Gör Maxtor bra HDD's?

Permalänk
Medlem

Gör Maxtor bra HDD's?

Gör Maxtor bra HDD's? Skall köpa en till HDD och funderar på Maxtor DiamondMax 10 6V250F0 250Gb 7200rpm 16Mb SATA2 då jag kan få ett bra pris.

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Medlem

Maxtor gör helt ok hårddiskar. Har själv bara bra erfarenheter av dom, fast jag har bara haft en krashad disk so far (Western Digital) iofs...

Det finns i alla fall inget som gör att du bör undvika maxtordiskar, utan om du får ett bra pris på den så kör på.

Permalänk

Själv har jag bara haft dålig erfarenhet av maxtor diskar.

Men de säger ju inget om hur hårddisken du skulle få är bra eller inte.

Permalänk
Medlem

Maxtor's DM10 SATA diskar fungerar väldigt dåligt, eller inte alls i värst fall, med Nvidia's Nforce3 och 4 moderkort, har du ett sådant så kan inget special pris i världen motivera ett köp av en Maxtor disk.

Har du tänkt plugga in den i något annat moderkort eller ett separat kontrollerkort så beror det på hur mycket billigare du får disken, om en Samsung/Seagate/WD bara kostar några 10-tal kronor mer tycker jag du ska köpa en sådan men får du maxtor disken för en hundring eller två billigare så kan det vara värt det då dom fungerar relativt bra när man slipper kompabilitet's problemen, ljudnivån är dock hemsk så om du har en i övrigt tyst dator så bör du inte sätta i en Maxtor disk

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Jag har 3 stycken DM10 maxtor diskar och är helnöjd med dessa. Jag har dem i ett "tyst" system med ett fläktlöst nätaggregat, 1x120mm chassifläkt o 1x80mm cpu-fläkt på halvfart, så om ljudnivån var så hemsk som Curly hävdar tycker jag att jag borde ha märkt av det. Så länge de är kalla är de tysta, men om du låter dem bli lite varmare (40+ grader) är de inte alls lika tysta.

Permalänk
Avstängd

De funkar bra antar jag. Jag har 14st av deras DiamondMax10 300gb diskar i mitt system varav två var dödavid ankomst men det var lätt att byta ut och sedan dess har det aldrig varit något problem. Ang inkompatibiliteten med nforce3/4, jag hade en mailkontakt med Maxtor angående just detta och en enkel firmwareuppdatering löser det här problemet 99 av 100 gånger. Köper man en ny idag så får man dock en tillräckligt sen firmware för att kringgå detta problem.

Vill du inte välja Maxtor finns det både Samsung, Hitachi och Seagate och WD att välja mellan. Som någon skrev tidigare, ingen gör direkt dåliga diskar.

Permalänk

Maxtors diskar är bland de som oftast havererar enligt statistik och de låter förjävligt. Har själv 4st lite utspridda varstanns och har inte haft några problem men de kommer säkert snart. Köp Seagate istället.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Maxtors diskar är bland de som oftast havererar enligt statistik och de låter förjävligt. Har själv 4st lite utspridda varstanns och har inte haft några problem men de kommer säkert snart. Köp Seagate istället.

Och varför har du 4 st själv då?

Tack för inputen @ alla, beställde precis 2 st Maxtor DM10 250Gb för 1000:- inkl frakt vilket får ses som ett kanonpris.

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Avstängd

Maxtor låter som attans jag undviker deras hårdiskar på grund av det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Maxtors diskar är bland de som oftast havererar enligt statistik och de låter förjävligt. Har själv 4st lite utspridda varstanns och har inte haft några problem men de kommer säkert snart. Köp Seagate istället.

Var finner man denna statistiken?

Permalänk

Maxtor har väl inget som utmärker dem, varken negativt eller positivt. Hade nog hellre lagt pengarna på en Seagate disk.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Maxtor har väl inget som utmärker dem, varken negativt eller positivt. Hade nog hellre lagt pengarna på en Seagate disk.

kunde inte sagt det bättre.
har haft 2 maxtor i mitt liv.. en järkligt gammal som väsnades (typ runt -99) och en scsi som inte var tyst den heller men så var den på 15krpm också... men inga som helst problem med dom..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk

Har en 3-3.5 år gammal DMax 8 eller om det är 9 på 120GB.
Visst, den börjar ge upp nu, men det är först på senare tid, det senaste halvåret, som den har fått kylning på sig. Den knattrar halvhögt vid skrivning.
När den var ny så lätt det nästan inget. Den andra DMax 9 på 200GB låter fortfarande inget när den skriver, inte mer än papst 12db @ cpu och en fläkt som kör 5 volt utblås, samt en 12 12db papst på diskarna.
200GB'n är väl ca 2 år.

Inget att klaga på när det gäller Maxtor, ej heller Seagate.

Det skiljer väl inte så mycket på diskarna, förutom lite prestanda och ljudnivå?
Och statistik går det alltid att fiffla med

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?