Problem vid Ubuntu/Kubuntu installation

Permalänk
Medlem

Problem vid Ubuntu/Kubuntu installation

Först ber jag att få ursäkta om det finns en liknande tråd någonstans, men då jag sitter på en seg live-körning av kubuntu hinner jag inte söka så värst mycket.

Problemets bakgrund:

Jag har med hjälp av Partition Magic partionerat om min hårddisk som hittills kört XP på en 20 Gb "C:" och lagrat på de återstående 230 Gb "D:". Nu har jag rört om och tagit 8 av de 20 Gb:en till en primär EXT3-partition, och tagit 2 av de 230 Gb:en till Linux Swap.

Detta verkar fungera, och windows fungerar med sina mindre partitioner (men ser så klart inte partionerna med okända filformat). Linuxpartionerna syns dock i Partition Magic, och ser där ut må bra.

Problemet i sig:

Jag har bränt ut både Ubuntu 6.06 AMD64 desktop och Kubuntu 6.06 AMD64 Desktop, och har provat samma sak i båda (jag såg efter att ha provat med Ubuntu att jag nog gillar KDE bättre än Gnome).

Jag stoppar in skivan, och bootar från denna. Sen väljer jag alternativet "Start (K)Ubuntu in graphics safe mode" eftersom min TFT-skärm annars kommer "out of range". Väl inne i live-installationen väljer jag "install", och går igenom steg för steg utan problem tills jag kommer till partioneringsdelen. Där kommer det bara upp en liten progress bar som säger "laddar partioneringsverktyget" som fylls på, och när den är full och försvinner händer inget. Bara ett grått fönster som enligt muspekaren jobbar, men det händer inget på över 15 min.

Vad kan jag göra? Det känns ju nästan som om installationen inte hittar min hårddisk, så hur kan jag kolla efter min hårddisk i live-körningen?

Tack på förhand!

/Simon

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G