Spel som ingen dator klara

Permalänk
Medlem

Spel som ingen dator klara

Läste lite runt o såg lite trådar med spec på spelen för att kunna köra. Undrar om det har funnits spel som har kommit ut nångång som ingen dator klarar av.
Menar alltså att man gjorde ett spel som egentligen ingen dator klarar av.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

När FEAR kom ut så fanns det inte många som kunde lira det på absolut högsta, men jag tror inte att det har släppts en spel som ingen kan lira.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

Nej
Varför skulle nån gjort det?

Visa signatur
Permalänk

När Jurrasic Park: Trespasser var nytt gick det knappt att köra på PC Gamers testdatorer, som var top-of-the-line för sin tid (500mhz tror jag... Riktigt jävla mycket för 1998). Det var det första spelet som fullt utnyttjade trovärdig fysik.

Permalänk
Medlem

Delta Force?

Permalänk

Delta Force 1 & 2 krävde väl sina maskiner när dom kom ut. Jag har för mig att jag inte ens kunde köra Delta Force 1 på en dator som var hyffsat modern 3 år efter det att spelet kom ut.
Var nån speciell grafikmotor som jag inte riktigt kommer ihåg detaljerna kring, men krävande var det.

Edit: Nån annan hann före :).

Permalänk
Medlem

Mafia?, men det berodde väl mer på ooptimerad grafikmotor

Visa signatur

nForce4 SLI, AMD64 939.3700+@4000+,2Gb Cosair Value,Sapphire X800GT, Tagan 580W

Permalänk
Medlem

Everquest 2 med allt på max i upplösningen 1600*1200 och uppåt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Inför kommande UT2007, som jag ser mycket fram emot, så verkar ju hårdvarukraven bli rätt ordentliga. Jag har en kompis som tänker köpa nytt när spelet väl kommer, och då tänker han lägga ordentligt med pengar på det så det blir en krutburk. Så långt så bra.
Vad jag däremot inte riktigt vet om jag ska hålla med om är hans övertygelse om att det kommer KRÄVA en dualcore typ conroe för att kunna njuta av grafiken. Nu tänker han köpa conroe oavsett, för det kommer, enligt hans eget resonemang, vara nån slags minikrav.
Vidare är han av åsikten att de som utvecklar spelet sitter på hårdvara som på nåt sätt är en generation framåt, dvs att AMD givit/sålt dem typ FX66@3.2 GHz och ATI X2300XT.
JAG tror snarare att man knappast kan utveckla på annat än maskiner som kommer att kunna driva spelet. Åtminstone. Så hårdvaran är säkert state of the art, typ FX57 och 7800XX, men inte "mer". Och på detta flyter spelen helt ok. Hur ska man annars kunna testa spelen?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

jag minns att Delta force 2 knappt gick att köra med min PIII 533Mhz med ati rage 32mb grafik

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MclarenII
Delta Force 1 & 2 krävde väl sina maskiner när dom kom ut. Jag har för mig att jag inte ens kunde köra Delta Force 1 på en dator som var hyffsat modern 3 år efter det att spelet kom ut.
Var nån speciell grafikmotor som jag inte riktigt kommer ihåg detaljerna kring, men krävande var det.

Edit: Nån annan hann före :).

Deltaforce 1 vill jag minnas var ganska speciellt. Jag och en kompis lirade detta en hel del under ett lan, bortsett från grafikkorttet hade vi helt identiska datorer, k6-2 450. Jag hade ett gammalt grafikkort, dimond stealth 64 video 3000 för att vara exakt, det är baserat på s3 968 om jag minns rätt, kretsen har absolut inget stöd för 3d-acceleration. Jag kunde spela i 16 eller om det var 32-bits färg i 800x600 med riktigt bra flyt. Snyggt var det också, i alla fall med den tidens mått.

Kompisen som körde tnt2ultra fick hanka sig fram i 640x480 med 256 färger, men det gick segt ändå. När jag senare uppgraderade till tnt2u så fick jag samma problem.

Hursomhelst så var Deltaforce ett rätt underhållande spel, kanske skulle plocka fram det igen och se hur det går på en modern dator.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag körde iaf Delta Force och Trespasser på min gamla p2 400MHz, först utrustad med 8MB ATI-kort (vad det nu hette), senare bestyckad med TNT

Vad gäller MAFIA var det bland de första spel som var lite problem att maxa (men det gick utan större problem), p4 2,2GHz 512MB Rd-ram och G4 ti4600.

