Permalänk
Medlem

Accespunkts problem!

Hej.
Jag har fått tag i en Accespunkt från Netgear, som jag fått av en släkting eftersom han fick problem med den. Problemet är att man inte hittar nätverket när man söker med en ex. bärbar dator. Jag har kopplat in allt bra, uppgraderat till den senaste firmwiren och har dessutom installerat USB-programvaran så att man kan konfigurera den. Jag kommer in i den när jag tar "Acces Point USB Manager". Jag kan se alla inställningar och välja kryptering och allt. Jag kan också ändra i dem. MEN jag ser forfarande inte nätverket med en bärbar dator som står 1 meter ifrån. Den har alltid fungerat för honom, den slutade plötsligt att fungera men ibland så får man lite kontakt (enligt honom).

Vad kan man göra för att fixa problemet? Eller är det bara att slänga skiten :S Jag får den om jag fixar den så.. VÄLDIGT tacksam för hjälp. Är ett alternativ att försöka öppna den och kolla om det kan vara glapp någonstans?

Hur kan den liksom bara "sluta sända"? Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat det trådlösa på datorn då?
Brukar ju kunna vara inaktiverat som standard och man brukar trycka någon knappkombination för att få igång det...

Annars är modellen du beskriver typ 5 år gammal och kan mycket väl ha gått sönder nu...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

men det behövs väl knappast aktiveras på datorn.. om man bara söker efter trådlösa nätverk så.

Jag vet att den är gammal, men man borde ju kunna laga den på nåt sätt?

Om man öppnar den och kollar.. eftersom den har fungerat problemfritt i alla år, sen bara lägger den av.

Kan lägga till att det är en Netgear ME 102.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wie
men det behövs väl knappast aktiveras på datorn.. om man bara söker efter trådlösa nätverk så.

Eh, jo? De flesta bärbara har en liten knapp eller skjutreglage man får pilla på för att få igång det trådlösa. Kortet leker aktivt men själva radiodelen är nerstängt.

Beroende på vad du har för datormodell såklart, och om kortet är integrerat eller ej (ovanstående gäller bara integrerade).

Detta för att t.ex. kunna använda datorn på sjukhus eller liknande utan att vara orolig att datorns trådlösa kort stör något

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Eh, jo? De flesta bärbara har en liten knapp eller skjutreglage man får pilla på för att få igång det trådlösa. Kortet leker aktivt men själva radiodelen är nerstängt.

Beroende på vad du har för datormodell såklart, och om kortet är integrerat eller ej (ovanstående gäller bara integrerade).

Detta för att t.ex. kunna använda datorn på sjukhus eller liknande utan att vara orolig att datorns trådlösa kort stör något

Jahopp. Men eftersom inte accespunkten fungerade hos min morbror, så undrar jag om man kan laga den på nåt sätt.. Den bärbara har ett integrerat kort, men jag har alltid hittat andra trådlösa nätverk, utan att behöva göra nåt, så jag tror inte att det är felet. Eftersom "hela" accespunkten fungerar utmärkt annars så kanske det är glapp eller nåt!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wie
Jahopp. Men eftersom inte accespunkten fungerade hos min morbror, så undrar jag om man kan laga den på nåt sätt.. Den bärbara har ett integrerat kort, men jag har alltid hittat andra trådlösa nätverk, utan att behöva göra nåt, så jag tror inte att det är felet. Eftersom "hela" accespunkten fungerar utmärkt annars så kanske det är glapp eller nåt!?

Är väl trots allt bara du som kan svara på om den är glapp?

Antennerna på den där modellen lär ju vara relativt lätt att ha sönder om man bara snurrar dom varv efter varv. Så det kan ju vara nått sånt?

Jag skulle säga att du får ge upp och acceptera att den är död isåfall. Finns inte så mycket mer man kan göra.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

mm, okej. men kanske får prova att öppna den. tack iaf