Varför måste det alltid finnas med monster och inte riktiga djur i alla FPS spel?

Permalänk
Avstängd

Varför måste det alltid finnas med monster och inte riktiga djur i alla FPS spel?

Jag stör mig på att det alltid ska vara massa monster i alla FPS spel. Vanligtvis förstör de såväl spelkänslan som storyn.

Ett bra exempel är Far Cry som 'urartar'.

De kunde väl struntat i alla löjliga monster. Sedan kunde de haft med lite djur. Du kunde bli attckerad av enstaka pumor eller ormar i skogen. Eller av hajar i havet och krokodiler i sjöarna och floderna.

Tror spelet skulle blivit roligare då.

Varför finns det aldrig med djur som jag beskriver. Det finns ju mängder med bra spelider med djur. Ett FPS spel inspirerat av filmen Djurassic Park vore tex kul.

Finns det något FPS spel innehållande farliga djur *(som är bra) redan nu?

Hur kommer det sig att det alltid finns monster med i spelen? Är det så all vill ha det och efterfrågar?

Eller beror det på att det är enklare att göra monster då ingen har något från verkligheten att jämföra med?

Permalänk
Medlem

Tomb raider hade väl "riktiga" djur, apor och sådant. Visserligen ett tredje persons fps men det är kanske nära nog...

Permalänk
Medlem

Trophy Hunter hmm ja alla i den seriern ska det väll finnas farliga djur så som björnar pumor och sånt som man kan bli attackerad utav...

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewall
Tomb raider hade väl "riktiga" djur, apor och sådant. Visserligen ett tredje persons fps men det är kanske nära nog...

ett tredje persons first person shooter? Hur fan lyckas man med det. Antingen är det väl tredje eller första person. Det är ett Tredje persons plattfor/äventrys spel.

Visa signatur

Nuvarande rigg | Antec Sonata II | SmartPower 2.0 450W iATX12V v2.01 powerl supply | Asus 975X P5W DH DELUXE | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" | Asus 7900GT 256mb | 2*1024 crosair pc6400
Monitor: Dell 2007WFP 20" WideScreen Monitor

Permalänk
Medlem

Håller med trådskaparen. Det blir bara löjligt när det dyker upp monster som inte passar in.

Bästa exemplet är ju Far Cry som trådskaparen skriver, så fort monster dök upp stängde jag av och avinstallerade.

T.om Return to Castle Wolvenstein (sp) Kul och spännande att slåss mot nazister, ända till några skitzombies dyker upp, va?

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Håller med trådskaparen. Det blir bara löjligt när det dyker upp monster som inte passar in.

Bästa exemplet är ju Far Cry som trådskaparen skriver, så fort monster dök upp stängde jag av och avinstallerade.

T.om Return to Castle Wolvenstein (sp) Kul och spännande att slåss mot nazister, ända till några skitzombies dyker upp, va?

Där är det ju mer en del av storyn, men i Far Cry passar det inte alls.

Permalänk
Medlem

Re: Varför måste det alltid finnas med monster och inte riktiga djur i alla FPS spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
.....

Varför finns det aldrig med djur som jag beskriver. Det finns ju mängder med bra spelider med djur. Ett FPS spel inspirerat av filmen Djurassic Park vore tex kul.

...

Spel som är baserat på Jurassic Park finns redan....
Trespasser: Jurassic Park

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Re: Re: Varför måste det alltid finnas med monster och inte riktiga djur i alla FPS spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Spel som är baserat på Jurassic Park finns redan....
Trespasser: Jurassic Park

Och det är underbart!

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberHamster
ett tredje persons first person shooter? Hur fan lyckas man med det. Antingen är det väl tredje eller första person. Det är ett Tredje persons plattfor/äventrys spel.

Ordmärkare så tidigt på morgonen, inte illa

I vilket fall som helst så har du helt rätt.

Permalänk
Medlem

deer hunter ?

Visa signatur

Manchester United

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Håller med trådskaparen. Det blir bara löjligt när det dyker upp monster som inte passar in.

Bästa exemplet är ju Far Cry som trådskaparen skriver, så fort monster dök upp stängde jag av och avinstallerade.

Jag gjorde precis samma sak. Synd att förstöra ett så bra spel

Permalänk
Medlem

tycker nästan tvärtom, att det är trist när spel inte bjuder på någon som helst fantasi utan tar allting från den värld vi lever i... sen kan det ju implementeras på olika sätt, men monstren i Far Cry var väl inte så kassa? Tycker de till skillnad mot de vanliga fienderna bjöd på lite motstånd... kanske det som hade varit problemet med att ha vanliga djur, då är man ju låst till deras styrkor och svagheter...

Visa signatur

FZ.se <---- behövs förklaring?
UnrealNorth <--- Om du undrar över något kring Unreal Tournament 2004
Spel och filmsamlingen <--- inte så stor nu men man måste ju börja någonstans

Permalänk

Jag tror det kan ha med att göra att monster är aggressivare i sin "natur". De flesta djur hade flytt istället för att anfalla en människa. Dessutom tror jag fler har lättare för att skjuta monster än exempelvis ett lejon. Fast jag är inte så mycket för FPS ändå. Spelar jag ett FPS vill jag bara ha mänskliga motståndare, och kanske en och annan vakthund. Jag pallar inte monster, blir ju skraj.

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk

Jag vill inte ha monster, jag vill ha människor. Visst, råkar man nu i knipa med något djur får man väl skjuta död på det också, men helst vill jag se människolemmar flyga. De få gånger jag spelar genrens dyngspel.

Permalänk
Medlem

Tycker som trådskaparen angående Far Cry, monsterna förstörde helt enkelt det underbara spelet. :/ Likadant med Half-Life där de bästa delarna ur spelen är när man möter soldater och inga löjliga monster.

