VIA EPIA lämplig som fil/web-server?

Permalänk
Medlem

VIA EPIA lämplig som fil/web-server?

Ja, såna här, som jag nyss fick veta att det finns

http://www.datorbutiken.com/home/Navigation/ListingFrame.aspx...

Verkar ju grymt smidiga och energisnåla.....och billiga. Lådorna kanske är dyra men dom kanske går att skruva i en vanlig miditower också jag vet inte.
Hursomhelst, är dom stabila och pålitliga? Är det burkar som man sätter på och väntar sig att dom är uppe år efter år, eller är det risig kvalitet eller något annat?
Nån som vet?

Någon kanske även vet om sådana här garanterat funkar bra med OpenBSD?
Såg att Via C3 stöds, men jag vet inte om alla EPIA är C3 eller inte. Hos datorbutiken är det en av deras typ 10 listade EPIA det står C3 på, men det kanske är underförstått att alla är det jag vet inte. Annars verkar det ju inte så bra....

Thanks

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

jag kör med Epia5000 som:

webserver1
webserver2
router1
router2
teamspeak2-server
surf / mp3 / köksdator)

nu är Epia5000 ett gammalt kort - men det duger till mig...

kolla länken i signaturen så hamnar du på min gamla webbserver som har puttrat på i ett år snart - som dessutom körs från ett CF-kort...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag kör med Epia5000 som:

webserver1
webserver2
router1
router2
teamspeak2-server
surf / mp3 / köksdator)

nu är Epia5000 ett gammalt kort - men det duger till mig...

kolla länken i signaturen så hamnar du på min gamla webbserver som har puttrat på i ett år snart - som dessutom körs från ett CF-kort...

Ah, så det ska va schyssta grejer?
Kom på att det iofs inte är så värst billigt med 2-3 tusen för moderkort + CPU, vilket man annars kanske får för nästan halva priset om man köper billigt.
Men det sparar man väl in på elräkningen på ett år eller två

Vet du om alla nya (som jag länkade till hos datorbutiken) är just C3, eller är C3 något gammalt som ersatts av nåt nytt och inte stöds av OpenBSD?

Eller om nån annan vet med sig att dessa inte är lämpliga till BSD eller Linux/UNIX i allmänhet så vore det intressant information att ta del av.

EDIT: AMD Turion verkar ju rätt snåla också annars. Måste kolla om såna finns att köpa eller ej...
EDIT2: ....nej, dom kanske drog för lite watt eller nåt
EDIT3: Sempron Venice verkar hyfsat snål iallafall. Kanske bättre med en sån, så kan man dra runt Gbit-LAN också (antar jag). Fan vilken röra

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Funderar fan på att bygga en server byggd runt epia (behöver bara för webserver)

Fungerar det att köra in ubuntuserver?

Permalänk
Medlem

Jag har kört Gentoo på mitt itx-kort sen 2003, har funkat hur bra som helst. Den kör lite allt möjligt, web, dns, router, brandvägg, ntp å sånt... routar mina 100mbit utan problem (fast det är på håret när jag öser på för fullt)

Har dock varianten med dual-lan och 600mhz fanless. allt snygg monterat i en nes-låda.

Permalänk
Medlem

blomko, trevligt, blir nog inköp av delar vad det lider.

Permalänk
Medlem

vill du ha nått litet som garanterat funkar med openbsd så titta på soekris, tex denna:
http://soekris.com/net4801.htm

soekris.se säljer dem i sverige

edit: dock kanske mer lämpat för routing/trådlöst osv

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarrick
vill du ha nått litet som garanterat funkar med openbsd så titta på soekris, tex denna:
http://soekris.com/net4801.htm

soekris.se säljer dem i sverige

edit: dock kanske mer lämpat för routing/trådlöst osv

Jupp inte så intressant kanske. Tack ändå.

Hoppas att kanske detta moderkort ska funka med OpenBSD, så kan jag återanvända en 3000+ samt en 512:a från min nuvarande burk när den uppgraderas. Svårt att få reda på om ett specifikt moderkort funkar eller ej dock men man får väl chansa....finns inte SÅ många billiga S939 av kända märken som man törs köpa tycker jag.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=61109

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

De nya VIA C7:orna fungerar med OpenBSD, en polare har precis köpt en som han kör open på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
De nya VIA C7:orna fungerar med OpenBSD, en polare har precis köpt en som han kör open på.

Så alla nu tillgängliga från affärer som det inte står C3 på är C7?
Eller finns det andra man ska passa sig för som ej är kompatibla tror du? Och skumt att inte C7 stod listat hos openbsd.org....

Fast ska nog försöka hitta ett S939 med VIA-chipset på i första hand för det blir billigast, men så jävla svårt att hitta ett sånt. Det är bara nforce allt som finns tycker jag, eller nåt VIA som man inte hittar nån info alls om och som är dött tom på officiella forumet för kortet......sånt törs man ju inte köpa helt enkelt

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

i nummer 7 2006 av datormagazin så går dmo igenom en del processorer m.m. för moderkort i dom här storleksklasserna. Kan ju vara intresant att läsa. Gammla nummer finns att köpa här.

Permalänk
Medlem

Jag har kört min Epia 800 lite on/off sen 2003. Det är en fantastisk hårdvaraplattform och lämpar sig suveränt som server, speciellt med Linux.

Faktiskt körde jag min Epia 800 som desktopdator också parallellt som filserver och det fungerade perfa. Den var mycket mer smidig i destopen än XP var på samma burk. Körde KDE.

Det bästa var nog att burken låg och drog 35-40 watt.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Jag har ett VIA Epia M 1Ghz

Fullt stöd för typ nästan allt i både Linux och FreeBSD. Det enda som inte stöds rikigt bra är hårdvaru-accelererad video-uppspelning, speciellt i äldre X-versioner.

Den levererar mig en 7-9 MBps via samba, och då gör den oftast annat med som rtorrent. Aldrig varit med om någon skum låsning eller frysning, fungerat klockrent sen jag installera den.

Lämplighet som hemma-filserver... Ja
Fungerar bra med Linux/BSD... Ja
Om man gillar kompilera mycket... Ja, om du har tid.

Permalänk
Medlem

Tack

Hmm...ja frågan är om man ska ta vad som nästan verkar vara det säkra valet och köpa nån ny EPIA för ca 2500kr, eller det billigare alternativet med ett VIA S939-kort och sätta i min 3000+ och dessutom kunna köra Gbit (hur nära Gbit man nu kommer i praktiken men blir ju snabbare iallafall).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

kör ett ME6000 (jag som sålde en massa såna på nätet tidigare) och använder det just nu som filserver, men kommer även ha den som webserver senare.
Dock så kör jag debian på burken, så hade ju kunnat bli en del bättre med något enklare OS.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower