Hjälp mig lista stadsnät som har 10mbit/s Full Duplex

Permalänk

Re: Re: Re: Hjälp mig lista stadsnät som har 10mbit/s Full Duplex

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
Oj, har den här gamla tråden kommit fram igen...

Det löste sig iaf. Efter mycket om och men ändrade de inställnignarna då jag fick låg hastighet vid halv duplex. Nu rullar allt på som det skall.

Brukar oftast lösa sig när man pratar med dom som jobbar med stadsnätet. Sitter på samma nät själv, aldrig några problem om man pratar med dom.... därför jag blev så förvånad när jag såg denna tråd.

Visa signatur

Det blir inte bättre änn vad man gör det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Västerås stadsnät har HALV duplex på 10/10.
Därför ska man se till att få BBB via deras egna fiber/lan anslutning. Då får du 10Mbit FULLduplex.

Västerås har både halv och full duplex, lite beroende på vart i stan du bor. Bor man i den "äldre delen" av nätet, så har man halv. Bor man på den nya delen har man full. Har man då också valt Labs2 som leverantör, kan man få 100/100 full duplex också, mot yttligare kostnad då.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Hurvida MKB har "stadsnätet" här i Malmö vette fan, men det är klart det största nätet och vi får dras med halv duplex. Varit på och gnällt men deras svar är och har förblivit i mer än ett år:

Citat:

MKB Net är konfigurerat för 10 mb/s halv duplex. Detta är en etablerad standard för stadsnät och finns med i de förutsättningar som de olika Internetleverantörerna marknadsför sig med. Det är möjligt att tjänsten full duplex kommer att erbjudas senare. Då som en särskild tjänst.

Känns lagom pissigt att ha valet mellan leverantörer som bahnhof och labs2 men bara 10mbit halv duplex. Varit i kontakt med labs2 och dom vill ge oss mer, men MKB som äger nätet vill inte släppa till.

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp mig lista stadsnät som har 10mbit/s Full Duplex

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
Stadsnätsägarna i Östersund, Jämtkraft, vill inte leverera 10mbit/s full duplex till konsumenten därför att "dennes utrustning inte klarar av detta". Enligt Jämtkraft är det framförallt Routrarna som inte klarar full duplex. De menar att antalet felanmälningar skulle öka med full duplex. Jag får helt enkelt nöja mig med halv duplex. Jag menar att de har helt fel och vill starta en dialog med dem.

Jag tror nog att de har rätt.
Ciscos "budgetmodell" av övervakade närverksswitchar klarade för bara några år sedan visserligen av full duplex, men de hade inte stöd för autonegotiation.
Alltså måste slutkunden manuellt gå in bland sitt nätverkskorts inställningar och ställa in det på full duplex. Något sådant är givetvis tyvärr helt omöjligt att begära att normala svenssons ska klara av att göra, och supporten hade minst sagt tiofaldigats. Den enda lösningen är att ställa switchen på halv duplex eftersom halv duplex är nätverkskortens defaultinställning om "autonegotiationen" misslyckas.

De använder denna typ av övervakade Ciscoswitchar i ett studentnät i Halmstad.
Stadsnät som är modernare än sisådär 4år borde inte ha denna typ av switchar då de inte säljs längre.

För övrigt så kan jag rapportera att stadsnätet i Halmstad kör 100Mbit/s full duplex (autonegotiation). Men knappt någon internetleverantör erbjuder mer än ca 13-20Mbit/s. Inte för att man har något större behov av mer än 20Mbit/s full duplex

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hjälp mig lista stadsnät som har 10mbit/s Full Duplex

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arrow2006
Brukar oftast lösa sig när man pratar med dom som jobbar med stadsnätet. Sitter på samma nät själv, aldrig några problem om man pratar med dom.... därför jag blev så förvånad när jag såg denna tråd.

Det är inte alltid så lätt att komma i kontakt med rätt människor. I detta fallet var det Jämtkraft som ringde till mig efter felanmälan hos Tele2.

Ringer du ngt speciellt nummer till killarna på J-kraft får du gärna dra iväg det via PM!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp mig lista stadsnät som har 10mbit/s Full Duplex

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Jag tror nog att de har rätt.
Ciscos "budgetmodell" av övervakade närverksswitchar klarade för bara några år sedan visserligen av full duplex, men de hade inte stöd för autonegotiation.
Alltså måste slutkunden manuellt gå in bland sitt nätverkskorts inställningar och ställa in det på full duplex. Något sådant är givetvis tyvärr helt omöjligt att begära att normala svenssons ska klara av att göra, och supporten hade minst sagt tiofaldigats. Den enda lösningen är att ställa switchen på halv duplex eftersom halv duplex är nätverkskortens defaultinställning om "autonegotiationen" misslyckas.

De använder denna typ av övervakade Ciscoswitchar i ett studentnät i Halmstad.
Stadsnät som är modernare än sisådär 4år borde inte ha denna typ av switchar då de inte säljs längre.

För övrigt så kan jag rapportera att stadsnätet i Halmstad kör 100Mbit/s full duplex (autonegotiation). Men knappt någon internetleverantör erbjuder mer än ca 13-20Mbit/s. Inte för att man har något större behov av mer än 20Mbit/s full duplex

Min gamla cisco flinta-switch (2924XL) klarade att autoförhandla utan problem, så dom stadsnäten som kör en som inte kan autoförhandla måste fan ha grävt djupt för att hitta switchar som inte klarar det. Nu är den switchen pensionerad & står i en kartong bakom mig, men den klarade autonegotiation

Dessutom är det minst 10/10 full duplex i Helsingborgs stadsnät

Visa signatur

Viva las vegas....