Oblivion: Tips på character som warrior (närkamp) ?

Permalänk
Medlem

Oblivion: Tips på character som warrior (närkamp) ?

Vad är bra attributes på en character som är oftast i närkamp? Vad finns det för nå mer som är bra till en sån? Vilken ras, stjärntecken osv? Om man byter character blir man level 1 igen då? Hur gör man för att kolla på vad man har för nå på sina attributes? Det ända jag har kollat är när jag går upp i level.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Endurance är väldigt viktigt, kan jag säga. Det ska du helst levla så mycket som möjligt i början av spelet. Annars är Nord och Redguard de bästa fight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Endurance är väldigt viktigt, kan jag säga. Det ska du helst levla så mycket som möjligt i början av spelet. Annars är Nord och Redguard de bästa fight

Okej, men jag har en High Elf vad är den bra på?

Min första char är det. Jag har tagit mycket på strength, speed, agility och lite på endurance. Är det helt fel eller?

En annan sak till. Om man byter utseende på sin char nollställs sina saker då?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Vill du ändra på din karaktär så kan jag rekomendera en mod som ger dig en amulett som gör att du kan ändra ras, stjärntecken och alla skills. Man kan även ändra på detta via console, men då blir dina stats helt åt pipsvängen. Jag har iaf använt denna mod utan problem med knasiga stats.

Läs readme-filen till modden för mer info.

http://www.tessource.net/files/cache/2072.html

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Vill du ändra på din karaktär så kan jag rekomendera en mod som ger dig en amulett som gör att du kan ändra ras, stjärntecken och alla skills. Man kan även ändra på detta via console, men då blir dina stats helt åt pipsvängen. Jag har iaf använt denna mod utan problem med knasiga stats.

Läs readme-filen till modden för mer info.

http://www.tessource.net/files/cache/2072.html

Måste man ha på sig amuletten hela tiden eller är det bara just då man ska ändra stjärntecken, ras osv?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #enbom
Okej, men jag har en High Elf vad är den bra på?

Min första char är det. Jag har tagit mycket på strength, speed, agility och lite på endurance. Är det helt fel eller?

En annan sak till. Om man byter utseende på sin char nollställs sina saker då?

High Elf är magiker. Inte bra fighters...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #enbom
Måste man ha på sig amuletten hela tiden eller är det bara just då man ska ändra stjärntecken, ras osv?

Nej, du kan dumpa den någonstans efteråt om du vill. Du tar bara på dig den för att få upp menyerna där du ändrar karaktären. Jag har inte märkt något iaf. Men det är ju alltid rekomenderat att göra backup på save-filerna innan du mixar med skills och dylikt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

vad rekomenderas för ras, stjärntecken, klass och huvudattribut om man ska vara en vettig bågskytt? min första char va det o de va jäkla skoj men den blev misslyckad då jag inte kunde spelet det minsta då. funkar det bra o köra bara båge eller är det rekomenderat att köra ngt annat vapen som backup? vad isf? bör man satsa några skills för de?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
vad rekomenderas för ras, stjärntecken, klass och huvudattribut om man ska vara en vettig bågskytt? min första char va det o de va jäkla skoj men den blev misslyckad då jag inte kunde spelet det minsta då. funkar det bra o köra bara båge eller är det rekomenderat att köra ngt annat vapen som backup? vad isf? bör man satsa några skills för de?

Wood Elf är den perfekta rasen som bågskyttar, dom får högst bonus och så är ju skogsalver kända som bågskyttar i dom flesta fantasyvärldar så det "känns" rätt med en wood elf bågskytt.

En bra kniv eller ett kortsvärd är en suverän backup om man nu måste slåss i närstrid. Det är nog ganska bra att ha blade som en av sina skills då det blir ganska jobbigt att levla upp den annars.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

ok. vad ska man vara för stjärntecken o klass? är det bra o satsa på sneak? man gör ju trots allt 3x i dmg med sneakattack vilket man kan göra på de flesta så länge fienderna står i grupp.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
ok. vad ska man vara för stjärntecken o klass? är det bra o satsa på sneak? man gör ju trots allt 3x i dmg med sneakattack vilket man kan göra på de flesta så länge fienderna står i grupp.

Du skall definitivt satsa på Sneak. Sneak och marksman är bästa vänner, med höga nivåer på sneak så ignorerar du fiendens rustning när du gör en sneakattack, vilket är guld värt.

Stjärntecken är väl mindre viktigt, det är mest småbonusar: the Shadow kan ju vara använbart ibland (osynlighet 1gång per dag), men jag föredrar grundegenskapsbonusar så jag hade nog plockat "the Thief".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

jag kan visa min fighter build som jag tycker är riktigt bra

Redguard
Atronach (magiker har inte en chans mot en då)

Endurance
Luck (jag powergame:ar så jag vill ha 100 i allt annars är strength bra)

Blade
Heavy Armour
Athletics
Acrobatics
Merchentile
Speechcraft
Restoration

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbrorchristian
jag kan visa min fighter build som jag tycker är riktigt bra

Redguard
Atronach (magiker har inte en chans mot en då)

Endurance
Luck (jag powergame:ar så jag vill ha 100 i allt annars är strength bra)

Blade
Heavy Armour
Athletics
Acrobatics
Merchentile
Speechcraft
Restoration

Är det inte en ganska stor risk att ha Athletics och Acrobatics som major skills?

Risken är väl att du går upp level j-vligt fort utan att ha speciellt höga skills, vilket borde resultera i onödigt hårt motstånd?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

jag kör en woodelf tjuv, som ahr bågskytte som essä.

woodelf male
the thief

acrobatics, marksman, security, mysticism, light armor, merchantile, restoration. (tror jag det var på de två sista iaf)

satte agility och luck som mina främsta attribut.

kan nämnas att jag är master sneak, master security, expert marksman och journeyman på blade. på lvl 8. försöker powerlevla 5/5/3 på varje level. tar OTROLIGT lång tid.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

som bågskytt, bör man ha ligth armor då eller? va e de mer för attribut man ska satsa på?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Light armor är att föredra då den väger mindre (ingenting vid högt färdighetsvärde) och tillåter dig att röra dig snabbare, vilket är bra när man skall backa och skjuta på monster som tål massor (ogres, minitaurs osv)

Stjärntecknet "the Steed" kan vara en bra ide också då den ger dig +20 i Speed, då kan man pinna på rätt bra.

Agility och speed skulle jag säg är dom viktigaste egenskaperna för en snabb och smidig bågskytt, styrka behövs inte så mycket eftersom den inte inverkar på skadan för avståndsvapen. Endurance är alltid bra att ha högt i eftersom den ger dig mer hälsa, men är man snabb och tar hand om alla fulingar på långt håll så behöver man inte mycket Health points...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Vill man vara bågskytt så är det riktigt bra med Illusion också för att kunna se i mörkret. Det underlättar riktigt mycket när man är i mörka gruvor, eftersom man inte kan ha båge och fackla uppe samtidigt. Då blir det lite svårt att sikta.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

jag tog thief i både stjärntecken och klass. bra eller?

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Är det inte en ganska stor risk att ha Athletics och Acrobatics som major skills?

Risken är väl att du går upp level j-vligt fort utan att ha speciellt höga skills, vilket borde resultera i onödigt hårt motstånd?

beror helt på hur bra på man är att power game:a är på level 16 nu och har fixat så jag får lägga ut 5 på 2 stats hela tiden och 1 på luck. Sen är nog det att athletics går snabbt upp är något folk har fått ifrån morrowind för jag går skit sällan upp i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
jag tog thief i både stjärntecken och klass. bra eller?

Funkar nog utmärkt, även om jag personligen hade bytt ut mercentile mot blade, men det är en smaksak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

ok. jag är inte tillräckligt skillad för att veta hur man kombinerar ihop en bra sån men de går gå.

Visa signatur

:)

Permalänk
Inaktiv

Om du vill vara en bra fighter ska du inte ta några fightergrejer som major skills.. Eller ja, du ska inte ta något du gör ofta som major skills, men ändå kan göra när du vill levla. Har du inte levlat är gubbarna enklare, och eftersom du inte levlar när du tränar upp marksman/blunt/blade så blir du praktiskt taget helt överlägsen. Men jag tycker det är en rätt dryg teknik så har inte gjort det.