Är problemen med 7900-serien så vanliga som det verkar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Jag söker inte bråk, framför bara det som framkommit. Hade det varit fel på ATI-kort hade jag gjort detsamma.

Att någon sedan känner någon på en datorbutik som säger en sak är ju...väldigt...tillförlitligt.

Sist men absolut inte minst så tror jag att idiotiskt går under personangrepp så fortsätt så...

Om jag visste bättre? Ta inte i så du svimmar

Det är fortfarande Nvidia som sätter en standard som sedan OEM-tillverkarna skall följa så det är upp till Nvidia att säkerställa att den följs men så intresserade verkar ju inte Nvidia vara...

Ang avataren så byter jag lite då och då för ombyte förnöjer heter det ju.

Yo, min vän. Nu får du ta och vakna upp lite.
Problemet är inte Nvidia som Datanusse skriver, det är tillverkarnas "fel".

Sen är det så här att om du tror på vad jag skriver eller inte det strutnar jag i, det rör inte mig i ryggen.

Sen är det också som så här att Jag till exempel, voltmoddar+klockar kortet nice och får det att fungera utan några som helst problem, Artman gör likadant, massvis med folk gör likadant som har erfarenheter och vet hur saker och ting fungerar.

Jag ska vara ärlig, jag själv hade aldrig voltmoddat ett kort i hela mitt liv tidigare, men jag har andra erfarenheter om Grafikkort som säkerligen gjorde att jag lyckades, fick hjälp utav bla. Artman, och Flamso samt Datanusse, har jag glömt någon sorry för det, och det är knappast något jag skämms över.

Sen finns det en majoritet, och den majoriteten är inte det folket som har stora erfarenheter, utan den majoriteten är dem som vill lyckas med samma sak som dem kunniga. Vad tror du händer när man sätter en kille som har klockat lite si och så där bakom en Voltmodd+Klock som aldrig har gjort sådant innan ??? För endel går det bra, men för dem flesta så går nånting sönder.

Hur många tror du är ärliga och skriver att "YO, det var faktiskt mitt fel att kortet gick sönder", hur många tror du har pungkulor att skriva på ett datorforum där dom inte vill vara sämre än dem bästa.

Att det är fel på Nvidias Grafikkort kan diskuteras, men det är snarare skit bakom spakarna(Inte alla dock, långt ifrån), men dem som syns och hörs och dem som skapar 12 olika trådar på samma forum om samma problem hörs/syns/finns mest helt enkelt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Vissa tillverkare som har resuserna, tex ASUS, brukar komma med egen design efter den första lanseringen av nya kort.

Finns det någon artikel och nåt liknande som säger att ASUS skulle har gjort ändringar i nVidias referensdesignen av 7900GT/GTX för alla sina GT/GTX kort?

Undra bara.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Finns det någon artikel och nåt liknande som säger att ASUS skulle har gjort ändringar i nVidias referensdesignen av 7900GT/GTX för alla sina GT/GTX kort?

Undra bara.

ASUS verkar använda nVidias referensdesign, men med egen kylning. Det hindrar ju inte ASUS från att använda bättre komponentkvalité i vissa delar.

Så har det varit tidigare iaf. Tex har de använt svindyra os-con kondensatorer, där tex gainward använt sekunda vara med känt resultat: döda kort efter ett år eller två.

Min uppfattning/erfarenhet är att ASUS oftast använder garanterat bra kvalité på komponenterna och har gjort så genom alla år på samtliga produkter. Det är därför jag gillar ASUS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Min uppfattning/erfarenhet är att ASUS oftast använder garanterat bra kvalité på komponenterna och har gjort så genom alla år på samtliga produkter. Det är därför jag gillar ASUS.

Håller med dig där, absolut. Dock gillar jag XFX, fast kvalitet generellt sätt så slår inget Asus när vi snackar Gkort.

EDIT: glömde moderkort också, tycker dem börjar på riktigt hårt grepp på deras mobbo, tidigare var det DFI för min del, men det börjar luta mot Asus faktiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Yo, min vän. Nu får du ta och vakna upp lite.
Problemet är inte Nvidia som Datanusse skriver, det är tillverkarnas "fel".

Yo här och gosse i PM:et, wow!

Eftersom du inte heller verkar veta hur OEM-tillverkning går till så borde du inte försöka föra en diskussion om ämnet, ser liksom bara dumt ut!

Om du nu inte bryr dig om vad jag tror/tycker så undrar jag varför du svarar?

Upp till bevis i denna tråden istället för att undvika den...

