Permalänk

css hjälp

Hoppas jag kan förklara så att ni förstår.

Jag har problem med min länkning i min navigeringsmeny.

Jag vill att när man är inne på en aktiv sida så ska länken i tex en frame vara en annan färg. Jag har försökt med

#menu a:active {
color:#FFF;
font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size:14px;
font-weight:bold;
background-color:#000;}

men det funkar inte?

Hjälp någon?

Visa signatur

Mild

Permalänk

Använd typ fragbite lr nått..

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk

Är inte det en spelsida?

Visa signatur

Mild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
Använd typ fragbite lr nått..

Varför ska han fråga där :S

www.aspsidan.se har ett bra forum

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Vad snackar ni om? Det är ju CSS han behöver hjälp med, inte ASP eller nåt annat.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk

finns det ingen här som kan hjälpa mej?

Visa signatur

Mild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
Vad snackar ni om? Det är ju CSS han behöver hjälp med, inte ASP eller nåt annat.

Deras forum består absolut inte bara av asp.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Varför länkar ni till en annan sida då han kan få lika bra hjälp här?

Om du tar bort #menu, fungerar det då?

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk

Nej jag använder #menu för mina länkar i min meny. tar jag bort #menu ändras länkarna till min vanliga.

Visa signatur

Mild

Permalänk
Medlem

om jag minns rätt så fungerar inte a:active som det ska i Firefox. Pröva att använda denna:

#menu a:active,#menu a:focus { color:#FFF; font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:14px; font-weight:bold; background-color:#000; }

Permalänk

jag förklarade kanske lite dumt. Det är när jag har klickat på länken och kommit in på sidan som länkan ska ha skiftat färg för att se till att man ser vilken sida man är inne på.

Visa signatur

Mild

Permalänk
Medlem

hmm, fattar inte riktigt vad du pratar om men koden jag gav dig gör att den länk som är aktiv får css-märkningen som du ville ha.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så funkar det inte om du gör så att sidan öppnas i samma fönster, alltså så att själva sidan "reloadar" för då nollställs ju .css:en också, om du nu inte har ett javascript för det.

Hur som helst, så går det att fixa med serverspråk så som asp, php, att om du är inne på en speciell sida så laddar den en speciell css-stil för just "knappen" under den sidan.

ex om du besöker sida1.php
<a href="#" class="menualt">meny 1</a> - <a href="#" class="menu">meny 2</a>

och om du besöker sida2.php
<a href="#" class="menu">meny 1</a> - <a href="#" class="menualt">meny 2</a>

Så har då vi gjort på
www.split-vision.net (ingen reklam!, sidan funkar inte för närvarande då vi har server problem, men när den väl kommer upp igen, så bör det gå och se) ;P

Permalänk
Medlem

använder du frames, laddar om sidan eller querystring?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk

jag använder mig av php includes

Visa signatur

Mild

Permalänk
Medlem

Ok så du väljer sida efter ?page=sida ?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk

nej localhost/grafik/

Visa signatur

Mild

Permalänk
Medlem

hmm så du har samma kod på alla sidor men med annurlunda innehåll?
hur ser <a href=""> koden ut.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk

<a href="http://localhost/tjanster/">

Sidan är kopplad till style.css

Tack för att du hjälper mej

Visa signatur

Mild

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag nu har förstått allt rätt så har du först t.e.x en startsida som länkar till hej.htm, där har du samma kod som på start fast med annan design?
Isf behöver du ju bara ändra länkfärgen på den sida som länken ska vara annan färg på

EDIT skrev röd helt utan anledning

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk

nja menyn ligger i en include

<?php include 'includes/menu.php'; ?>

Och sidan öppnas under denna. Så själva menyn är i själva erket densamma överallt. Om du förstår?

Visa signatur

Mild

Permalänk
Medlem

Aha n u förstår jag, ska tänkte lite på det en stund.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk

Klurigt?

Visa signatur

Mild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandascrew
Klurigt?

Haha glömde bort det, sitter i skolan nu. ska försöka när jag kmr hem

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Det skulle väl fungera med något sånt här i varje menylänk.

<a href="?page=undersida" <?PHP if($_GET['page'] == "undersida"){ echo "id=\"markerad\""; } elseif($_GET['page'] != "undersida"){ echo "id=\"avmarkerad\""; } ?>>

Men då krävs det att du har ett inkluderingssystem, vet inte riktigt hur du har alla sidor länkade. Ett include-system kan du hämta hem på http://gtc.td-webdesign.se/#include-system

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?