Permalänk
Medlem

Kommer denna dator att fungera bra?

Eller är det någon komponent jag bör byta ut?

Vill helst ha en så tyst dator som möjligt.
Kommentera gärna: Nätaggregatet, Processorn, Grafikkort, Moderkort... Typ allt

Vill ha det tyst och hyffsat svalt och kunna lira typ FEAR, HL2 och kanske Oblivion.

Chassi:
1412:- Antec P180 B/SPCR/Performance ONE

Nätagg:
798:- Hiper Type-R ATX 480W Svart, 14dB, 120mm Fan, 2xSATA, 20/24pin

Moderkort:
949:- Asus M2N-E, nForce 570 Ultra, Socket-AM2

Processor:
2289:- AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4600+ 2.4GHz 2x512Kb Socket AM2

Grafikkort:
2479:- Asus GeForce 7900GT 256MB GDDR3, HDTV, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I,
430/1300MHz

Hårddisk:
695:- Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Minne:
1999:- Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched
CM2X1024-5400C4 Dimm's

Optisk Enhet:
349:- NEC DVD-brännare ND-3570 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual
layer)

Övrigt:
1000:- Eventuella fläktar / minneskortsläsare / Fläktkontroller

Totalt: 11970 kr

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk

Varför inte köpa Core 2 duo E6400+ett annat moderkort istället.
Du kommer kanske också att behöva förlängningskablar till nätagget

Permalänk
Medlem

Okej, och köra på Intel istället? Jag tyckte det verkade så dyrt, plus att man får färre GHZ ju. Jag kan inte så mycket ännu. Är den bättre eller?

Angående nätaggregatet funderar jag på ett Tagan Easyconnect eftersom det tydligen har så pass långa sladdar som behövs. Men är det tillräckligt tyst? Vill hemskt gärna ha löstagbara sladdar.

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lars.akesson
Okej, och köra på Intel istället? Jag tyckte det verkade så dyrt, plus att man får färre GHZ ju. Jag kan inte så mycket ännu. Är den bättre eller?

Angående nätaggregatet funderar jag på ett Tagan Easyconnect eftersom det tydligen har så pass långa sladdar som behövs. Men är det tillräckligt tyst? Vill hemskt gärna ha löstagbara sladdar.

Den sämsta Core 2 duon knäcker X2 3600 med hästlängder, kan tyvärr inte så mycket om Nätagg så kan inte svara på den frågan.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322632 2150 kr

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322929&cks=ACC 1199 kr

Ungefär samma pris som AMD:n, Moderkortet.
Edit: Om du kan lägga till 849 kr får du en Intel Core 2 Duo E6600 2,4 ghz men den böre man inte beställa på komplett.

Permalänk
Medlem

Okej, så du tycker jag ska satsa på Intel istället? Hur är den bättre? Ärligt talat förstår jag inte varför. Är detta Conroe-processorn? Har hört att AMD ska vara bättre för spel.

Är SLI något man ska satsa på? Blir det mycket dyrare på moderkort då?
Vad tror du/ni om grafikkortet som jag valt? Annat märke typ Gainward? Ska man ha 512 mb, eller ska man satsa på ATI? Hade inte tänkt att klocka det så mycket... Är originalkylningen tyst?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

De gör den inte alls Rambos_hier, bara så du vet. Att påstå de är att ljuga rakt upp och ner. Har du ingen koll alls? De matchar nämligen varandra ganska exakt i prestanda. Och om någon skulle vara vinnare av de två är de faktiskt AMD 4600+ processorn. (för jag antar att de var den du menade, eftersom de är den som är med i paketet)

Tycker du byggt ett riktig bra paket lars. Därimot så ska du försöka beställa från färre leverantörer. Och sen finns de lite bättre priser att hitta på just ditt paket... ge mig en stund ska jag hjälpa dig.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Oj Oj oj såg inte att det var en 4600+.
Tittade inte så noga trodde det var en 3600+ ber hemskt mycket om ursäkt
Det förändrar ju rätt så mycket, trodde aldrig att man fick en 4600+ så billigt.
Som sagt ledsen för att jag förvirrade dej.

