Permalänk

Dynamisk IP hos Bahnhof innebär??

Tjo!

Precis skaffat Bahnhof 10mbit i brickebacken. Funkar fint. Fick 9.5 mbit enligt Tptest5.

Har en kompis som har en server där jag säkerhetskopierar alla dokument från skolan, och lite sånt.
Där måste han veta mitt IP för att login skall godkännas. Detta är ett problem i och med att jag har dynamiska IP, 5 st närmare bestämt.

Är det så att jag alltid har samma 5 IP, eller är det så att jag vid en given tidpunkt alltid är garanterad att bli tilldelad 5 st ip?

Kan man få fast hos Bahnhof?

Kan jag lösa detta problem med serveruppkopplingen på annat sätt? ( min kompis vill inte ändra sina säkerhetsinställningar på servern)

MYCKET tacksam för svar...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk

skaffa nån typ av dynamisk dns så funkar det sen, t.ex. no-ip.com

Men dynamisk ip innebär precis som du säger att du är garanterad 5ip nr samtidigt. Hur ofta de byts vet jag inte men om du alltid har din utrustning igång så får du troligtvis behålla dem.

Permalänk
Medlem

Kör range, dom 2 första parterna (eller parterna som aldrig ändras) av ditt IP nummer.

*.*.

Krävs nog dock att han ändrar något..

men kör på tipset ovan, nog lättare så...

www.dyndns.org

www.no-ip.com

Du måste installera ett klient program på din dator som sköter det hela, men om du har en router med den funktionen så kan den sköta det istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej, vi ger i så stor utsträckning som möjligt fasta ipadersser. brickebacken säger mig inte så mycket om vilket stadsnät du ligger i, återkom gärna med det så kan jag specificera mer exakt hur det ligger till för dig.

Fasta ipadresser behöver inte innebära att du konfigurerar dom manuellt. Våra kunder konfigureras nästan alltid via DHCP, men vårt system ser till att samma dator alltid får samma ipadress. Skulle du byta dator kan du ringa vår support så ser de till att du får samma ipadress som din tidigare dator hade.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk

Sorcer: Du har PM

Vad jag märkt hittils så har endast de två sista siffergrupperna ändrat på sig. Jag skriver upp vad de är, så får jag se om det är samma fem totalt sett. Hittils bara 2.

Lånet av IP-adressen verkar vara på 30 minuter, fast sen kanske den bara lånar om samma adress igen... eller nån av de andra dynamiska.

Var no-ip helt gratis?? Luskade inte ut det riktigt...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Ja, no-ip har gratis dnser och såna som kostar.

Permalänk

Om jag fattat det hela rätt nu,( jag har grejat en adress hos no-ip) så hänvisar den till min dator, oavsett IP (den uppdaterar)

Om jag nu ansluter till min kompis dator, ser den min dator som blablablalalal.no-ip.com och inte ett siffervärde (som byts)

Jag gick in på en sida som visar mitt IP. Den visade då siffervärdet, och inte min "adress". (jag hade klienten igång)
Kommer det nu funka mot min kompis dator?

Är detta korrekt??
Detta innebär väl också att jag själv skulle kunna ha en FTP som folk skulle kunna ansluta till, eftersom min dator alltid heter samma sak utåt (fast olika mellan ip-klienten och resten av datorn) ??

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Om jag nu ansluter till min kompis dator, ser den min dator som blablablalalal.no-ip.com och inte ett siffervärde (som byts)

Nej, den ser din ip-adress och vad DNS-systemet vet om den ip-adressen.

En no-ip eller dyndns adress kan man bara använda för att alltid hitta din dator så länge du håller det namnet uppdaterad med rätt ip-adress, du kan inte med dessa tjänster ändra vad ip-nummret har vär namn i DNS systemet (kallas bakåtupplsafning eller PTR record) den enda som kan ändra detta är din ISP och dom brukar inte vara pigga på att göra detta.

Prova själv att i ett kommando fönster (start -> kör -> cmd) skriva följande kommandon:

nslookup blablablalalal.no-ip.com

nslookup 123.123.123.123

Ändra 123.123.123.123 till den ip-adressen du har.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Lite förenklat så fungerar det så här:

när din dator vill prata med en annan dator så ropar den på en dns server för att få reda på ipadressen till den andra datorn. Sen anropas den andra datorns ipadress och kontakten skapas.

Vad dyndns och de andra gör det är att ge dig en möjlighet att registrera ditt namn och ipaddress hos dem. Om din kompis sen sätter upp sin ftp så att den tillåter trafik från ditt namn så går det bra oavsett vilken adress som ditt namn för tillfället är kopplad mot.

Och japp det går utmärkt att köra egen ftp på det viset om man vill.

DHCP fungerar som så att efter halva lånetiden så anropar klienten dhcp servern och ber om en förlängning med en hel låneperiod till. Iom det kommer en dator som är igång i stort sett alltid bibehålla "sin" adress. Stänger man av klienten kan den adressen hamna någon annanstans men servern kommer att "spara" adressen åt dig så länge den kan, den använder normalt sett upp alla outnytjade addresser innan den börjar ta av de som den har haft utlånade på sista tiden. De som är aktivt utlånade rör den naturligtvis inte alls i detta fall

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

DNS-servern är alltså en mellanhand mellan datorerna. I vanliga fall så kopplar den ihop de två datorerna via deras ip, men i mitt fall så tar den vilket ip jag än har, och presenterar det som xxxxx.no-ip.org för den andra datorn?

Kommer nu all min ftp-trafik gå via företagets DNS-server?? Vilken server går den över annars? Prestandaförlust på denna lösning??

Vad DHCP beträffar, så kan jag alltså haft otur med att den bytte på samma dag?

Hur funkar dyndns osv när man spelar, skriver i en gästbok osv. eller på annat sätt sätter sitt digitala fotavtryck (lämnar sin IP) på nätet? Visas min IP eller min "adress"??

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
DNS-servern är alltså en mellanhand mellan datorerna. I vanliga fall så kopplar den ihop de två datorerna via deras ip, men i mitt fall så tar den vilket ip jag än har, och presenterar det som xxxxx.no-ip.org för den andra datorn?

Kommer nu all min ftp-trafik gå via företagets DNS-server?? Vilken server går den över annars? Prestandaförlust på denna lösning??

Tror du missat lite vad en DNS server gör.

När datorer "pratar" med varandra så gör dom det mha ip-adresser men eftersom vi människor gillar (beskrivande)namn bättre och att namn är lättare att komma ihåg så behövs det något typ av tabel för att konvertera ett namn till en ip-adress och tvärt om, det är detta DNS'en gör.

Så när din dator vill "prata" med ex. www.sweclockers.com så frågar den DNS'en vilken ip-adress www.sweclockers.com har, när sedan din dator har ip-adressen så skickar den trafiken direkt till sweclockers webserver.

Dom flesta ip-adresser som ISP'er ger ut till sina privatkunder har oftast ett långt och delviskryptiskt namn, det en dyndns gör är att man mha ett mera logiskt namn kan få fram en dators ip-adress så att man slipper komma ihåg det namnet som din ISP har satt.

Men man kan också fråga DNS'en vilket namn en viss ip-adress har och då får man det namnen som ISP'n har satt, detta innebär att din kompis kommer aldrig att via DNS'en kunna få reda på vad du har får dyndns eller no-ip adresse eftersom den informationen inte finns i DNS'en (det är bara din ISP som kan ändra detta).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Vad DHCP beträffar, så kan jag alltså haft otur med att den bytte på samma dag?

DHCP'n kan ge dig en ny ip-adress när den vill och det är inget du kan styra över utan det är någo din ISP bestämmer, men jag har haft samma ip-adress i över 1år nu (har bredbandsbolaget) så sannolikheten att ip-adressen skall bytas om du har din dator igån är liten, ju längre tid du har den avstängd ju större är sannolikheten att du skall få en ny ip-adress.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Hur funkar dyndns osv när man spelar, skriver i en gästbok osv. eller på annat sätt sätter sitt digitala fotavtryck (lämnar sin IP) på nätet? Visas min IP eller min "adress"??

Det servrarna ser är din ip-adress och det namnet som din ISP har satt på din ip-adress, dom kan aldig se en dyndns adress.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av GunnarD
[B]Tror du missat lite vad en DNS server gör.

När datorer "pratar" med varandra så gör dom det mha ip-adresser men eftersom vi människor gillar (beskrivande)namn bättre och att namn är lättare att komma ihåg så behövs det något typ av tabel för att konvertera ett namn till en ip-adress och tvärt om, det är detta DNS'en gör.

Som nummerupplysning alltså? Man får ett nummer där som man sedan ringer direkt?

Dom flesta ip-adresser som ISP'er ger ut till sina privatkunder har oftast ett långt och delviskryptiskt namn, det en dyndns gör är att man mha ett mera logiskt namn kan få fram en dators ip-adress så att man slipper komma ihåg det namnet som din ISP har satt.

Men man kan också fråga DNS'en vilket namn en viss ip-adress har och då får man det namnen som ISP'n har satt, detta innebär att din kompis kommer aldrig att via DNS'en kunna få reda på vad du har får dyndns eller no-ip adresse eftersom den informationen inte finns i DNS'en (det är bara din ISP som kan ändra detta).

Hur menar du men vilket namn en viss IP-adress har?? Nanmn på vad? Min dator?? IPn är väl min dators namn (just då) mot nätet? Fattar inte riktigt vad det är för namn ISPn sätter. När jag gjorde en nslookup på mitt IP, inte på min dyndns fick jag siffror och sen cust.broadway.se på slutet. Är det mit ISP.namn??

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Hur menar du men vilket namn en viss IP-adress har?? Nanmn på vad? Min dator?? IPn är väl min dators namn (just då) mot nätet? Fattar inte riktigt vad det är för namn ISPn sätter. När jag gjorde en nslookup på mitt IP, inte på min dyndns fick jag siffror och sen cust.broadway.se på slutet. Är det mit ISP.namn??

I DNS finns information om vilken ip-adress ett visst namn har (namn -> ip-adress) och vilket namn en viss ip-adress har (ip-adress -> namn) man kan ha flera namn som pekar mot samma ip-adress men en ip-adress kan bara ha ett namn.

När man gör "nslookup ip-adress" så frågar man efter vilken namn ip-adressen har, i ditt fall cust.broadway.se och det är endast detta namn din kompis kommer att se.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Aha,..... alltså, det enda min kompis ser (oavsett om jag kör med dyndns eller bara mitt ip, ) är alltså en sådan adress, dvs IPts verkliga namn?

För när jag körde nslookup på min dyndns så fick jag ju den adressen som namn, men det IP som den pekar mot har ju i grund och botten också ett cust.broadway.se -namn.

Är det då möjligt att ansluta datorer med hjälp av detta namn, istället för IP? Är det samma "slags" namn som dyndns erbjuder?

Ursäkta om jag inte fattar allt på en gång, men lite klurigt är det....=)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk

Jag ber om ursäkt för att jag förvirrat dig :o. Jag läste tråden lite för slarvigt och trodde du skulle ha en ftpserver själv.

Han ser din dynamiska ip så det hjälper inte dig oavsätt, tyvär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Är det då möjligt att ansluta datorer med hjälp av detta namn, istället för IP? Är det samma "slags" namn som dyndns erbjuder?

Ja om inte den ändras beroende på vilket ip-adress du har, en del ISP'er har ip-adressen som en del av det namnet.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Men dynamisk ip innebär precis som du säger att du är garanterad 5ip nr samtidigt. Hur ofta de byts vet jag inte men om du alltid har din utrustning igång så får du troligtvis behålla dem.

Dynamisk IP innebär inte att man är garanterad 5 IP-adresser samtidigt utan att du får din IP-adress tilldelad av nätverket när du ansluter. Hur många IP-adresser du kan ha tilldelade samtidigt beror på leverantören, i detta fall tydligen 5 st.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Fasta ipadresser behöver inte innebära att du konfigurerar dom manuellt. Våra kunder konfigureras nästan alltid via DHCP, men vårt system ser till att samma dator alltid får samma ipadress. Skulle du byta dator kan du ringa vår support så ser de till att du får samma ipadress som din tidigare dator hade.

Fast IP-adress innebär alltid att du konfigurerar den manuellt i aktuell utrustning och att den utrustningen alltid har den adressen till vilket nät den än ansluts. Det du beskriver är att utrustningen har en viss IP-adress reserverad för sig när den ansluts till erat nätverk. Ansluts den till ett annat nätverk får den en annan IP-adress som bestämms av det nätverket.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Jaja.. nu hänger du upp dig på petiteser. Jag tror alla förstod vad jag mennade.
Självklart varierar antalet ip-adresser mellan olika isp:s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jaja.. nu hänger du upp dig på petiteser. Jag tror alla förstod vad jag mennade.
Självklart varierar antalet ip-adresser mellan olika isp:s.

Kan tyckas så men kombinationen av hur många här läser/tolkar inlägg och en stor portion taggtråd till luch gjorde att jag inte kunde hålla mig. Hittar dessutom inte snabbikonerna för smileys sedan uppgarderingen av forumet så det är inte längre lika enkelt att spegla seriositeten i sina inlägg.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Nu är jag förvirrad....

Det spelar alltså ingen roll att jag reggat en dyndns-adress som min kompis sedan får för att ange i sina FTp-inställningar???

Skit.....

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)