Vilken 120mm fläkt? Och vilken kylare till CPU'n?

Permalänk

Vilken 120mm fläkt? Och vilken kylare till CPU'n?

Tjena, nu tänkte jag få ner ljudnivån lite på datorn och även få bättre kylning och lägre ljudnivå. Idag har jag ett Wavemaster chassi, men jag tänkte ersätta det med ett Antec P180B och samtidigt passa på att köpa ett nytt nättagg och lite tysta fläktar

Det här är vad jag har plockat ut än så länge. Jag tänkte ta ett cooltek 500w nätdel, men det är inga som har det på lager, så jag tog ett BZerk 500w istället eftersom det enligt sweclockers test hade ungefär samma ljudnivå och prestanda (de tillverkas tydligen i samma fabrik som cooltek's nätdelar).

Antec P180 (B), aluminiumchassi svart 1439 kr
bZerk, 500W, ATX 2.2, avtagbara kablar 848 kr

Hursomhelst, nu funderar jag lite på vilka 120mm fläktar jag borde ta till chassit, eller om det kanske rent av räcker med fläktarna som följer med. Hur ska jag sedan gå tillväga för att styra hastigheten på 120mm fläktarna? Har aldrig brytt mig om det tidigare men nu när jag tänkte bygga en lite tystare dator så borde det kanske vara på sin plats att ha någon typ av fan controller.

Anyway, 120mm fläktarna som "verkar" bäst är väl följande.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2020&session=14d5d2...

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2266&session=14d5d2...

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2550&session=14d5d2...

När det gäller CPU kylning så har jag faktiskt ingen aning. Räcker en fanless schyte ninja eller måste man köra den med 120mm fläkt, och ryms den då i P180B chassit? Har en AMD Athlon 64 (am2) 3500+

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2151&session=14d5d2...

eller är kanske den här zalman kylaren ett bättre val?

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1544&session=14d5d2...

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

Nexus är den bästa fläkten. Köp Ninjan om den passar till am2! Till den medföljer fläkt men vill du ha det bästa så köp en Nexus 120 mm till den oxå.

Skaffa en kontroller så du kör Nexusfläktarna på 5 volt så är de riktigt tysta samtidigt som de fortfarande flyttar lite luft.

Permalänk

köp en billig zalman 9500, den e tyst

Visa signatur

moggelotr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Nexus är den bästa fläkten. Köp Ninjan om den passar till am2! Till den medföljer fläkt men vill du ha det bästa så köp en Nexus 120 mm till den oxå.

Skaffa en kontroller så du kör Nexusfläktarna på 5 volt så är de riktigt tysta samtidigt som de fortfarande flyttar lite luft.

Är nexus verkligen tystare än (scythe 120mm) http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2266&session=14d5d2...

Det finns fan inga tester av 120mm fläktar och det är ju fan omöjligt att veta om siffrorna stämmer eller inte. :/

Angående Schythe ninja. Hur lätt är det att montera andra fläktar på den? Är det samma dimensioner på vanliga 120mm fläktar så det bara är att montera direkt eller måste man borra nya hål?

Frågan återstår också, går det att köra fläktlöst med en Athlon64 XP3500+ I Antec 180B chassit så kommer ju också 2 120mm fläktar att blåsa luft rakt på CPU kylaren.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

hmm skaffa en zalman 9500 dom e skittysta ir om du har plats en tuniq tower.

Visa signatur

moggelotr

Permalänk
Medlem

Av dom tester jag sett säger dom att fläkten som föjer med Ninja plus är mycket tyst och definitivt tystare än Zalman.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Av dom tester jag sett säger dom att fläkten som föjer med Ninja plus är mycket tyst och definitivt tystare än Zalman.

Jo, det blir nog en Ninja PLUS, men jag tror tyvärr inte de fungerar med AM2 Athlon 64 än. Produktsidan säger bara att de fungerar med AM2 opteron. Är det bara felskrivet? Tycker inte det borde vara någon skillnad mellan opteron och athlon 64?

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moggelotr
hmm skaffa en zalman 9500 dom e skittysta ir om du har plats en tuniq tower.

Eller inte skittysta när man drar upp fläkten så den kyler bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Nu slängde jag iväg ett mail till Scythe för att höra om de planerar att fixa så att det gör att montera Scythe Ninja med Athlon 64 på AM2 moderkort

edit: wow, fick ett svar på bara några timmar. Jag citerar.

