Windows Live Messanger, köpa Mobile-meddelanden?!

Permalänk
Medlem

Windows Live Messanger, köpa Mobile-meddelanden?!

Nyss gick en av mina kontakter online, men hamnade under gruppen "Mobil". Antar att han kör någon MSN-klient på sin mobiltelefon.

När jag försökte skicka honom ett meddelande, så for jag själv upp ett, som menar att man måste köpa "Mobile-meddelanden" innan man kan skicka till mobilenheter. Termen inkluderar förmodligen också handdatorer.

Detta är ju så fruktansvärt dåligt. Naturligtvis kommer jag inte att "köpa" detta, utan istället fortsätta använda Trillian så länge det går, och förmodligen kommer många andra, som ofta kommunicerar med mobilenheter, också att välja bort den nya klienten.

Har Microsoft det så knapert ställt att de måste ta ut avgifter för sådant här? Vad är det frågan om?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kanske har missupfattat det hela helt, men jag tror att din kontakt bara har skrivit in ett nummer, och när du skickar till han blir det ett SMS O.o

Permalänk
Medlem

Då är det ju naturligtvis en annan sak. Men betyder detta att han är Offline altså? Då borde han ändå ligge i Offline-gruppen och inte i en egen grupp kallad Mobil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror även det går att ändra i någon inställning bland sortera kontakter, och jag är ganska så säker på att det betyder att dom är offline.

Permalänk
Medlem

Alla kan välja att skaffa sig mobilt msn. Man får alltså ett sms så fort någon skriver till en. Då är man liksom inloggad som mobilanvändare. För att skicka offlinemess till dessa så de kommer fram nästa gång de loggar in på en normal enhet så högerklickar man på kontakten och väljer "Skicka annat" och där finns då ett menyval där du kan skicka ett offline-meddelande. Troligen är kontakten offline och har ställt in att man kan skicka meddelanden till honom så de kommer som sms. Någon måste dock betala för sms:en.

Till handdatorer så behöver man inte betala något. Man blir inloggad på msn som vanligt. Kör msn i min handdator. Har även betalat för programmet till handdatorn då det inte längre är gratis. Betala behöver man dock bara göra en gång och kostnaden var runt 130 kronor.

Permalänk
Medlem

Handlar det om SMS så är kostnaden naturligtvis befogad. Jag utgick att det helt enkelt var så att kontakten var inloggad på en klient som identifierar sig som mobil, t.ex. Messanger i Windows Mobile.

Väldigt klumpigt ordval, tycker jag, i alla fall i den svenska versionen. "Mobila enheter" syftar ju på mer än enheter kapabla till att ta emot SMS.

Jag hade dock hellre sett att kontakten hamnade under Offline-listan, men med samma ikon som nu, dvs, en mobiltelefon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Handlar det om SMS så är kostnaden naturligtvis befogad. Jag utgick att det helt enkelt var så att kontakten var inloggad på en klient som identifierar sig som mobil, t.ex. Messanger i Windows Mobile.

Väldigt klumpigt ordval, tycker jag, i alla fall i den svenska versionen. "Mobila enheter" syftar ju på mer än enheter kapabla till att ta emot SMS.

Ja, jag håller med. Det är väldigt otydligt.

Permalänk
Medlem

Om du går in under "Kontakter" -> "Sortera kontakter" så kan du ju välja sortera mobila kontakter lr inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Browen
Om du går in under "Kontakter" -> "Sortera kontakter" så kan du ju välja sortera mobila kontakter lr inte

Det är urkryssat, men väljer man att sortera kontakter efter status så verkar den inställningen ignoreras.

Visa signatur