita "L"
Bäldra tabbar genom "höger klick" + "scrollhjulet"
Sedan ställer du ju helt enkelt dina MG som du själv vill, bara att ändra.

Ad-block bryr jag mig inte om, jag har 8 Mbitt, jag laddar gärna in lite reklam.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

tack för att du skrev flik-bläddringen, jag hade missat den (bra genomtänkt dessutom)
MG får jag nog fila på lite, men det är trist att behöva sätta sig ner och experementera fram saker som man är van att ha.
(jag kan stänga flikar med höger knapp + rita L, men inte fönster... men jag har inte bytt från default än)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Permalänk

Både Firefox och Opera är bra webbläsare och bäst är att testa och avgöra själv vilken som passar en bäst.
Själv valde jag Opera för att den har fler funktioner, renderar sidor snabbare och är mer anpassningsbar.
Sen sitter jag på en Mac nu också, där Firefox går som smöööör.

Citat:

Hittar ni någon bra motsvarighet till Adblock för Opera så skrik på mig!

Första betan av Opera 9 som släpptes idag har inbyggd adblock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
tack för att du skrev flik-bläddringen, jag hade missat den (bra genomtänkt dessutom)

Tips:
Under Tools/Preferences/Advanced/Tabs When cyckle through tabs kan du ställa in "cycle without showing list" Så bläddrar du direkt mellan tabbarna med höger+scroll utan att få upp listan att välja mellan vilken tab du ska ha.
Förederar det sättet men är en smaksak.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Hedersmedlem

"Opera Browser" (b8367)
I övrigt har jag bara senaste IE 7-betan installerad för tillfället (i browserväg).

Passar på att tipsa om ett trevligt UserJS till Operan, Link alert-> http://userjs.org/scripts/browser/enhancements/link-alert

Permalänk
Medlem

Oj, vad många röster Opera fick i den här tråden jämfört med den i andra forumet. Vad beror det på? Är det sadistiska IE/Firefox-användare som inte vill dig väl, eller är det helt enkelt fler Opera-användare här inne?

Jag använder Opera, och rekommenderar det, men testa alla så du själv kan avgöra. Knappar kan du lägga i princip var du vill. Enda skillnaden mot Firefox är att du inte kan ha något på samma rad som menyraden. Bocka för "Show hidden toolbars when customizing" i Appearance->Toolbars, så ser du var du kan lägga knappar och sånt. Ta sedan bort dem du inte behöver.

edit: Kanel: har installerat den nu. Trevligt.

Visa signatur

:€

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Första betan av Opera 9 som släpptes idag har inbyggd adblock.

känner att jag drar på mig en rtfm för detta, men: den är inte igång som default va?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Opera utan tvekan. Så mycket snabbare än FF i start och rendering.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Tjenare,sitter på gamla Versionen av Opera, tänkte uppdatera.

Men om jag nu uppdaterar,försvinner alla mina bokmärken? : /

MVH/A

Permalänk
Hedersmedlem

@ Frostyfog
Beror på hur du menar... Högerklicka på en sida och välj "Block content...", klicka på de objekt du vill blocka. Shift-klick blockar ett enskilt objekt. Modifiera URL:er under 'Details'.

@ SneeX
Installera först O9 i en egen mapp. Leta sen upp din profilmapp för O8 och kopiera över de filer som har den info du vill migrera. Läs mer @ http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=313

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
@ Frostyfog
Beror på hur du menar... Högerklicka på en sida och välj "Block content...", klicka på de objekt du vill blocka. Shift-klick blockar ett enskilt objekt. Modifiera URL:er under 'Details'.

@ SneeX
Installera först O9 i en egen mapp. Leta sen upp din profilmapp för O8 och kopiera över de filer som har den info du vill migrera. Läs mer @ http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=313

Jag installerade 9an i ny mapp (default är det ju ny mapp) och mina bokmärken hängde automatiskt med från V8.54 till 9a

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
...
Enda skillnaden mot Firefox är att du inte kan ha något på samma rad som menyraden.
...

Beror ju lite på vad man menar. Du kan ju alltid lägga menyer på de andra raderna istället så blir det nästan samma sak.
http://home.student.uu.se/d/daki0267/test/opera_vicotnik.png

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.