Lite problem men kommandon i ubuntu!

Permalänk

Lite problem men kommandon i ubuntu!

Hejsan !

Hur skriver jag i terminal för att komma åt file browsern ?

Mvh Forcevision

Permalänk
Inaktiv

Re: Lite problem men kommandon i ubuntu!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Hejsan !

Hur skriver jag i terminal för att komma åt file browsern ?

Mvh Forcevision

nautilus

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lite problem men kommandon i ubuntu!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
nautilus

nautilus &

Man får inte glömma &, jätteviktigt... not.

Men varför inte andvända menyn?

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

mc

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Tackar nautilus det va den jag sökte efter!

Sedan en annan grej ni kanske kan svara på.
Jag har gjort en länk i min ftp server till en annan mapp på en helt annan hårddisk. Men när jag klickar på denna länken i min ftp klient så kommer jag inte in på den mappen jag länkat mig till utan ftp klienten vill ladda ner denna länken. Vad har jag gjort för fel.
Jag har använt mig av detta kommandot:

sudo ln -s /vilken mapp som skall länkas/mappensnamn/
/home/användarnamnet på användaren som skall få till gång till mappen/Vad mappen skall heta

Vad är felet någon som vet ?

Permalänk

Ja, troligtvis är stödet symlänkar utanför ftproten avstängt i din FTP-server. Oavsett vilket så föreslår jag att du gör en bind-montering istället (mest därför att det ser snyggare ut);

mount -o bind /katalogen-som-ska-monteras /ftprot/monteringsdestination

Permalänk

Okej Jag skall prova detta. Tackar. Blir det som en länk då eller en mapp när man kollar i ftp kienten ?
Sedan när jag använder mig av sudo adduser står det att jag inte kan ha flera användare än 2 när jag använder mig av adduser varför?

Permalänk

Med en bindmontering så blir det precis som vilken annan katalog som helst. D.v.s. inte som en symlänk.

Angående adduser så har jag tyvärr ingen aning.

Permalänk

Okej bra ja jo det blir snyggare !
Kanske någon annan som vet detta med adduser ?

Permalänk

ang. adduser så tror jag att det är för att du redan har laggt till användaren, om du vill ändra på något så ska du använda usermod

Permalänk

Jag har en fråga till om vsftpd. Kan man se i någon logg fil vilka användare som varit inne idag tex vad dom laddat ner när dom laddade ner vilka som är online just nu m.m ?
Samt nu har jag satt i en nu hårddisk i ubuntu datorn men jag ser den och allt men kommer inte åt den det står något unable to mount eller något liknande. Hur skall jag göra för att komma åt denna hårddisken ?