CyberHamster: Finns ju spel som har båda men vet inte hur det är med Tomb Raider.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Det är troligtvis enklare för spelutvecklarna att hitta på ett monster och hur de rör sig och beter sig. Än att studera en exempelvis tiger väldigt länge för att efterspela deras rörelsemönster. Som raveremils skrev så är ju de flesta djur skygga för människan så det hade nog inte blivit så många som anföll en när man satt och spelade utan man ser dem springa iväg. För att man vill ha det så realistiskt som möjligt.
Möjligtvis om du hamnar på en ö där någon helt galen proffessor drogat alla djuren så de är sjukt aggresiva, apor som anfaller clan vis, pumor som förföljer dig tills du gör minsta misstag och verkar sårad. Elefanter som helt tappat greppet och ser dig som deras största fiende. Ett gulligt lite rådjur står och dricker vid vattenbrynet, du närmar dig ned för att fylla på din flaska och du hinner knappt reagera innan du har klövarna över dig och du ser något hysteriskt i blicken på bocken.

Eller nått

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Far Cry är ett bra exempel. Fasen vad det sabbar bra spel. Överhuvudtaget när man ändrar ett vinnade koncept. Ta Half life som exempel, väldigt bra spel tills man kom till Xen... vad fan var det? Och i HL2 när man kom till citadellet, vilket skräp. Man kunde gå igenom med sin combine ball och krossa allt motstånd utan prob.

Jag tycker det verkar som inteså många vill ha dessa monster i "icke-monster" spel,men ändå görs dem. Det är ju skillnad i spel som Doom, Prey, där man vet att spelet är ettmonster spel.

Permalänk
Medlem

Eller så kanske spelutvecklarna har fått en moralstav uppkörd i arslet och vill inte att spelarn ska kunna plåga djur eller nått sånt skumt i spelet Men döda människor är iof samma sak.. så vette fan egentligen hur de har missat hela den delen ;P

Du får väl börja lira world of warcraft eller nått annat mmo, finns väl djur i dom flesta där

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Eller så kanske spelutvecklarna har fått en moralstav uppkörd i arslet och vill inte att spelarn ska kunna plåga djur eller nått sånt skumt i spelet Men döda människor är iof samma sak.. så vette fan egentligen hur de har missat hela den delen ;P

Du får väl börja lira world of warcraft eller nått annat mmo, finns väl djur i dom flesta där

Det kan ligga någonting i det du skriver, minns att jag såg en intervju i något filmprogram på tv där dom tog upp tabun på film och tv i USA, och han sa att filmer med våld mot djur eller barn hade så gott som noll procents chans att komma till verket.

Detta var tydligen inte så mycket pga censur utan pga att finansiärerna vägrade förknippas med sådant av rädsla för dålig publicitet, och utan finansiärer ingen film.

Det kanske finns liknande orsaker i spelbranschen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

I Call of Juarez tex så kan man ju inte döda djur (tex hästar osv, vargar och annat som attackerar en går att döda såklart) samt civila. Siktar man direkt mot dom så går det inte att skjuta, blir ett stort kryss där siktet ska vara, och siktar man precis brevid dom och skjuter några skeva skott som råkar träffa målet så kommer det upp varningsrutor

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Det där är sjukt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förfjantigar en del av spelupplevelsen typ.. tänk om det hade varit sånadär "skydd" i postal2?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

haha fan vad dåligt då

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

jag antar att det oftast är monster istället för djur då man kanske inte direkt ser djur som ett hot...liksom det blir ju aldrig: aaah! en igelkott!...måste spränga sönder den fruktansvärda skapelsen med mitt plasma vapen jag har här i bakfickan!...inte direkt troligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWoo
jag antar att det oftast är monster istället för djur då man kanske inte direkt ser djur som ett hot...liksom det blir ju aldrig: aaah! en igelkott!...måste spränga sönder den fruktansvärda skapelsen med mitt plasma vapen jag har här i bakfickan!...inte direkt troligt.

Varför skulle spelet gå ut på att skjuta igelkottar bara för att påhittade tråkiga monster är ute ur bilden?

Permalänk
Medlem

I Oblivion är det ju helt fritt att döda vad man vill egentligen. Sen kika på Carnivores-serierna, där jagar man dinosaurier/istidsdjur, fixar troféer och så, riktigt roligt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Grejen med monster (om ingen redan nämnt det) är att människor bara kan vara svåra till en gräns. Först har vi vanliga fiender med kanske pistoler i t-shirt. Sen har vi killar i kevlarvästar med AK47 och sen... kommer vad? Killar med jetpacks och laservapen???

Enda sättet de kan göra spelet svårare är att slänga in fler motståndare för smart A.I är inte det lättaste att göra. Så utvecklarna måste nästan gå åt Scifi hållet och slänga in monster i senare delen av spelet.

För hur gör man ett spel utmanande när du har 100 i health och 100 armour medan motståndarna dör på 1 headshot eller 3-4 skott i bröstkorgen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Pallade inte heller med alla jäkla monster i farcry så det spelet förblir ett oavslutat kapitel för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Bästa exemplet är ju Far Cry som trådskaparen skriver, så fort monster dök upp stängde jag av och avinstallerade.

Samma här

Visa signatur

---

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Håller med trådskaparen. Det blir bara löjligt när det dyker upp monster som inte passar in.

Bästa exemplet är ju Far Cry som trådskaparen skriver, så fort monster dök upp stängde jag av och avinstallerade.

T.om Return to Castle Wolvenstein (sp) Kul och spännande att slåss mot nazister, ända till några skitzombies dyker upp, va?

Finns ju "andra sidan" nazismen, det ockulta... tycker det passar in ganska bra....