Permalänk

grannen kör trådlöst

Har upptäckt att grannen också har skaffat sig trådlöst nätverk. vårat trådlösa nätverk har blivit segt som bara den nu.. kan det bero på att deras stör vårat??

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att era nätverk kör på samma channel. Testa att byta till en annan.

Permalänk

Byt Channel!

Visa signatur

Stationära Intel i7 4790K 4,0GHz | 2x Nvidia Geforce GTX580 | 16GB DDR3 | 1xSDD 160gb | 2x1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

channel?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tunari
channel?

Kanal.

Permalänk
Medlem

kannal då på svenska.

Trådlösa nät kan sända på ett antal olika kanaler. Har man två sändare för nära varandra kanalmässigt så får man problem.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

han kanske har "skaffat" och kör på erat )(

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk

oki har bytt channel nu!.. hittills verkar det ju gå snabbt.. nämnde inte detta tidigare, men hade börjat få problem i samma veva att det trådlösa nätverket blir begränsat efter ett tag, och jag måste då dra ur strömmen till routern och koppla in den igen. det problemet har inte försvunnit för mig!

Permalänk
Medlem

testa byta mjukvara i din accesspunkt.

sen "kanneler" man bör använda är 1,6,11 resterande krockar med varandra.

Permalänk
Medlem

din granne e nog lika mycket amatör på wifi som du själv o surfar antagligen på Din lina. visst kan du byta channel på ditt wlan men det kommer inte lösa några problem, om dom skulle stört ut varandra skulle du bli bortkopplad lite då och då men hastigheten skulle inte försämras märkbart.

att dra ur strömmen för routern löser heller ingenting, för att resetta den manuellt så har du ett litet hål nånstans bak på routern, tryck in en nål i 10 sek (beroende på modell) så resettar du den.

lösning: ändra pass på din router, mac adress lås till Endast din dator, kör med WEP lr WPA, säkra skiten helt enkelt så din granne inte råkar surfa på din lina.
WEP och WPA ska du köra med för att annars så kan din granne sniffa din lina o se precis allt du gör på nätet. Behöver du tips om wifi säkerhet så fråga på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CharlieK
din granne e nog lika mycket amatör på wifi som du själv o surfar antagligen på Din lina. visst kan du byta channel på ditt wlan men det kommer inte lösa några problem, om dom skulle stört ut varandra skulle du bli bortkopplad lite då och då men hastigheten skulle inte försämras märkbart.

att dra ur strömmen för routern löser heller ingenting, för att resetta den manuellt så har du ett litet hål nånstans bak på routern, tryck in en nål i 10 sek (beroende på modell) så resettar du den.

lösning: ändra pass på din router, mac adress lås till Endast din dator, kör med WEP lr WPA, säkra skiten helt enkelt så din granne inte råkar surfa på din lina.
WEP och WPA ska du köra med för att annars så kan din granne sniffa din lina o se precis allt du gör på nätet. Behöver du tips om wifi säkerhet så fråga på.

du verkar ju ganka kunnig på det där, ta gärna en titt på denna tråden

Permalänk
Medlem

tillägg: förmodligen återställer han till fabriksinställningar genom att använda "reset"-knappen, och då är det rätt meningslöst att sitta o stänga nätverket innan. Så måste du starta om routern så använd ryckakabel-tekniken om du inte kommer åt routern via webgränssnitt och kan starta om därifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CharlieK
din granne e nog lika mycket amatör på wifi som du själv o surfar antagligen på Din lina. visst kan du byta channel på ditt wlan men det kommer inte lösa några problem, om dom skulle stört ut varandra skulle du bli bortkopplad lite då och då men hastigheten skulle inte försämras märkbart.

att dra ur strömmen för routern löser heller ingenting, för att resetta den manuellt så har du ett litet hål nånstans bak på routern, tryck in en nål i 10 sek (beroende på modell) så resettar du den.

lösning: ändra pass på din router, mac adress lås till Endast din dator, kör med WEP lr WPA, säkra skiten helt enkelt så din granne inte råkar surfa på din lina.
WEP och WPA ska du köra med för att annars så kan din granne sniffa din lina o se precis allt du gör på nätet. Behöver du tips om wifi säkerhet så fråga på.

Först är grannen amatör och sen har han helt plötsligt tillräckliga kunskaper för att "sniffa" hans lina?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CharlieK
din granne e nog lika mycket amatör på wifi som du själv o surfar antagligen på Din lina. visst kan du byta channel på ditt wlan men det kommer inte lösa några problem, om dom skulle stört ut varandra skulle du bli bortkopplad lite då och då men hastigheten skulle inte försämras märkbart.

att dra ur strömmen för routern löser heller ingenting, för att resetta den manuellt så har du ett litet hål nånstans bak på routern, tryck in en nål i 10 sek (beroende på modell) så resettar du den.

lösning: ändra pass på din router, mac adress lås till Endast din dator, kör med WEP lr WPA, säkra skiten helt enkelt så din granne inte råkar surfa på din lina.
WEP och WPA ska du köra med för att annars så kan din granne sniffa din lina o se precis allt du gör på nätet. Behöver du tips om wifi säkerhet så fråga på.

Sen är ju WEP osäkert också och kan knäckas lätt. Eller ja justja grannen var ju en amatör.

Rådet är alltid enkelt, ställ på WPA eller WPA2 (802.11i) om routern stödjer det, sätt en lång och lite krånglig nyckel (så inte en ordlistaattack enkelt kan lyckas).
Saker som låsning av MAC-adress och döljning av SSID är verkningslösa åtgärder om den som vill komma åt nätverket besitter lite kunskap.
Men nu var det väl inte ens fastlagt att grannen snyltade på trådskaparens lina?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CharlieK
din granne e nog lika mycket amatör på wifi som du själv o surfar antagligen på Din lina. visst kan du byta channel på ditt wlan men det kommer inte lösa några problem, om dom skulle stört ut varandra skulle du bli bortkopplad lite då och då men hastigheten skulle inte försämras märkbart.

att dra ur strömmen för routern löser heller ingenting, för att resetta den manuellt så har du ett litet hål nånstans bak på routern, tryck in en nål i 10 sek (beroende på modell) så resettar du den.

lösning: ändra pass på din router, mac adress lås till Endast din dator, kör med WEP lr WPA, säkra skiten helt enkelt så din granne inte råkar surfa på din lina.
WEP och WPA ska du köra med för att annars så kan din granne sniffa din lina o se precis allt du gör på nätet. Behöver du tips om wifi säkerhet så fråga på.

Och som vi vet är MAC-adresslåsning helt värdelöst i kombination med WEP. WEP är i sin tur ingen större hit heller, eftersom det inte tar lång tid alls att knäcka.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Jag vet ej om grannen snyltar av mitt, för det skulle väl isånafall stå inne på webgränsnittet. Där står endast min trådlösa bärbara samt den stationära som kör med kabel anslutna till nätverket...

Kan det vara routern som har börjat lägga av helt av en slump bara?

Permalänk

titta i din routers logg och se om grannens dator har fått ett IP. Jag kan iaf titta på min om trådlösa datorer har anslutit sig och sen vilket IP+namn datorn har.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

jag har kolla det.. bara den stationära och min bärbara anslutna

Permalänk
Medlem

OM din granne Råkar surfa på ditt wlan utan att han vet om det så Är han amatör, det va mitt enda påstående. Att han sniffar din lina var inget påstående, det var en möjlighet och resten en åtgärd till att någon ej skall kunna göra det.
Att sen knäcka WEP är busenkelt, att knäcka WPA är lite svårare och tar längre tid, MAC adresslåsning, SSID och resten vad jag skrev hjälper till att säkra sin lina, självfallet går det oxå att knäcka men antagligen kan din granne inte göra det som dom flesta andra, då skall han besitta kunskaper i whoppix bla.

Använd Airsnare o kolla om han surfar på din lina så får du veta säkert ist, lr kolla i din router vem som blir utdelad DHCP när det går slött som du påstår.

När man trycker en nål i hålet resettar du tillbax till fabriksinställningarna, det ska du göra innan du konfar din router med säkerhet så du inte glömmer nått lr din granne fixat lite fina inställningar till sig själv.

Just nu skriver jag jävligt slarvigt för jag e stressad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Först är grannen amatör och sen har han helt plötsligt tillräckliga kunskaper för att "sniffa" hans lina?

undra om du e trött eller ngt? .. grannen är amatör för att han ansluter till deras.. han är ammatör för att han inte kan sätta på en wep nyckel eller dyligt..
undra om du är granne med min mormor ? ;), jag brukar sitta på min laptop på hennes grannes Wlan dom har ingen nyckel eller dyl :P(om det är du ska jag sluta jag lovar;))

gör såhär : släng din router, säg upp abbonemanget å kör på grannens internet !!! <----- löser alla dina problem, även (om du har) ekonomiska problem ..( kanske inte om 2år när dom förstår att du har slöat ner deras i-net grovt och du får betala dom typ 3k eller ngt )

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
undra om du e trött eller ngt? .. grannen är amatör för att han ansluter till deras.. han är ammatör för att han inte kan sätta på en wep nyckel eller dyligt..
undra om du är granne med min mormor ? ;), jag brukar sitta på min laptop på hennes grannes Wlan dom har ingen nyckel eller dyl :P(om det är du ska jag sluta jag lovar;))

gör såhär : släng din router, säg upp abbonemanget å kör på grannens internet !!! <----- löser alla dina problem, även (om du har) ekonomiska problem ..( kanske inte om 2år när dom förstår att du har slöat ner deras i-net grovt och du får betala dom typ 3k eller ngt )

Vem som är trött och inte kan ju diskuteras.. Citerade du ens rätt person?

För övrigt bor jag antagligen inte granne med din mormor, men om jag gör det önskar jag dig all lycka att knäcka mitt WPA2 skyddade nät.