Permalänk

Abit AV8

Tjena,

har införskaffat en Opteron 165. Tänkte nöja mig med en single-core men jag kunde inte hitta nån 146 eller 148 som jag helst ville ha. Och eftersom ryktet säger att Opteron ska bort från marknaden i denna form, så kände jag mig lixom tvingad att investera i det mest framtidssäkra.

Tänkte avvaka med inköp av moderkort till efter nyår, har för tillfället 2 st heltidsjobb, ett natt och ett dag, så lär inte orka pula med detta på ett tag. Min förhopping är att antingen Chaintech eller Jetway ska komma ut med sina uli1695 kort tills dess, men det ser aningen mörkt ut att dem inte kommit ännu, så de kanske stannar som "engineering samples".

Jag har precis moddat mitt X800pro till ett X800XT så jag kan inte se nåt vettigt skäl att uppgradera grafikkortet på ett bra tag. Alltså måste moderkortet ha AGP-slot.

Har scannat igenom samtliga tillgängliga 939-kort med AGP som finns ute på marknaden, och kommit fram till att det på pappret bästa valet är Abit AV8. Jag vet att många rekommenderar Asrock SATA2, men det har alldeles för dåligt med options i BIOS för min smak och dessutom totalkass layout. Borde inte alla ha lärt sig vid detta laget att man inte ska sätta floppy/ata kontakterna så dom hamnar i botten av lådan?

Jag skulle vilja komma i kontakt med en eller flera som äger/har ägt antingen Abit AV8 eller Abit AV8-3rd eye. Om ni har haft några problem, vad som var bra, och dåligt. Här eller via PM.

Obs jag är inte bekymrad över kompabiliteten med cpu:n!

Tackar

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det varit problem med Antec nätagg och AV8. Det ska va fixat av Antec sedan en tid tillbaka.
http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t=74000

Kolla in Abit's forum. Brukar va bra för att få info av andras erfarenheter.

http://forum.abit-usa.com/forumdisplay.php?f=49

Permalänk

Verkar som AV8 är på väg att försvinna från marknaden. Dom flesta webfirmor har tagit bort dem från sina hemsidor, och de som har kvar den verkar inte många ha den inne. Så jag beställde ett AV8 3rd eye där det fanns i lager- en tusenlapp inte mkt att bråka om.

Får väl se hur det blir...

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

AV8 är - enligt mina erfarenheter - ett stabilt och klockvänligt kort. Med senaste BIOS installerad visar även tempsensorn rätt CPU-temp vilket har varit ett 'stort' problem tidigare (visade ca 10 grader för mycket och tempen fladdrade rätt mycket). Annars har jag pressat upp min stackars Newcastle i omkring 2700 MHz, SuperPI-stabilt men kanske 3 sekunder i Prime...

Hade ett problem med AV8 tidigare, jag kan inte köra mitt minnet med CAS-Latency 3, måste köra 2 eller 2.5 och det tog ett tag innan jag kom på det. Datorn startar inte ALLS om jag råkat ställa om den till 3...

Annars ett mycket driftsäkert, lättmonterat och allmänt bra moderkort till ett vettigt pris. 3rd-Eye-klockan som man får till det du beställt är också en ganska kul pryl, inte nödvändig men hemskt smidig ibland...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
Verkar som AV8 är på väg att försvinna från marknaden. Dom flesta webfirmor har tagit bort dem från sina hemsidor, och de som har kvar den verkar inte många ha den inne. Så jag beställde ett AV8 3rd eye där det fanns i lager- en tusenlapp inte mkt att bråka om.

Får väl se hur det blir...

Jag har ett Av8 liggande här hemma jag tänkt sälja eftersom jag uppgraderat till PCI-E, köpt hos komplett, nåt av intresse kanske?

Permalänk

Jag hade ett av8 3rd eye men det började muppa sig å lanporten total dog under de här åskvädrena som vart i sthlm. Har tagit kontakt med Abit å får förmodligen ett nytt eller liknade tillbaka, ska man sälja det å grafikkortet å byta upp sig då kanske?

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N