Permalänk
Medlem

Har fixat ditt paket lite lars

Chassi:
1268:- Antec P180 B/SPCR/Performance ONE
shg.biz

Nätagg:
798:- Hiper Type-R ATX 480W Svart, 14dB, 120mm Fan, 2xSATA, 20/24pin
komplett.se

Moderkort:
856:- Asus M2N-E, nForce 570 Ultra, Socket-AM2
shg.biz

Processor:
2275:- AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4600+ 2.4GHz 2x512Kb Socket AM2
shg.biz

Grafikkort:
2479:- Asus GeForce 7900GT 256MB GDDR3, HDTV, PCI-Express,
komplett.se

Hårddisk:
695:- Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
komplett.se

Minne: Byter minne, du har två val. Båda bra
667mzh minne: bra pris på minne
1638 kr Kingston - 2x1024 MB DDR2, PC5400 DDR2-667
shg.biz
800mzh minne: snabbare minne, men lite dyrare också
2099 kr Corsair - Twin2X 2x1024MB DDR2, PC6400 DDR800, CAS 5
shg.biz

Optisk Enhet: Välj en SATA brännare istället tycker jag. Smidigare sladd.
395:- Samsung DVD-brännare SH-W163A SATA Black OEM
komplett.se

Detta är riktigt bra val i prisklassen. Har sparat in några hundringar på bättre priser också, och valt endast två levernantörer för att få så lite frakt som möjligt. Blir nog jättebra de där!

De är jättemånga som fått för sig att intel nu blivit skälvklart val för alla nu när den nya core 2 duo processorn kommit. Men nu vet du att man måste upp på E6400 som kostar 3000 kr samt ett lite dyrare moderkort än AMDs innan intels nya processor är bättre val. Och detta för att den är bättre än AMDs 5000+ processor, men inte jättemycket bättre. Kan du gå och läxa upp övriga på forumet.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det lät ju onekligen bra det där. Funderar fortfarande lite på Nätagg och graffet. Räcker Sladden till från Hiper-agget? Är det löstagbara sladdar på det? Är det stabilt och bra? Jämför med tex Antec Phantom (som finns i P15=) och Tagan Easyconnect (med löstagbara sladdar, men kanske inte lika tyst?)

har läst för länge sedan att man typ kan gå ner en modell i grafikkort och välja typ GLT istället och få bättre prestanda, kan det stämma? Bör jag hellre välja Gainward än Asus? Vad är bäst?

Moderkortet: Vad är det som moderkortet INTE har, förutom SLI och FW då? Är det ett bra chipset?`

Tacksam för all hjälp

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Titta på kompletts färdiga paket detta är bra http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787

Permalänk
Medlem

Tack, men nej tack. Jag är typ 90% säker på att jag vill ha ett P180B. Och just nu lutar det åt ett AMD med AM2-system.
Är det "framtidssäkert" eller kommer alla system att köra med Conroe i framtiden?

Är det stor skillnad på typ Asus och Gainwards 7900GT?
Är det bra originalkylning på det kortet? Tyst å så?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lars.akesson
Okej, och köra på Intel istället? Jag tyckte det verkade så dyrt, plus att man får färre GHZ ju. Jag kan inte så mycket ännu. Är den bättre eller?

Angående nätaggregatet funderar jag på ett Tagan Easyconnect eftersom det tydligen har så pass långa sladdar som behövs. Men är det tillräckligt tyst? Vill hemskt gärna ha löstagbara sladdar.

1 hur många GHz processorn har spelar absolut totalt INGEN roll nu för tiden. man kan bara jämföra ghz inom den specifika processormodellen.
en intel core duo på 2 ghz presterar bättre än en pentium 4 på 3.6 ghz.
C2D är förstås ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Ditt paket är bra! Alla tror Core 2 duo är så överlägsen, men de stämmer bara om man går upp i lite i prisklass. AMD har sänkt sina priser så de är fortfarande bra köp så i den prisklass på moderkort och CPU du valt. Om du vill lägga mer pengar på CPU och processor så satsa då 1000-1200 kr på ett moderkort och 3000 kr på en E 6600 Core 2 Duo. Men då blir systemet dyrare, och troligen får du mer prestanda per krona i den lägre prisklassen.

Om några år kommer inte någon köpa varken AMD 2X eller Intel Core 2 Duo... då är de något annat som gäller. Det är inget fel på den datorn, och ska du ha en bättre handlar de bara om att betala mer och inte att de är ett dårligt val av delar.