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU

Eftersom du inte heller verkar veta hur OEM-tillverkning går till så borde du inte försöka föra en diskussion om ämnet, ser liksom bara dumt ut!

Hur kan det se dumt ut om du inte änns förklara va felet finns i det vi säger?
Förklara hur det funkar då, annars kan man ifrågasätta dina ords trovärdighet och dig.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hur kan det se dumt ut om du inte änns förklara va felet finns i det vi säger?
Förklara hur det funkar då, annars kan man ifrågasätta dina ords trovärdighet och dig.

Jag har sagt vad som gäller vid OEM-tillverkning men ni lyssnar inte utan kommer med saker som är helt fel.

Det är fortfarande Nvidia som sätter en standard som sedan OEM-tillverkarna skall följa. Det är Nvidia som säkerställer att den följs/går i deras linje men så intresserade verkar ju Nvidia inte vara med tanke på hur det står till med kortet...

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Jag har sagt vad som gäller vid OEM-tillverkning men ni lyssnar inte utan kommer med saker som är helt fel.

Det är fortfarande Nvidia som sätter en standard som sedan OEM-tillverkarna skall följa. Det är Nvidia som säkerställer att den följs/går i deras linje men så intresserade verkar ju Nvidia inte vara med tanke på hur det står till med kortet...

Men lägg av.
Du har inte kommit med mer än vi. Så varför ska dina ord vara mer trovärdiga än våra?

Men en sak du verkar inte förstå, nVidias standar upplägg av korten funkar för default klock på kärnan. Korten som har väldigt stora problem är de fabriksklockade kortet. Det ända som nVidia kanske har brustit är att underdimensionerad upplägget för höga klockar, men nVidia har inte ett ansvar för att dimensionera kortens upplägg för att man ska kunna klocka över den gräns, som t ex default klocken.

All klockning sker på egen risk. Både fabriksklockade och egenklockade kort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Men lägg av.
Du har inte kommit med mer än vi. Så varför ska dina ord vara mer trovärdiga än våra?

Men en sak du verkar inte förstå, nVidias standar upplägg av korten funkar för default klock på kärnan. Korten som har väldigt stora problem är de fabriksklockade kortet. Det ända som nVidia kanske har brustit är att underdimensionerad upplägget för höga klockar, men nVidia har inte ett ansvar för att dimensionera kortens upplägg för att man ska kunna klocka över den gräns, som t ex default klocken.

All klockning sker på egen risk. Både fabriksklockade och egenklockade kort.

Jo jag tackar...det var jag som kom in i tråden med riktiga uppgifter och inte gissningar som du och ett par andra kör med.

Varför skall mina ord vara mer trovärdiga?

Jo för att jag vet hur OEM-tillverkning fungerar då jag jobbar med det på daglig basis även om det inte är inom datorvärlden.

Dina inlägg är inget mer än gissningar så kom inte och säg till mig hur det ligger till när du inte vet vad du pratar om. Du har gjort bort dig och fortsätter göra bort dig med dina inlägg.

Tips: Ta och besök någon lokal OEM-tillverkare och be dom förklara hur det ligger till. Efter det kan du skicka mig ett PM eller ännu hellre skriva här i tråden hur rätt jag har och hur fel du hade!

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk

Det är skillnad mellan OEM-tillverkning, och OEM-tillverkning. Har du insikt i GRAFIKKORT OEM-tillverkning? Har du kontakter inom grafikkorttillverkning eller har besökt en grafikkort tillverknings fabrik? Om inte så tycker jag att du lägger av med din besserwisser attityd, för det är bara pinsamt.

Varför ska jag eller nån annan tro på dig när du har inte kommit med några källor och fakta för dina påstående? Bara jag har rätt och du har fel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Börjar lukta Troll här.. ^^

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Börjar lukta Troll här.. ^^

Det börjar nog göra det ja.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är skillnad mellan OEM-tillverkning, och OEM-tillverkning. Har du insikt i GRAFIKKORT OEM-tillverkning? Har du kontakter inom grafikkorttillverkning eller har besökt en grafikkort tillverknings fabrik? Om inte så tycker jag att du lägger av med din besserwisser attityd, för det är bara pinsamt.

Varför ska jag eller nån annan tro på dig när du har inte kommit med några källor och fakta för dina påstående? Bara jag har rätt och du har fel.

Nu gissar du igen. Det är ingen skillnad på OEM-tillverkning om det så är truckar eller datorkomponenter.

Har ingen besserwisser attityd utan säger bara som det är då jag jobbar med OEM-tillverkning dagligen.