"We are planning to make the Ninja compatible to AM2 socket in the next
2-3 months. Please let me know if you have any questions or need more
information."

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

Först gå inte efter tillverkarens db uppgifter. Nexusen på 5 volt tillhör den absoluta eliten av tysta fläktar som ändå blåser. Scythe fläkten har ett lite otrevligare ljud, även om den oxå är mycket tyst och bra.

Alla 120mm fläktar ska passa på Ninjan

Köp Ninjan plus så kan du prova med eller utan fläkt först. Visar det sig att du behöver cpu-fläkt och du inte är nöjd med fläkten så köp en nexus och kör den på 5 volt. Observera att nexusen bara blir riktigt tyst om du kör den på 5 volt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Först gå inte efter tillverkarens db uppgifter. Nexusen på 5 volt tillhör den absoluta eliten av tysta fläktar som ändå blåser. Scythe fläkten har ett lite otrevligare ljud, även om den oxå är mycket tyst och bra.

Alla 120mm fläktar ska passa på Ninjan

Köp Ninjan plus så kan du prova med eller utan fläkt först. Visar det sig att du behöver cpu-fläkt och du inte är nöjd med fläkten så köp en nexus och kör den på 5 volt. Observera att nexusen bara blir riktigt tyst om du kör den på 5 volt.

Verkar tyvärr som jag måste vänta en några månader med inköp av ninja fläkten eftersom de idag inte har stöd för Athlon 64 AM2

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rasande Joel
Nu slängde jag iväg ett mail till Scythe för att höra om de planerar att fixa så att det gör att montera Scythe Ninja med Athlon 64 på AM2 moderkort

Vill bara tillägga att monsterkylaren Noctua Nh-U12 kommer med ram för Am2...om du är intresserad.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnarf
Vill bara tillägga att monsterkylaren Noctua Nh-U12 kommer med ram för Am2...om du är intresserad.

Den är bra, kyler bara någon grad sämre än luftkylarnas konung tuniq tower.

Dock så väger den också mycket, vilket kan vara en nackdel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnarf
Vill bara tillägga att monsterkylaren Noctua Nh-U12 kommer med ram för Am2...om du är intresserad.

De testar jag har kollat på så kyler Noctua Nh-U12 åtskilliga grader sämre än Scythe Ninja.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

Scythe Ninja passar som handen i handsken i P180. Varmt rekomenderat.

Scythe och Nexus 120mm är jämntysta vid samma varvtal. Scythen är lite tystare diret ur boxen eftersom den snurrar 800RPM mot Nexus 1000RPM. Runt 650RPM kan jag säga att nexusen är så tyst att även de tystaste hårddiskarna överröstar den.

Vilken du än väljer spelar ändå ingen roll, du har valt ett nätagg som kommer dränka dina fläktar med sitt eget ljud.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Håll dig undan från zalman om du vill ha tyst!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Först gå inte efter tillverkarens db uppgifter. Nexusen på 5 volt tillhör den absoluta eliten av tysta fläktar som ändå blåser. Scythe fläkten har ett lite otrevligare ljud, även om den oxå är mycket tyst och bra.

Pratar vi här om Schythe-fläkten med sonys glidlager eller nån annan variant?

Permalänk
Medlem

Scythe-fläkten och Nexus-fläkten ska vara rätt likvärdiga enligt vad jag hört från SPCR. Båda har så pass lite missljud att det är den flyttade luften du hör och den kommer du inte ifrån utan att sänka varvtalet ytterligare - och därmed minska mängden luft som flyttas.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Scythe Ninja passar som handen i handsken i P180. Varmt rekomenderat.

Scythe och Nexus 120mm är jämntysta vid samma varvtal. Scythen är lite tystare diret ur boxen eftersom den snurrar 800RPM mot Nexus 1000RPM. Runt 650RPM kan jag säga att nexusen är så tyst att även de tystaste hårddiskarna överröstar den.

Vilken du än väljer spelar ändå ingen roll, du har valt ett nätagg som kommer dränka dina fläktar med sitt eget ljud.

Bzerk 500w ska ju ha ungefär samma ljudnivå som cooltek CT500, de tillverkas ju för tusan i samma fabrik!

Visa signatur

- Rasande Joel