När de kommer till nätdelen så har jag inte provat den tyvärr. Man kan inte riktigt lita på db tal som anges på produkter så vad som är tyst måste man nästan testa skälv. Men Hyper har väl ganska gått rykte om sig vad jag förståt. Annars finns Tagan Easycon 430W, Modular Cables för 50 kr till som säkert är har modulkonstrution. Vet faktiskt inte vilket som är bästa valet.

När de kommer till grafikkortet så är orginalkylning sämst, på alla kort! Finns kylare man kan byta till som zalman (har en skälv). De är bättre, men fortfarande inte riktigt bra. Bästa alternativet om man vill ha tyst dator är att köpa MSI passivt kylda 7900 GT kort... finns för 3091 kr hos shg.biz. Kostar mer men då är de garanterat tyst utan att du förstör garantin genom att byta kylare. Kanske ska satsa på en Noctua NH-U12, 4 Doble Heatpipes kylare också som finns komplett. Då tror jag du lyckas bra med att få datorn tyst.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ok, men fungerar MSI lika bra som Asus på graffet då? Ska man ha MSI som moderkort också?
Det är ju nästan lika bra att jag kör på det passivt kylda grafikkortet redan från början. Får se hur jag gör. Kanske ändå köper en ny kylare för 500 spänn, och skillnaden är ca 600:- då slipper jag byta själv också.

Vad är det för skillnad på minnena? Corshair eller Kingston? 6200 eller 5400?
BLir det mycket stor skillnad på hastigheten? Tänkte om man skulle spara in lite pengar där...

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Oj, ser nu att jag var väldigt otydligt. Kylaren jag tipsade om var för processorn, och den kostar som sakt 550 kr. Dyrt men väldigt bra. Ser nu att de inte framgick riktigt. En Zalman kylare till grafikkortet kostar kanske 300 kr. Men de är som sakt inte alls lika bra. Visst 600 kr mer än ett billigare kort är mycket, så man ska absolut överväga hur man gör. Fördelen är att om man betalar 300 kr får behålla garantin plus att de blir bättre 3100 istället för 2500 kr + 300 kr för en zalman grafikkortskylare. (Man måste mer eller mindre byta standarkylaren tycker jag).

När de kommer till minnena går de ena i 667 mzh och de andra i 800 mzh... Kan absolut spara pengar där. Men de andra är givetvis lite snabbare. Därför gav jag två alternativ. Inget av dom är fel.

När de kommer till grafikkortet så är de ingen skillnad på prestanda på korten. Du kan blanda Asus Moderkort med MSI grafikkort, inga problem. Men du kan å andra sidan lika gärna köpa MSI moderkort av motsvarande modell för typ samma pris. Då matchar färgen på korten varandra. Men som sakt inte speciellt viktigt. Finns även de hos shg.biz om du är intresserad av de.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Core 2 slår iaf AMD Athlon x2 4600 enligt tester...

Permalänk
Medlem

Okej, hur tycker du jag ska göra nu då?
Om jag förstått det rätt så borde jag köpa ett kort med installerad passiv kylning.

Sen Noctua NH-U12 är till processorn eller? Såldes den också i paket med processorn eller hur var det?

Om jag har de två kylingarna, då lär det bli tyst va? Men man måste väl har rätt bra luft inne i lådan?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Hej igen

Jag tycker att du ska välja MSI grafikkortet med passiv kylning. De kräver ett bra kylning i chassit misstänker jag. Men du har ett av de absolut bästa lådorna på marknaden. Så de funkar utmärkt. Alternativet är Asus kortet, de är billigare och lika snabbt. Men om du köper de så har du ett kort som låter mycket. Byta den kylaren kostar kanske 300 kr och du har ingen garanti efter de. Och trots att du köper ny kylare låter de mer än MSI kortet.

Till processorn köper du Noctua NH-U12 som processorkylare istället för standardkylaren som följer med den. Detta förstår påverkar inte garantin. Den kylaren är mycket bättre än standardkylaren, och kan säkert köras helt fläktlöst i ditt chassi om du har en fläkt precis bakom. Köp också Arctic Silver - Silver 5 pasta till de. (finns både hos komplett.se och shg.biz) använd den mellan processorn och kylaren istället för pastan som följer med. Kostar 50 kr typ och räcker till många procesorer.

I övrigt väljer du de delarn som vi pratat om tidigare. Och Kingston - 2x1024 MB DDR2, PC5400 DDR2-667 funkar som sakt bra om du vill spara lite. Lycka till!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Okej, jag tror jag kör på det isf. Såg att det hade två DVI-utgångar, kan man köra två monitorer på det, eventuellt i framtiden.
Har det någon analog utgång? Sitter fortfarande på CRT =/ Om inte, finns det någon adapter?

Någon som kan yttra sig om nätaggregatet? Är det stabilt, tyst, löstagbara sladdar samt har sladdar som är tillräckligt långa?
Eller bör jag köra på det (eventuellt) lite mer högljudda Tagan Easyconnect?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

va dillar ni alla om? http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2795&p=15
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2795&p=8
en E6300 är bäst i de flesta testerna än en 4600 x2. samt svalare, drar mindre ström och ca 800 kr billigare
dock är ett moderkort lite dyrare men c2d är fortfarande det billigate och bättre valet

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem

Har du räknat? När jag räknade så var 4600 + snabbare i 3 test fler än E6300 i testet du refererar till. Men andra ord väldigt lika, med eventuellt fördel AMD

Sen vart hittar du E6300 processorn för 1475 kr? Skulle jag vilja bra gärna vilja veta. Sen är moderkortet något billigare till AMD trot att de har bra konstrution och innehåll. Processor och processor+moderkort kostar ganska samma, och prestandan är ganska exakt lika. Med eventuellt lite fördel AMD. Så varför skulle jag dilla så mycket om jag säger att AMD är bra val i prisklassen?

Jag vet att detta är paket ligger precis i gränslanden mellan när de är bäst med AMD / Intel. Skulle Lars lägga 1000 kr till på processor och moderkort skulle valet vara enkelt och bli Intel. Men eftersom lars föreslog ett mycke bra paket i prisklassen (förutom att han inte hittat bästa pris). Så jag tror jag vet vad jag pratar den här gången faktiskt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Efter som du kör ett p1 chassi och är det bättre med en tystare psu, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319282

Visa signatur

Antec p150, AMD3700 2.6GHz, 2GB DDR, Gainward GF7950 1GB, 380GB HDD!

Permalänk
Medlem

"Men den nakdelen att Inteln kan vara svårare att få tag på"

På Komplett.se:
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Lagerstatus: 1000+ på lager. (inte så svår att få tag på )

(AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
Lagerstatus: 100+ på lager.)

annars verkar dom ju rätt lika, de båda alternativen...

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Jo, jag såg de... bara de snabbare som är lite luriga att få tag på ibland. Glömde att ta bort de. Men spelar i alla fall ingen roll. Jag dillar i alla fall inte i alla fall. AMD processorn är inget dårligt val i prisklassen. Vart lite stött när folk säger att jag inte vet vad jag pratar om.

Är NesteQ liknande eller samma som ElanVital Super Silent... Jag har nämligen ett sånt... och är hyfsat nöjd faktiskt. Har dock en Zalmankylare på 6 volt som gör att de är svårt att utvärdera fullt ut.

Och angånde skärm. Man kan koppla analog skärm till digital utgång med en adapter. Följer nästan garanterat med grafikkortet.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320792 am2 4600 x2 för 2450 :- (2650 med s939)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322631 conroe E6300 för 1750 kr
700 kr billigare med c2d och 900 kr billigare än s939.

sen om du ska överklocka är valet enkelt

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem

Men vad sjutton ska jag köpa nu då?
Jag har faktiskt ingen aning!
HDD, Minne, Chassi, DVD, Kylning känns rätt spikat
Det blir nämligen:

1626:- MINNE
Kingston - 2x1024 MB DDR2, PC5400 DDR2-667
shg.biz - 350822

1268:- CHASSI
Performance One P180, Miditower, USB/Firewire Front, No PSU, Svart
shg.biz - 811017

3091:- GRAFIKKORT
NX7900GT-VT2D256EZ, GeForce 7900GT, 256MB GDDR3, Dual DVI, TV-Out, HDTV, Passive Cooling, PCI-Express, Retail
shg.biz - 341262

695:- HÅRDDISK
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

349:- OPTISK ENHET
NEC DVD-brännare ND-3570 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW

598:- KYLARE (beroende på processor)
Noctua NH-U12 Processorkylare

Moderkort och processor är jag inte 100 på. Jag hade nog inte tänkt överklocka. Eventuellt kanske i framtiden, när datorn inte hänger med längre.

Borde jag köpa nya bättre fläktar till chassit? Det följer väl med ett par ganska bra?

Nätagget är jag fortfarande osäker på. Ska fråga i Nätaggs-forumsdelen när jag bestämt allt annat...

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Bytt optiskt enhet till Samsung DVD-brännare SH-W163A SATA Black OEM
Kostar 395 kr.

När de kommer till moderkort och CPU tycker jag du kan gå på de du redan tänkt.
Moderkort:
856:- Asus M2N-E, nForce 570 Ultra, Socket-AM2
shg.biz
Processor:
2275:- AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4600+ 2.4GHz 2x512Kb Socket AM2
shg.biz

Alternativet är väl kanske följande.

1199:- MSI P965 NEO-F
komplett.se
1750:- Core 2 Duo E6300
komplett.se

182 kr skillnad i pris totalt. Och AMD har lite prestanda fördel (enligt testet som heis påstod visade de motsatsen) Möjligen att den lägre strömförbrukningen skulle uppväga den lägre prestandan. Å andra sidan så har Asus kortet bättre plasering av strömkonakten och bygger på ett nvidia chip vilket eventuellt kan vara en liten fördel mot grafikkortet.

Kylaren passar både Intel och AMD... inga problem.

Fläktnara i chassit är säkert bra... om inte kan du börja med de som följer med... och sedan byta ut dom mot andra om du inte tycker de är bra.

Nätdel är väldigt svårt... Finns de som är bra... utan modulsystem... som kostar massor! Sen finns de med modulsystem som är rätt bra...lite bättre pris... men är inte de allra tystaste...(alltså inte supertysta utan hyfsade). Jag har en tyst nätdel som inte har modulsystem som var svindyrt. Men kan inte säga att de är skälvklart bästa valet. De lilla jag hört är att targan skulle vara den tystasted med modullsystem... men de var länge sen... kan ha ändrat sig med nya modeller. Lycka till.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en del mindre bra erfarenheter av andra brännare typ Lite-ON (den innan jag har nu: NEC 3500)
Jag är väldigt nöjd med NEC-brännaren, och skulle gärna byta till den du tycker ovan. Är den lika pålitlig som NECen, lika snabb osv?
Tycker det är väldigt otrevligt att ha en massa bekymmmer med brännaren.
(Visst har jag två SATA2-kontaktar (minst) på moderkortet/moderkorten?)

Vad gällande Moderkort och processor så verkar det rätt jämt där, har ju haft AMD innan å så. Det har ju funkat.
Frågan är vad som är mest "framtidssäkert", om Conroe kommer att äga sönder AMD i framtiden, och man måste byta moderkort.
Om det inte är någon som vet, så satsar jag nog på AMDn, ska kolla i Nätaggsdelen efter ett värdigt nätagg.
Tack för all din hjälp!

Är detta det mest prisvärda upplägget på komponenterna och vart jag köper dem?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Har inte provat just den brännaren. Men de flesta brännare håller hyfsat samma standard nu faktiskt. Jag litar på samsung i de här fallet. Skälv skulle jag absolut välja SATA, just för de är mer framtidssäkert och mycket smidigare i lådan. Alla brännare borde igentligen ha SATA tycker jag, fattar igentligen inte varför inte alla märken har de.

När de kommer till moderkorten så är de båda nya modeller, de har stöd för DVD enheter och har SATA2. Du har så mycket som 6 respektive 7 SATA platser på moderkorten så du kan absolut köra allt du önskar med SATA. När de kommer till framtidssäkerheten är som vi nu vet identiskt. Socket AM är AMDs nya och bara funnits i några månader, och 775 har funnits betydligt längre, men inte fortsätter att satsa på den.

Och de går med 99 % säkerhet inte hitta bättre priser. Utan att få betala så mycket extra frakt att man förlorar på de hela.

Lycka till med att hitta bra nätdel... men glöm inte bort att vara kritiskt till de tips du får om nätdelar... många tycker att deras nätdel är fantasikiskt bra och hörs inte alls... och samtidigt har en grafikkort som låter som en jetmotor... klart man inte hör nätdelen då...

Visa signatur

Har en tyst dator.