Och nej, ingen är så dum att man släpper ett spel som ingen kan spela.

Permalänk
Medlem

Jag lyfter ut mitt inlägg till en egen tråd, då jag vill tro att det kan finnas intresse för saken i sig själv. Om mina inlägg här går att ta bort ber jag en moderator göra så.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk

Vad jag har hört så ska Deltaforce 1 bara använda cpu:n och inte grafikkortet för att rita upp sin 3D värld. Så har man en riktigt kass processor men bra grafikkort så laggar\funkar troligtvis inte DF1.

Visa signatur

Jesters Spirit

Permalänk
Medlem

Pakoon 1 är ett spel som aldrig blev klart, det finns gratis lite här o var på nätet och det pressar med stor säkerhet din dator ned på knäna, körde med min opty @2.7ghz och 1 gig ram samt x800xt PE och hade på vissa ställen 1 fps med allt på högsta!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Counter-strike:source kräver sjukt mycket, spelar ingen roll vad du har för dator det är aldrig helt laggfritt endå.. och det går aldrig att ha en stabil fps, jävligt synd enligt mig för det är ett jävligt roligt spel.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Everquest 2 kom ut för 2 år sen och ingen dator i klarar av att maxxa spelet än idag.

Tror det tar hem priset. Hur snyggt det är kan man ju diskutera.

2 st 1900xtx i crossfire klarar inte riktigt av att få en stabil framerate över 40 fps med allt på maxx och över 1600x1200 i upplösning.

Maxxa betyder inte att man ställer in det på Extreme Quality och sen tror det är maxxat. Det finns mycket att höjja efter man ställt in det.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
Pakoon 1 är ett spel som aldrig blev klart, det finns gratis lite här o var på nätet och det pressar med stor säkerhet din dator ned på knäna, körde med min opty @2.7ghz och 1 gig ram samt x800xt PE och hade på vissa ställen 1 fps med allt på högsta!

Antingen spelade vi inte samma spel eller så var det något skumt för dig.
Jag hade som minst 40 fps och oftast runt 60 när jag spelade det precis.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Grand Prix Legends 1998, då satt man med 200 mhz och det gick inte bra alls. Tog några år innan datorerna blev snabba nog.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Comanche 4 var rätt jobbigt att få spelbart, vill jag komma ihåg.

Morrowind var väl också ganska överspeccat jämfört med den dagens datorer (2002). Det går ju t.o.m. att lasta ner datorerna idag om man laddar på med texturepacks i högre upplösning, extra träd, levande fåglar, fler NPCer och andra moddar....

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Är ju inte så svårt att skriva en Pong klon som kräver 10 ghz för att köras .. frågan är ju varför man skulle vilja gör det.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Jag köpte trepasser för 10 kr på loppis för några månader sen, vilket klipp!!

det var grymt krävande då, det kom jag ihåg.. Hackade typ på den mest maxade burken...
Det går "hyfsat" med min centrino 1,4, 768 meg minne i alla fall. Men den kanske hade behövt lite mer! Men visst, riktigt bra graffe... och fysiken ja. Inte passé anno 2006!

Permalänk
Medlem

Det jag kommer på nu lite fort är Mech Warrior 2. På den tiden hade jag en 486:a, 128MiB ram och ett Voodoo 1 och ett Intel 2D grafikkort. På förpackningen stog det att spelet kunde utnyttja MMX (holy shit! ), så jag tog med det till min bror, som på den tiden hade en P1 233Mhz, 256MiB ram (typ som att ha 8GiB ram idag, haha) och 2xVoodoo 2 12MiB.

Tror han la ner 30.000:- på datorn, och skitspelet flöt ändå inte! Under min tid som gamer så har jag upplevt sorgen över att få lira alla spel i 640x480 i typ 256 färger för att kunna få en schyst framerate. Men vad gör det när HoMM2s atmosfär drar in en!

Oh, the memories...

Permalänk

Har aldrig klarat av NFSU2 på högsta.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Quake 1... krävdes sjuuukt mycket prestanda och då satt majoriteten på 486:or/Pentium 166Mhz

Permalänk
Medlem

Minns ni inte Flight Unlimited 2?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Har aldrig klarat av NFSU2 på högsta.

Men det gör jag på första datorn i signaturen så det är inte specielt krävande.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.