Permalänk
Medlem

GPS Tracking i bilen.

Fick en idé om att man kunde ta en gammal Series 60-telefon och koppla in en GPS-mottagare via Bluetooth och sedan gömma i bilen. Man skulle sedan kunna spåra bilen om den skulle bli stulen. Jag vet att det funkar med Telia FriendFinder utan GPS men spårningen blir mer precis med GPS och det kostar inte så hemskt mycket mer heller. En mottagare med SiRF Star III-chip är väl det man ska satsa på men finns det någon programvara för Series 60 som skulle fungera till det här ändamålet? Hur stor är risken att bilbatteriet laddas ur om man har en Nokia 7610 och en Bluetoothmodul på ständig laddning?
Har tittat lite på den här mottagaren: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GPS-103
Någon som vet något om den? Är den så pass känslig att man kan ha den liggandes innanför någon panel i bilen och ändå få bra mottagning? Den levereras med ciggadapter så det är inga problem med laddning.

Permalänk

GPS-mottagaren måste hela tiden "se" himlen för att funka. Under någon glasruta eller på taket är väl bästa stället att montera den på.

Permalänk
Medlem

Jag har den gps mottagaren som du länkar till, den är riktigt grym, kan ha den i handsfacket och får väldigt bra mottagning ändå. Fick till och med fix inne i lägenheten.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska satsa på en Holux GPSlim GR-236

Funkar också fint liggandes i mitt handsfack

http://www.pocketgpsworld.com/gr236.php

Bättre än så kan det knappast bli?

Jämför...

Permalänk
Medlem

jag funderade på det här för länge sen, tänkte knyta den till google maps. men att skicka kordinaterna till någon sorts server måste gå via gprs(?) o visst gprs är inte så dyrt för lite data, men om man updaterar ofta som man förmodglien vill göra om sin bil är snodd, kan det inte bli rätt dyrt då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
Tycker du ska satsa på en Holux GPSlim GR-236

Funkar också fint liggandes i mitt handsfack

http://www.pocketgpsworld.com/gr236.php

Bättre än så kan det knappast bli?

Jämför...

Om jag förstår rätt av länken så stängs den inte av förrän man ändrar på strömbrytaren, stämmer det? Det är så klart ett måste om den ska ligga i bilen, man kan ju inte gärna ringa upp tjuven och be honom slå på GPS:en så att man kan spåra honom... Finns det någon risk att ciggkabeln trillar ur när man kör över ett gupp eller sitter den fast ordentligt? Allt går visserligen att lösa med lite silvertejp men det vore bra om den satt fast ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pipen
jag funderade på det här för länge sen, tänkte knyta den till google maps. men att skicka kordinaterna till någon sorts server måste gå via gprs(?) o visst gprs är inte så dyrt för lite data, men om man updaterar ofta som man förmodglien vill göra om sin bil är snodd, kan det inte bli rätt dyrt då?

GPRS kostar väl runt 15 kr/mb så det blir nog inte så dyrt, kan inte krävas så mycket information för att få fram några koordinationer vid spårning. Dessutom får det kosta hur mycket det vill, bara jag får tillbaka bilen.

Hittade ett program till Java som verkar intressent.
http://www.mologogo.com
Någon som har testat det och vet hur det funkar? Verkar som att man bara skriver in användarnamnet på personen man vill hitta och sen visas det på en karta vart denne befinner sig. Finns det kartor över Sverige eller kan man få koordinaterna bara så att man kan slå upp det på Google Earth? Skulle inte någon som redan har en GPS kunna prova om det skulle kunna funka till det här ändamålet?

Permalänk
Medlem

Ser att det var snart en månad sedan du skrev i tråden och jag undrar hur det har gått med hela idén.

Permalänk
Medlem

Har också en Holux GPSlim GR-236 och är sjukt nöjd med den.. Kan lägga den vart du vill i bilen och har ändå kontakt..

Sen att du ska tejpa fast cigg-kabeln.. Skulle inte tro det.. Tjuven kanske fattar att det e nå fuffens på g.. Varför inte bara ta ström ifrån batteriet eller el-centralen, sätta en säkring på det och sen till cigg-kabeln? Cigg-kabeln är ju 2-ledad bara så det e ju bara att kapa och skarva.. Då är det ju omöjligt för tjuven att se dina grejjer..

Men sätt inte grejjerna vid ratten någonstans då tjuven kanske river en del av inredningen för att få igång bilen..

Sen han som säger att man måste ha gps-modulen på taket kan ju slänga sin hedenhös-modul och införskaffa en ny

Permalänk
Medlem

Har efter lite letande hittat en programvara som fungerar bra. Bluesky GPS kan svara på sms innehållande en personlig kod och skickar då tillbaka koordinaterna. http://www.blueskygps.com/
Landell: Vad jag undrade var om sladden sitter fast i själva GPS-modulen, inte i 12-voltsuttaget. Självklart tänker jag inte lägga grejerna mellan sätena utan de ska gömmas undan väl. Har redan hittat ett bra ställe men det är inget jag vill diskutera på internet.
Det som återstår nu är att ta reda på hur länge man kan underhållsladda en telefon och en GPS-mottagare innan bilbatteriet tar slut. Någon som har någon erfarenhet eller beräkningar på detta?

Permalänk
Medlem

Hur ofta kör du med bilen? Jag kan inte tänka mig att den skulle dö inom en vecka i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dif
Har efter lite letande hittat en programvara som fungerar bra. Bluesky GPS kan svara på sms innehållande en personlig kod och skickar då tillbaka koordinaterna. http://www.blueskygps.com/
Landell: Vad jag undrade var om sladden sitter fast i själva GPS-modulen, inte i 12-voltsuttaget. Självklart tänker jag inte lägga grejerna mellan sätena utan de ska gömmas undan väl. Har redan hittat ett bra ställe men det är inget jag vill diskutera på internet.
Det som återstår nu är att ta reda på hur länge man kan underhållsladda en telefon och en GPS-mottagare innan bilbatteriet tar slut. Någon som har någon erfarenhet eller beräkningar på detta?

Aha det var så du menade.. Då kan jag meddela att den sitter fast bra i GPS-modulen..

När en telefon är färdigladdad och GPS-modulen lika så drar de inte mycket alls..
Om vi säger att ditt bilbatteri brukar klara sig 1,5 månad så ska det ÅTMINSTONE hålla 1,2 månader med laddningen igång.. Sen så är det ju batteri på telefonen och GPS-modulen så om bilen skulle bli skrotad när de krockar med den stulna bilen eller liknande så kan du ju fortfarande se vart den är.. Det är ju underbart.. Hoppas det där blir bra.. Återkom gärna med info när du vet hur det funkar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landell
Det är ju underbart.. Hoppas det där blir bra.. Återkom gärna med info när du vet hur det funkar..

Tack så mycket, alla, för era svar!
Jag har nu monterat GPS:en i bilen och testat lite grann, den har mottagning även när bilen står i garaget så det ska nog funka bra hoppas jag. Det återstår dock att se om batteriet riskerar att laddas ur eller om det klarar sig tillräckligt länge.
En sak däremot som jag inte gillar är att det ibland tar över en minut innan programmet jag använder svarar på SMS, man lär hinna bli ganska nervös om man står där på parkeringen och ser att bilen är borta och det tar en och en halv minut innan man vet att spårningen verkligen fungerar...
Nu letar jag bara efter ett program till min SE K610i som man kan mata in koordinaterna i och sedan få upp på en karta vart bilen befinner sig. Någon som har något tips? Det gör inget om programmet inte är gratis.

Permalänk
Medlem

Google maps mobile klarar det. Starta programmet, välj Find location och skriv in koordinaterna i formatet 12 34' 56.78"N 12 34' 56.78"E

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Det funkar precis som jag tänkt mig. Nu önskar jag bara att man kunde kopiera och klistra in mer än en mening åt gången så att det gick snabbare att klistra in koordinaterna från SMSet, men men, man kan inte få allt...

Permalänk
Hedersmedlem

fick min nya holux gps idag..
fy fan va liten den e