Vad säger lagen om att sända webbkameran live över nätet

Permalänk
Medlem

Vad säger lagen om att sända webbkameran live över nätet

Vätte fasen vart detta ämne ska hamna men ni får flyttsa den iaf den är fel.

men jag undrar vad säger lagen om att sända en webbkamera live över internet på ex. en gata där de går folk som inte vet att de blir med på nätet.

Fotolagen vet jag iaf att ifall att någon kommer med på ett kort så får man lägga upp de på nätet utan tillåtelse.

Permalänk
Medlem

Jag tror webkammera kan fall under "vem fan bryr sig man ser ändå inget på den"

Sen eftersom du inte spelar inte eller "övervakar" så tror jag du kommer rimligt undan i en rassia utförd av 50 poliser som samtidigt tar dina grannars datorer i hopp om att de har spelat in nått som de kan ankla dig för senare.

Permalänk
Medlem

Om kameran spelar in eller sänder något från allmän plats så rä det ett brott. Du får endast sända från privat hem eller dylikt och då se till att det itne komemr med något annat. Vart något fall för några år sedan som åkte dit för att han råkade spela in något utanför sin tomt via någon web kamera eller liknande.

Och för att spela in på allmän plats behövs tillstånd men itne om du spelar in från ditt eget hem, ivarje fall om jag fattat det rätt.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Dax har fel.

Du får sända över en gata. Så länge inte kameran är fastmonterad så finns det inga lagar eller regler om vad du spelar in eller sänder ut från kameran.

Men skruvar du däremot fast kameran räknas det plötsligt som fast installerad kamera och då måste du enligt lag informera med skyltar + att jag tror att du inte får spela in/sända ut på allmän plats.

En icke fastmonterad kamera är som att jämföra med en kamera (stillbild som video) som du har i handen på semestern, skulle du inte i Sverige ta kort på en person på allmän plats?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Det står lite mer om detta här.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kameraövervakning

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Verkar lite kryptiskt när man läser lagtexten...
Kan vara så att dom har ändrat på lagen, det gäller sedan 1998.

Lag (1998:150) om allmän kameraövervakning
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

1 § I denna lag finns bestämmelser om användning av övervakningsutrustning (allmän kameraövervakning). Allmän kameraövervakning skall ske med tillbörlig hänsyn till enskildas personliga integritet.
I fråga om hemlig kameraövervakning vid förundersökning i brottmål gäller lagen (1995:1506) om hemlig kameraövervakning och lagen (1952:98) med särskilda bestämmelser om tvångsmedel i vissa brottmål.

2 § Med övervakningsutrustning avses i denna lag
1. TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning och separata tekniska anordningar för att behandla eller bevara bilder som tas upp av sådana utrustningar (övervakningskameror) samt
2. separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud som i samband med användning av övervakningskamera används för personövervakning (övrig övervakningsutrustning).

Det står bara att dom är uppsatta... Räknas det som att man ställer en handburen videokamera på bordet?
Sedan, utan att manövreras på platsen, vad menas med det. Om man måste ställa in skärpan på en webbkamera kan alltså inte den räknas in som övervakningsutrustning.

Och det räknas inte in som hemlig kameraövervakning heller:

Lag (1995:1506) om hemlig kameraövervakning
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19951506.HTM

1 § Hemlig kameraövervakning innebär att fjärrstyrda TV kameror, andra optisk elektroniska instrument eller därmed jämförbara utrustningar används för optisk personövervakning vid förundersökning i brottmål, utan att upplysning om övervakningen lämnas.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Dax har fel.

Du får sända över en gata. Så länge inte kameran är fastmonterad så finns det inga lagar eller regler om vad du spelar in eller sänder ut från kameran.

Men skruvar du däremot fast kameran räknas det plötsligt som fast installerad kamera och då måste du enligt lag informera med skyltar + att jag tror att du inte får spela in/sända ut på allmän plats.

En icke fastmonterad kamera är som att jämföra med en kamera (stillbild som video) som du har i handen på semestern, skulle du inte i Sverige ta kort på en person på allmän plats?

Jag har tejpat fast min kamera på utsidan av mitt fönster, räknas den då som fastmonterad ?

Den filmar vår uppfart och får med en del av vägen utanför och också grannens tomt. Jag bor mitt ute på landet och det syns knappt en människa här då och då. Bryr sig någon ? ;D

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackelajt
Jag har tejpat fast min kamera på utsidan av mitt fönster, räknas den då som fastmonterad ?

Den filmar vår uppfart och får med en del av vägen utanför och också grannens tomt. Jag bor mitt ute på landet och det syns knappt en människa här då och då. Bryr sig någon ? ;D

Jag tror du har säkerhetspolisen utanför din dörr om 10..9..8.. jade jade.
Kort sagt, ingen i hela världen bryr sig. Det är liksom små saker, piratkopiering är olagligt. Fortfarande är det folk som gör det.. så lite filmande av sin egen tomt borde vara helt okej

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.