Permalänk
Medlem

Hjälp med datorbygge

Ska sätta ihop en dator nu i dagarna. Varit borta ur marknaden ett tag.
Frågan är om jag ska köra socket 939 eller AM2 ?
Ska jag köra med AMD Athlon64 X2 Dual-Core eller vanlig AMD Athlon 64?
Vad är skillnaden i praktiken?
Använder datorn för lite spelande ibland (CSs), lyssna på musik, surfa, P2P . ..
Kör sällan tunga applikationer. Men kan hända
Använder datorn vanligtvis hela dagarna från morrgon till kväll!

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Eftersom du skriver att du kommer ha på datorn 24/7 så borde du kanske ha en sval cpu då datorn annars kommer generera rätt mycket värme, kanske lite långsökt men värt att ha i åtanke. Tittat på Intels nya C2D?;)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmboy
Vad har du för budget?

Eftersom du skriver att du kommer ha på datorn 24/7 så borde du kanske ha en sval cpu då datorn annars kommer generera rätt mycket värme, kanske lite långsökt men värt att ha i åtanke. Tittat på Intels nya C2D?;)

Nja, datorn kommer inte vara på dygnet runt, Utan hela dagarna från morgon till kväll, sen stänger jag av den
Är AMD människa och vill inte ha någon Intel
Visst är värme och ljud viktigt, därför satsar jag på en dyrare låda, Antec P180.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill göra många små saker samtidigt skall du ta en X2 men skall man bara spela som jag gör duger en vanlig singel processor bra.

Det skiljer nästan inget mellan 939 och AM2 i prestanda så det är plånboken och hur uppgraderingsbar datorn skall vara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Om du vill göra många små saker samtidigt skall du ta en X2 men skall man bara spela som jag gör duger en vanlig singel processor bra.

Det skiljer nästan inget mellan 939 och AM2 i prestanda så det är plånboken och hur uppgraderingsbar datorn skall vara.

Datorn får gärna vara uppgraderbar, eller av värde ifall jag säljer vidare den. Att den kostar lite mera gör inget. Helre det än något som inte köps om 2 år, tänker då på socket 939 som är på väg bort vad jag förstått ?!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja 939 kommer att dö ganska snart.

Om du inte skall spela tunga spel räcker 1GB systemminne bra då priset på DDR 2 minnen är lite högt idag men välj DDR2 800 CL4 (PC6400) minnen då prestandan går ner om du väljer sämre.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323823

Vill du ha SLI på moderkortet?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja 939 kommer att dö ganska snart.

Om du inte skall spela tunga spel räcker 1GB systemminne bra då priset på DDR 2 minnen är lite högt idag men välj DDR2 800 CL4 (PC6400) minnen då prestandan går ner om du väljer sämre.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323823

Vill du ha SLI på moderkortet?

Ah, tänkte ha ett SLI ASUS moderkort. Utifall jag senare kommer in i en period av spelande eller ifall datorn själs!
Jag hade tänkt mig minst 2 GB ram faktiskt, eftersom jag ofta har många processer igång och vet av erfarenhet att jag bör ha minst 1 GB, helst mera med tanke på framtiden och VISTA som kanske kommer inom ett år
2 st http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024DDR2AD80...
skulle är inte farligt dyrt i detta fall tycker jag

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog ett CL5 minne, CL4 kostar lite mer.

men det skiljer inte särskillt mycke i praktiken dock.

Då är det bara hårddisk, grafikkort och nätdel kvar då om du har val processor vill säga.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är nog ett CL5 minne, CL4 kostar lite mer.

men det skiljer inte särskillt mycke i praktiken dock.

Då är det bara hårddisk, grafikkort och nätdel kvar då om du har val processor vill säga.

Hårddisk blir nog en Seagate, har några sen förut. Så det är ingen bråttom alls där. Läste om VISTA att den kommer kräva en Serial-ATA II hårddisk med stöd för "Native Commmand Queuinq" för att fungera optimalt.
Så senare lär jag skaffa en sådan HD om inte i samband med datorköpet.
Nätdel har jag varit lite osäker på faktiskt. Vill gärna ha en tystare dator.
Först tänkte jag på http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTPH500W som är aningen dyr men väldigt tyst.
Men jag tror jag satsar på ett billigare antec aggregat, förslag ?
Grafikkort är också aningen klurigt, kommer ha SLI moderkort.
Och spelar sällan, men när jag spelar är det CS source, så det hade varit bra med ett grafikkort som klarar CS utan problem, eventuellt nyare spel de gånger man är sugen på att testa dem. Det ska vara geforce, förslag här ?

Permalänk
Hedersmedlem

Med ett tyst nätagg skall du ha ett tyst grafikkort men då måste du ha bra med fläktar i lådan.

Asus Extreme GeForce 7600GT SILENT borde passa fint och fungerar bra i alla nya spel men man får slå av lite om man vill spela i 1280x1024 och upp.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASN76GTSIL

Det finns även passivt kylda 7900GT.

Man får kolla så det finns gott om plats bakom grafikkortet så det inte tar i något på moderkortet.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323500

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Med ett tyst nätagg skall du ha ett tyst grafikkort men då måste du ha bra med fläktar i lådan.

Asus Extreme GeForce 7600GT SILENT borde passa fint och fungerar bra i alla nya spel men man får slå av lite om man vill spela i 1280x1024 och upp.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASN76GTSIL

Det finns även passivt kylda 7900GT.

Man får kolla så det finns gott om plats bakom grafikkortet så det inte tar i något på moderkortet.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323500

Sistnämnda grafikkort är kanske aningen för bra för mig med tanke på att jag kommer spela mest CSsource om jag nu spelar, kan hända någon enstaka gång att jag testar något nyare spel, då överlever jag att minska på grafikinställningarna i spelet.
Men oavsett så ska jag spela i 1280x1024
Har varit inne på det dära med fläktlösa grafikkort. Men när jag väl hörde på fläkten hos en polare som har ett geforce 7, kommer inte ihåg vilken model. tyckte jag att den inte lät så mycket, så istället för att köpa ett fläktslöt grafikkort kan ma kanske köpa ett bättre grafikkort med fläkt till samma värde?!
Kommer ha en antec P180 svart låda, och den är kylande och rätt tyst, så jag räknar inte med mycket ljud från ett grafikkort liknande polarens.
Dessutom stör det inte om fläkten på grafikkortet låter endast så jag spelar?! då kör jag ändå med hörlurarna!
Med dessa fakta, vad rekomenderar du nu ?

Permalänk
Hedersmedlem

Ett standard ASUS 7600GT är lika bra som de andra..

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASN76GT

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte köpa passivt om du tänker överklocka samt ha få fläktar i lådan, fick tyvärr erfara detta när jag köpte mitt nuvarande 7600GS som är just passivt. Fick helt enkelt sätta en fläkt på det då det annars blev för varmt;)

Så dedär med att passivt ska vara ljudlöst kan ju diskuteras^^

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmboy
Ett tips är att inte köpa passivt om du tänker överklocka samt ha få fläktar i lådan, fick tyvärr erfara detta när jag köpte mitt nuvarande 7600GS som är just passivt. Fick helt enkelt sätta en fläkt på det då det annars blev för varmt;)

Så dedär med att passivt ska vara ljudlöst kan ju diskuteras^^

Kommer inte överklocka något, aldrig gjort det på något någon datorn egentligen. Alltid varit skeptiskt till att överklocka!
Lådan kommer vara en antec P180 http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANP180BLSE
Den lådan ska vara tyst och sval.
Men självklart ska jag en chassifläktar, kan inte tänka mig en dator utan chassifläktar! Med den lådan följer 3 fläktar som jag eventuellt byter ut om de låter för högt.
Så du menar ditt graffe kunde inte kylas när?
vad för problem fick du?
Fick du det ofta?
Vad har du för låda?
Grafikkortet ska jo klara sig passiv, annars tycker jag man inte ska sälja det jo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arameen
Kommer inte överklocka något, aldrig gjort det på något någon datorn egentligen. Alltid varit skeptiskt till att överklocka!
Lådan kommer vara en antec P180 http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANP180BLSE
Den lådan ska vara tyst och sval.
Men självklart ska jag en chassifläktar, kan inte tänka mig en dator utan chassifläktar! Med den lådan följer 3 fläktar som jag eventuellt byter ut om de låter för högt.
Så du menar ditt graffe kunde inte kylas när?
vad för problem fick du?
Fick du det ofta?
Vad har du för låda?
Grafikkortet ska jo klara sig passiv, annars tycker jag man inte ska sälja det jo!

Sant, ett passivt kylt grafikkort från fabrik klarar sig med all säkerhet men medeltempen samt tempen under arbete blir högre, avsevärt högre. (I alla fall på mitt exemplar) Angående chassifläktarna så ska du få ett tips, voltmodda dem istället för att lägga ner nästan 400kr på överreklamerade Papst-fläktar som inte alls är tysta enligt mig, men det går vi inte in på;) Vad jag vet så kostar en Papst 120mm runt 150kr.

Så köp helt enkelt ett motstånd på 7v så får du ner varvtalet och ljudnivån, en bra kompromiss enligt mig. Eller varför inte 5v? Fast då bör man förvissa sig om att alla delar inte tar skada ev det.

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle definitivt satsa på AM2, speciellt nu efter prissänkningen
(1550 för en 3800 X2 dual core när jag köpte på komplett i onsdags-> fick i fredags).

AM2 iaf finns ju även som "energy Efficient", och ska då endast dra 35 W...

Jag har själv ett Antec P180 och fläktarna som följer med (3*120 mm) är väldigt tysta och bra. De går att välja hastighet på, så har du ingen "värstingburk", dvs för trång, räcker säkert lägsta fläkthastigheten.

Visa signatur

ASUS N550-JK 4k skärm