Accepterar du inte det så är det upp till dig.

Jag kan säga att jag har rätt eftersom jag har det, du kan det inte då du har fel!

Följ mitt lilla tips och återkom gärna sedan, fram tills dess så ignorerar jag dig då du bara kommer med trams och flams.

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk

Så du har ingen insikt i grafikkortens tillverkningsprocess. Okej, då vet jag det och alla andra också.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Så du har ingen insikt i grafikkortens tillverkningsprocess. Okej, då vet jag det och alla andra också.

Har du synfel köp glasögon!

OEM-tillverkning är likadan oavsett vad det är som tillverkas. Tillvägagångssättet är likadant och procedurerna kring vem som har ansvar för vad är likadant.

Du vet inte vad du snackar om, det är helt uppenbart.

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Jo jag tackar...det var jag som kom in i tråden med riktiga uppgifter och inte gissningar som du och ett par andra kör med.

Varför skall mina ord vara mer trovärdiga?

Jo för att jag vet hur OEM-tillverkning fungerar då jag jobbar med det på daglig basis även om det inte är inom datorvärlden.

Dina inlägg är inget mer än gissningar så kom inte och säg till mig hur det ligger till när du inte vet vad du pratar om. Du har gjort bort dig och fortsätter göra bort dig med dina inlägg.

Tips: Ta och besök någon lokal OEM-tillverkare och be dom förklara hur det ligger till. Efter det kan du skicka mig ett PM eller ännu hellre skriva här i tråden hur rätt jag har och hur fel du hade!

Tror faktiskt bara Nvidia ansvarar för själva GPU:n och att de sen tillhandahåller en referensdesign som korttillverkarna sjäva får bestämma om de vill förja eller inte, ASUS har iallfall förr i tiden gjort egna designs med GPU:er från Nvidia.

Om sen problemen ligger i refernsdesignen, spänningsregulatorer, minnesmoduler från samsung eller nåt annat det har spekulerats i får vi nog alldrig veta eftersom det helt enkelt lönar sig för alla inblandade att knipa käft, fixa prolemen och undan för undan ersätta korten.

Sen är det inte helt ologiskt att de förekommer fler trasiga kort här på Swec eftersom de flesta som besöker det här forumet belastar sina kort avsevärt mycket hårdare än medelsvensson

Förövrigt skulle jag verkligen uppskatta om du lite närmare skulle kunna förklara det där med "programvaran/styrkorten" i den här tråden som jag länkar till, jag är alltid villig att lära mej nåt nytt

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Har du synfel köp glasögon!

OEM-tillverkning är likadan oavsett vad det är som tillverkas. Tillvägagångssättet är likadant och procedurerna kring vem som har ansvar för vad är likadant.

Du vet inte vad du snackar om, det är helt uppenbart.

Lunga ner dig.

Låt oss säga så här. Du har en gammal hedlig Saab 9000 med 130hk. Du trimmar motor till 200hk. Efter några kilometer skär motorn ihop. Vems fel är det? Saab's att de inte dimensionerade motor att klara 200hk eller din egen?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Jag fundear på att köpa:Gainward BLISS GeForce 7900GT Golden Sample 550MHz GPU 512Mb DDR3 TV-out DUAL DVI RETAIL PCI Express
Någon som haft problem med den eller rekomenderar den?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GWP7900GT-51...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Jo jag tackar...det var jag som kom in i tråden med riktiga uppgifter och inte gissningar som du och ett par andra kör med.

Varför skall mina ord vara mer trovärdiga?

Jo för att jag vet hur OEM-tillverkning fungerar då jag jobbar med det på daglig basis även om det inte är inom datorvärlden.

Dina inlägg är inget mer än gissningar så kom inte och säg till mig hur det ligger till när du inte vet vad du pratar om. Du har gjort bort dig och fortsätter göra bort dig med dina inlägg.

Tips: Ta och besök någon lokal OEM-tillverkare och be dom förklara hur det ligger till. Efter det kan du skicka mig ett PM eller ännu hellre skriva här i tråden hur rätt jag har och hur fel du hade!

Du jobbar hit och du jobbar dit, du är en vuxen människa då antarjag eftersom du jobbar med OEM-tillverkning enligt dig själv.

jag är lite tveksam på det efter ett sådant såndlåde PM du skickade till mig, där du tycker jag är ett problembarn som du kan bevisa för att jag enligt dig inte kunde bevisa att jag hade satt 11k i 3dmark 2005, snyggt jobbat Sigge.

