Permalänk
Medlem

Wlan-router som AP?

Jag hade tänkt börja köra lite trådlöst hemma och hade då tänkt köpa en router med wlan och switch. Sedan tidigare har jag en dator som agerar router, och det vill jag fortsätta med, vilket gör att jag blir lite fundersam. Går alla routrar att köra som endast accesspunkt/switch? Jag vill alltså stänga av router-funktionen.

Hade tänkt beställa från Dustin Home eftersom jag hittat en skärm där som jag tänkte beställa samtidigt. Har ni några tips på en trådlös router där som fungerar som jag vill och dessutom fungerar bra?

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver router funktionen spara en slant och köp en vanlig Access Punkt.
Vill du ändå ha en wlan router, går det bra att slå av router funktionaliteten och strunta i att koppla nåt i "internet" uttaget.. körde min WRT54G så ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag vil ha en router eftersom jag inte sett någon accesspunkt med inbyggd switch. Dessutom kostar dom ungefär lika mycket som routrarna. Den stora frågan var dock om det går att stänga av router-funktionen på alla routrar, eller är det bara på vissa? Isf vilka på dustin?

Permalänk
Medlem

kolla under NÄTVERK/BREDBAND / TRÅDLÖST / GATEWAYS

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Jo, visst. Dit har jag hittat, det är inga problem och var heller inte vad jag undrade.

Permalänk
Medlem

Men vad är en accesspunkt om inte en switch?
Och ja, om du inte köper en router av något obskyrt märke för 200.- ska det gå att stänga av routingen.
en D-LINK DI-524 böre fungera utmärkt t.ex.

edit: vad jag menade var att en accesspunkt fungerar som en switch, dock var det aningen fel då det fungerar mer som en hubb.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte hur ni menar med att stänga av routningen. Har sålt min WRT54G så jag minns inte setupen, men det jag gjorde var att stänga av DHCP-servern så den inte skulle störa något och sen struntade jag bara i WAN-uttaget.
Så routerfunktionen var ju ingång men användes aldrig.
Och man uplinkar givetvis via en av LAN-portarna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

slow, en accesspunkt är en accesspunkt och används för trådlösa nät, en switch används för trådade nät.

Aqualize, precis vad jag ville veta. Då borde det rimligtvis gå att göra på samma sätt oavsett router.

EDIT:
Tänkte meddela att det blev en ASUS WL-530G, en ren chansning i butik. Väldigt liten och söt, och det gick utmärkt att stänga av router-funktionaliteten. Den fungerar väldigt bra än så länge!