Problem gå från singel till dualcore i ubuntu?

Permalänk
Medlem

Problem gå från singel till dualcore i ubuntu?

Har en singelcore 3200+ idag, och väntar ivrigt på en X2 som kommer någon gång i början på nästa vecka.

Men är fruktansvärt sugen på att installera ubuntu x64 nu, kan det bli några problem att gå från en singel till dual-core för systemet?
Vet att windows kan ha lite problem med det, så att ominstall ofta är nödvändig.
Vill ju helst undvika det.

Kollade runt lite på ubuntu forums, och fick uppfattningen att det bara är att greja en ny kernel.
Är det något en nybörjare klarar, förutsatt att man hittar en färdig?

Är så jävla utttråkad nu och vill verkligen komma igång, eller bör jag hålla mig i några dagar till?

Btw, har en ny fräsch raptor 36gb (och 250gb för lagring), hur bör jag bäst partionera raptorn? Ska köra en dualboot med windows för spelandets skull.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Att slå av och på stöd för SMP är väldigt enkelt i Linux, så det behöver du inte oroa dig för.

Permalänk

det är bara att installera en smp-kärna. görs enkelt genom apt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Är inte alla kärnor smp-numera? har för mig att de ändra på det pga alla dual-core.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

-686 -k7 -k8 kärnorna i ubuntu har SMP stöd inbyggt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Ok,tack för hjälpen. Har kört sen i lördags nu och är helt frälst. Men hur vet jag att ubuntu uppfattat processorn? Kikade i device manager, och den visar "unknown" överallt men om jag kör "head /proc/ cpuinfo/" så listar den:
processor : 0
vendor_id : AuthenticAMD
cpu family : 15
model : 47
model name : AMD Athlon(tm) 64 Processor 3200+
stepping : 0
cpu MHz : 2408.599
cache size : 512 KB
fpu : yes
fpu_exception : yes

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Du måste isf ordna en ny kernel, dels med stöd för SMP och dels kompilerad för din prolle.
Enklast är väl att kolla om ubuntu har paket. Annars tar du ner sourcen och configurerar själv.

Permalänk

Testa cat /proc/cpuinfo

head utan några argument skriver bara ut de 10 översta raderna, vilket inte är tillräckligt för att se om båda processorerna är med i /proc/cpuinfo

Permalänk
Medlem

Ok, har stoppat i min X2 nu, men när jag kör "cat /proc/cpuinfo" Står det bara cpu0. Har kikat i BIOS och båda kärnorna är aktiverade. Installerade om ubuntu, bytte till 32-bit också, efter att jag stoppat i X2:an.

Edit.
PMJ: Så "kernel-image-2.4.27-2-k7-smp" kommer hitta båda kärnorna?
Blev fundersam eftersom K8/athlon64 inte nämns.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

2.24.27 är väl en lite väl gammal kärna att köra med, nog finns en 2.6-kärna i apt för ubuntu.

Permalänk

apt-get install linux-k7-smp borde nog fixa biffen.

Description: Complete Linux kernel on AMD K7 SMP. This package will always depend on the latest complete Linux kernel available for AMD Duron/Athlon with SMP support. SMP (symmetric multi-processing) is needed if you have multiple processors.

Edit: vet inte varför det inte finns någon kompilerad för k8, lite konstigt tycker jag.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Ubuntu med en 2.4-kärna? Visste inte ens att det fanns. Vilken Ubuntu är det?

Permalänk
Medlem

Dapper, Körde K-7 kärnarn från Synaptic. Det gick relativt smärtfritt, X började bråka med mina grafikdrivrutiner, för andra gången nu. Men nu syns båda kärnorna iaf.
Bara lite småpill kvar att greja innan dom viktigaste bitarna sitter på plats.
Tack för hjälpen grabbar!

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

-k8 kärnan finns bara tillgänglig för 64-bits installationen, men -k7 som du upptäckte funkar fint

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD