Permalänk
Medlem

Klocka Processorn?

Ska köpa en ny dator nu, med denna processorn: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ATH64X2-3800...

Men jag undrar om den i framtiden är lätt att klocka, ni får gärna berätta för mig som är ganska okunnig på det här med att klocka, vad är det exakt man gör, och är det något man kan göra själv, och vad finns det för risker?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Lian-Li PC7 Miditower Scandinavian Edition SILVER ATX | Cooltek 600W Modular ATX 2.2 | MSI K8N NEO4-FI nForce4 Ultra | AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz | Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb 400Mhz CL2 | Western Digital Caviar 250Gb 7200rpm 16Mb SATA2 | NEC ND-3550 Dual-Layer DVD | PowerColor Radeon X1900XT 512Mb DR3 TV-out DUAL DVI VIVO RETAIL PCI Express |

Permalänk
Medlem

Finns en OC FAQ, börja läsa igenom den. När du gjort det på ett sätt så att du förstår vad det står läser du följande guide:
http://www.short-media.com/review.php?p=1&r=300

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Det går troligtvis att klocka alldeles utmärkt men det är andra saker i din dator som kan påverka din klockning

Visa signatur

AMD 64 3200+ @ 2300 MHz - ABIT ATX ULI-M1689 - 1024 mb 400 MHz -9600 PRO 128 MB

Permalänk
Hjälpsam

Det är väldigt mycket upp till moderkortet och minnena. Från orginal 2000mhz till ~2500->2800 skall inte vara några större problem med den processorn.

Läs faqen noga som står ovanför.

Olika moderkort har olika bra stöd för klockning, en del har inget stöd alls. Likadant så är ofta minnet som sätter stopp för hur högt man kan klocka (när du höjer processor farten så ökas minnesfarten med, man kan köra med "devider" så att minnet körs långsammare, men man har inte full frihet på vilken "utväxling" man kan köra mellan processor och minnet).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI