CellFactor - helt sjuk fysik med PhysX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
http://www.millsgrenades.co.uk/images/WW2%20Grenades/No76%20w... ensåndär?

'

Wow, jag får sån lust att slå sönder lådan och plocka ammon/hälsan som måste finnas däri.
Ja... man blir nog påverkad av spel...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Så man måste köpa ett nytt kort för att kunna använda detta om jag har förstått rätt?

Tja, alltså fysikkortet är ju nytt, men det sätter du tydligen bara på en PCI-e. Du skall inte behöva ditcha något som du redan har, typ grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Kan man köpa ett PhysX kort löst idag?

Asus kommer i maj med sitt, runt 299 dollares har jag läst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
lär väll inte dröja allt för länge innan dessa sitter på grafikkortet.... *hoppas*

Ja man vet ju aldrig, men det verkar helt osannolikt. Det är som att säga att grafikkorten skall integreras i CPU. Grafikkorten kom till för att avlasta CPU, nu kommer fysikkort av exakt samma anledning. Sannolikt kommer vi ha grafik/fysik och CPU separerat framöver.

Grafiken är ju lovande i sig, men förhoppningen är ju att den fina grafiken fylls med fysiskt innehåll med. Ex. vis landar en planka från en explosion inom normalavstånd för hur långt den borde flyga, samt förmedla skada till den som får den i huvudet. Nu är ju den typen av grafik bara tom grafik, även om den är snygg.

Mer diskussion:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57690...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horus
Ja man vet ju aldrig, men det verkar helt osannolikt. Det är som att säga att grafikkorten skall integreras i CPU. Grafikkorten kom till för att avlasta CPU, nu kommer fysikkort av exakt samma anledning. Sannolikt kommer vi ha grafik/fysik och CPU separerat framöver.

Grafiken är ju lovande i sig, men förhoppningen är ju att den fina grafiken fylls med fysiskt innehåll med. Ex. vis landar en planka från en explosion inom normalavstånd för hur långt den borde flyga, samt förmedla skada till den som får den i huvudet. Nu är ju den typen av grafik bara tom grafik, även om den är snygg.

Mer diskussion:

Fysik finns ju redan på grafikkorten i någorlunda stor utsträckning. Dock så känns det ju mer rimligt att faktiskt splitta upp de två områdena.

Det är inte så svårt att komma på vettigt innehåll om vi har tung fysikmodelering i bakgrunden. Det lättaste är ju bara att göra omgivningen mer realistisk. Att tyg svajar i vinden (kläder), hår som rör sig, rep som rör sig realistiskt, saker som går sönder i väldigt många bitar. Mer jobb behövs det dock för att påverka gameplayet direkt, tex genom att man kan spränga sönder väggar på hus och ta genvägar. Fysik tycker jag gör enormt mycket för realismen och det är något som många spel har varit rätt svaga på.

/Andreas

Permalänk
Medlem

För er som inte sett det än så kommer Ghost recon 3 ut till pc nu nästa månad med stöd för ageia. Blir intressant att se om det blir någon skillnad inne i spelet, såg den där snutten med och utan ppu och där var det rejäl skillnad men man vet ju inte vad de haft för inställningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
För er som inte sett det än så kommer Ghost recon 3 ut till pc nu nästa månad med stöd för ageia. Blir intressant att se om det blir någon skillnad inne i spelet, såg den där snutten med och utan ppu och där var det rejäl skillnad men man vet ju inte vad de haft för inställningar.

Man kan väl anta att de hade über max inställningar, de vill ju sälja kortet. Det tycker jag inte är avskräckande ändå. Det som skulle göra att jag tvekar är vad för HL det är på de första korten. Det vore surt om det kommer dubbelt så bra kort inom någon månad, i höst, från släppet av de första.

I vilket fall GRAW is the shit, det är bara att äta nudlar och köpa kortet!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hängt med i svängarna men är detta ett chipp? eller grafikmotor och finns den i xbox 360 eller ps3 i så fall?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu har jag inte hängt med i svängarna men är detta ett chipp? eller grafikmotor och finns den i xbox 360 eller ps3 i så fall?

Det är ett PCI kort allså ett med ett chipp tror det går inom PPU

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
tror det går inom GPU

Eller PPU?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Eller PPU?

hehe! hade på känn att de var något fel där

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu har jag inte hängt med i svängarna men är detta ett chipp? eller grafikmotor och finns den i xbox 360 eller ps3 i så fall?

Det är ett chipp och en fysikmotor, på PC är det ihop. På konsoller så har de såpass bra CPU att Xbox360 har tillgång till det via sina extra kärnor och likaså har PS3 tillgång tack vare cell-arkitekturen.
Vet inte om MS ger tillgång till ageia via utvecklingsverktygen men Sony gör det iallafall, helt gratis.

Det riktiga physx-kortet till PC är ett PCI-kort med 128mb ram som avlastar CPUn från fysikberäkningar i spel som stödjer kortet. Med andra ord spel som använder physx-fysikmotor.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Inte revolutionerande spel? Nämn gärna ett spel som kombinerar total slakt med stora vapen och flyttbara objekt på detta sätt. Detta ser ut som en riktig Quake-dödare. Tempot finns där, vapnen finns där, grafiken finns där. Detta plus ett skitnice fysiksystem som kan användas parallellt för att döda motståndarna snabbt och enkelt. Spelsättet är enligt mig relativt nytt och kan defenitivt väcka liv i den klassiska DeathMatch-genren igen.

Angående PPUn så tror även jag att dess framgång hänger mycket på om dom får moderkort-tillverkare att bygga in dom i sina produkter. Visst kommer folk köpa det separat också, men det lär knappast ge samma chanser till standardisering inom gamer-världen, just pga x2 CPU tekniken som redan har ett stort försprång.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu har jag inte hängt med i svängarna men är detta ett chipp? eller grafikmotor och finns den i xbox 360 eller ps3 i så fall?

Aegia är företaget som ligger bakom. PhysX är ett chip/kort som dom utvecklat, ungefär som att Nvidia utvecklat Geforce. Men PhysX används inte för att rita grafik, utan för att göra fysikberäkningar. För att kunne göra dessa beräkningar behöver speltillverkaren använda en fysikmotor, så att varje företag som gör ett spel inte ska behöva skriva egen kod för tex kollisionsdetektering. Fysikmotorn som Aegia gjort kallar PhysX SDK. Tidigare hette den Novodex. Aegias fysikmotor är den enda fysikmotorn som kan använda deras kort. Andra företag har sina, tex Havoc är en rätt känd. För att använda Aegias fysikmotor måste man inte ha ett physx-kort, man kan välja om fysikberäkningarna ska ske på physx-kortet eller på CPUn i datorn. Men eftersom CPUn i en vanlig dator (även om det är en dualcore) e rätt slö på den här typen av beräkningar så kan man inte få så feta effekter som i tex cellfactor-filmen.

Aegia har ordnat så att man kan använda deras fysikmotor både på PC och på xbox360 o ps3. Men varken xbox 360 eller ps3 har ett physx-chip. Däremot är cell (cpun i ps3) byggd på ett sådant sätt att den antaligen är väldigt snabb på fysikberäkningar, så ps3 skulle antagligen inte behöva en physx. xbox360 är antagligen inte alls lika snabb på sådana beräkningar (trots det mortifer666 skrev), men den har ändå inget physx-chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Det riktiga physx-kortet till PC är ett PCI-kort med 128mb ram som avlastar CPUn från fysikberäkningar i spel som stödjer kortet. Med andra ord spel som använder physx-fysikmotor. [/B]

128mb finns, men Asus-kort är på 256mb.

Permalänk
Medlem

jag tror de kommer lyckas! btw ja testade en custom bana till far cry som visar fysiken, det laggade itu om man sköt på lite tunnar vafan

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Ser ballt ut...
Men hur fan ska man kunna lira det här över internet utan extrem lagg?

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

nästa steg, AI kort?

Lär ju köpa ett sånt här kort om det inte blir för dyrt.

Visa signatur

Ovanstående text innehåller endast medvetna stavfel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Inte revolutionerande spel? Nämn gärna ett spel som kombinerar total slakt med stora vapen och flyttbara objekt på detta sätt.

Det närmsta jag kan komma är Half Life 2, i DM kommer dess fysikmotor till stor användning när man använder gravgun och det märks att det tuggar på CPUn ganska så ordentligt trots sin "klena" realism jämfört med vad PhysX kan bidra med.

Grafiken i spelen har blivit så pass imponerande numera att jag tycker att speltillverkarna borde satsa 100% på att förhöja realismen t.ex. genom trovärdig fysik. Och jag tror faktiskt att detta kommer att slå igenom ganska så ordentligt, även om det kan ta något år till innan speltillverkarna vågar satsa mer på det (kanske när integrering av chipet finns i moderkort/grafikkort osv).

Hur fräckt som helst!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Det närmsta jag kan komma är Half Life 2, i DM kommer dess fysikmotor till stor användning när man använder gravgun och det märks att det tuggar på CPUn ganska så ordentligt trots sin "klena" realism jämfört med vad PhysX kan bidra med.

Grafiken i spelen har blivit så pass imponerande numera att jag tycker att speltillverkarna borde satsa 100% på att förhöja realismen t.ex. genom trovärdig fysik. Och jag tror faktiskt att detta kommer att slå igenom ganska så ordentligt, även om det kan ta något år till innan speltillverkarna vågar satsa mer på det (kanske när integrering av chipet finns i moderkort/grafikkort osv).

Hur fräckt som helst!

HL2 hade något liknande ja, men då var det antingen eller. I detta spel använder man skjutvapen i ena handen, samtidigt som man kan flytta objekt med den andra. Då får man mer att tänka på och det blir ännu högre krav på reflexer samt skicklighet för att bemästra detta på ett bra sätt. Det skall bli mycket intressant att testa själv:)

Som sagt så gäller det nog att det kommer bra launch-titlar samtidigt som hårdvaran släpps. Annars kan det bli så att hårdvaran finns där, men inget spel som utnyttjar den. När spelen sedan kommer så har hårdvaran nästan försvunnit från marknaden och företaget förlorat många slantar. 64-bit processorer var ju nära på att råka ut för detta, eftersom inte ens ett vettigt 64-bit operativsystem finns tillgängligt än idag.

Som någon annan också nämnde så skulle det vara riktigt nice med ett AI-chip också. Att företag specialiserar sig att utveckla mjuk och hårdvar för just en sådan grej kan få spel-utvecklingen att gå ännu snabbare, eftersom man avbelastar spelutvecklarna med alla tekniker som måste utvecklas parallellt. Man slipper börja om från noll varje gång man påbörjar ett nytt spel.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Jag tror faktiskt aldrig jag sett en sån låda i verkligheten: :/ En sån där träfärgad av plankor som finns i alla spel.

haha de e sant:D inte jag heller

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Ärketypen av låda.

Behold!

Permalänk
Medlem

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=13156

Dom lyckliga få som har ett PhysX kan ju testa det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Jag tror inte dessa kommer bytas ut i takt med grafikkort, snarare ljudkort. Det är ju knappast nya fysikformler som upptäcks men dock så kommer man kanske kunna göra mer partiklar osv med tiden.

Permalänk
Medlem

Vad jag sett rapporter på folk som provat så är fysikkort för high end, alltså det är inget man vill stoppa in om ens dator är sådär för även folk med SLI har haft riktigt kass fps på spelet GRAW. Så jag försår inte riktigt varför man vill ha mera objekt osv när fps blir så mycket lidande.