Lungt, alla ska få se vad du är för någon, jag bryr mig inte så mycket och skämms inte för det liv jag har haft tidigare och jag är stolt för det bra liv jag har idag.

Eftersom du intresserad dig att citera något om mitt liv så ska du också veta att jag blev fosterplacerad när jag var 6 år gammal för att min pappa skulle mörda mig och därför bytte jag fosterfamiljer samt sekretess skyddad identitet, sen hur du får det till att jag är problembarn genom texten jag har skrivit på en hemsida då jag är artist kan ju diskuteras:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/ScreenShot002-thu....

Det du gjorde bort dig mest i PM'et du skrev till mig var att du citerade en text som jag har skrivit medans du ville få fram att det var någon som skrev det till dig bara för att det står "han" och inte "jag", du är bortgjord mannen.

Ändra din attityd eller dra ifrån Swec.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Du jobbar hit och du jobbar dit, du är en vuxen människa då eftersom du jobbar med OEM-tillverkning enligt dig själv, jag är lite tveksam på det efter ett sådant här såndlåde PM till mig där du tycker jag är ett problem barn som du kan bevisa för att jag enligt dig inte kunde bevisa att jag hade satt 11k i 3dmark 2005, snyggt jobbat sigge.

Lungt, alla ska få se vad du är för någon, jag bryr mig inte så mycket och skämms inte för det liv jag har haft tidigare.

Eftersom du citerar något om mitt liv så ska du också veta att jag blev fosterplacerad när jag var 6 år gammal för att min pappa skulle mörda mig och därför bytte jag fosterfamiljer samt sekretess skyddad identitet, sen hur du får det till att jag är problem barn genom texten jag har skrivit på en hemsida då jag är artist kan ju diskuteras:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/ScreenShot002.jpg

http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/ScreenShot002.jpg

Det där var tamefan det fegaste av personangrepp jag sett i mitt liv, snacka om lameass beteénde.

Problemet med Gpu är att han inbillar sig att när man säljer stjärt på gatan så jobbar man med OEM-tillverkning..

Det roliga i det hela är att han vill framstå som superagenten nisse, "jag vet alla om alla".... han har läst för mycket serietidningar och sett för mycket B filmer från staterna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag fundear på att köpa:Gainward BLISS GeForce 7900GT Golden Sample 550MHz GPU 512Mb DDR3 TV-out DUAL DVI RETAIL PCI Express
Någon som haft problem med den eller rekomenderar den?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GWP7900GT-51...

Skall väl vara bra iaf du har ett skapligt nätagg som levererar jämna spänningar..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

nån som kan ge förslag på ett bra nätagg som kan driva ett fabriksöverklockat xfx 7900gt från shg.biz?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
nån som kan ge förslag på ett bra nätagg som kan driva ett fabriksöverklockat xfx 7900gt från shg.biz?

Jag kör med Hiper 580w Modular funkar fin fint.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Var det inte fabriksklockade som de flästa felen fanns på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Var det inte fabriksklockade som de flästa felen fanns på?

Fabriksklockade kom felen på snabbare pga att de förmodligen blev varmare och felen uppkom då tidigare. Så det är det fel på kortet man får så spelar det nog ingen roll om man köpt ett klockat eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem

Min brors två ersättningskort från BFG (7900GTX), gick sönder inom en vecka. Fyra kort av fyra döda, inte kul alls.

Nu blir det ATi istället, troligen Sapphires Toxic med vattenkylning. Det är väl det enda X1900 som ljudkänsliga klarar av.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Min brors två ersättningskort från BFG (7900GTX), gick sönder inom en vecka. Fyra kort av fyra döda, inte kul alls.

Nu blir det ATi istället, troligen Sapphires Toxic med vattenkylning. Det är väl det enda X1900 som ljudkänsliga klarar av.

Toxic kylningen ska inte vara speciellt tyst enligt min granne :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Den är tystare än originalvarianten iaf. Han orkar inte skicka kort fram och tillbaka fler gånger för att kanske få två fungerande kort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mitt kort har inte börja strula "Än", men ist. för att göra en ny topic skulle jag vilja fråga blir min AMD Athlon 64 3500+ AM2 en flaskhals till mitt 7900gt? ;(, enligt dxdiag ligger den på 2.2 GHz nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Mitt kort har inte börja strula "Än", men ist. för att göra en ny topic skulle jag vilja fråga blir min AMD Athlon 64 3500+ AM2 en flaskhals till mitt 7900gt? ;(, enligt dxdiag ligger den på 2.2 GHz nu

Det beror helt på vilken upplösning du kör i.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro