Varför måste det alltid finnas med monster och inte riktiga djur i alla FPS spel?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varför måste det alltid finnas med monster och inte riktiga djur i alla F

Citat:

Ursprungligen inskrivet av szhred
JAg ÄLSKAR det spelet. Håller själv på och moddar/editar till det.

Ja fyfan vad grymt det spelet är. Har undrat i flera år vad det heter så jag kn få tag på det. Spelade demot när jag var 6 år

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Inaktiv

De flesta som använder sig av monster gör väl det för att spelet i mitten nånstans kan må bra av att förändras. Ta Farcry t.ex hade inte varit så kul med bara soldater även om jag tycker soldater är roligare än apmongona. Hade varit kul med djur med men inte för många, bara lägga in dom för att öka närvarokännslan och en eller annan björn ibland som attackerar hade ju varit tufft.

Monster är nog det mest logiska att slänga in i ett fps spel när man känner att man behöver komplettera de där soldaterna. Vissa spel löser det annorlunda. T.ex halo där man helatiden slåss mot samma "fiende" men olika fiender inom denna. Större ondare med andra features, vissa är ju melee fighters etc. Kanske skulle funkat i många andra fps spel med, vem vet. Ett annat tillvägagångssätt är ju att inte bara ha "du" och "dom" utan att ha lite fler faktioner. Tänk dig följande:'

Det är världskrig på jorden, 2 stora makter står mot varandra och DU är en utomjording som ska dra nytta av detta. Spela ut båda sidorna mot varandra och inta jorden, mycket covert men i slutändan urartar det mot en slakt där du slåss mer öppet mot människor och deras maskineri. Då plötsligt en sista utomjordisk intressent dyker upp och försöker hjälpa människorna. Ingen anan ras än din egna ras granne och ärkefiende. I ett sånt här spel kan man också få chansen att spela kampanj med alla faktionerna.

Varför antar alla att vi vill spela människor? Jag vill vara bad guy

Permalänk
Medlem

Tycker om monster i spel, inget fel med det
Förutom i Far Cry... aldrig sett löjligare monster i ett spel innan.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Sen har vi ju Deer Hunter...

Visa signatur

Jesters Spirit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan

Det är världskrig på jorden, 2 stora makter står mot varandra och DU är en utomjording som ska dra nytta av detta. Spela ut båda sidorna mot varandra och inta jorden, mycket covert men i slutändan urartar det mot en slakt där du slåss mer öppet mot människor och deras maskineri. Då plötsligt en sista utomjordisk intressent dyker upp och försöker hjälpa människorna. Ingen anan ras än din egna ras granne och ärkefiende. I ett sånt här spel kan man också få chansen att spela kampanj med alla faktionerna.

Varför antar alla att vi vill spela människor? Jag vill vara bad guy [/B]

Bra ide. Det är lite konstigt att vi inte har fler spel som använder liknande ideer. En anledning är kanske att det är så långt bort från vad vi är vana med böcker och film. Men spel är ju annorlunda.

Om du vill vara bad guy så borde du kika på vårt nästa spel Kane & Lynch. Huvudpersonerna är inga myspyskillar direkt.
/Andreas

Permalänk
Medlem

Själv tyckte jag monstren i FarCry var skitroliga. Vanliga soldater är inte läskiga och ger viss utmaning men ingen riktig spelkänsla. När väl monstren kommer, det är då man börjar känna sig hotat, känna att man lever farligt och att man inte har en aning om vad som väntar bakom nästa krök. Det är med monster som adrenalinet börjar pumpa och som spelet blir intensivt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns otroligt många anledningar till att man inte har vanliga djur i Spel.

• Folk spelar spel som underhållning, för att komma bort från vardagen. Majoriteten gillar inte att skjuta lejon och tigrar. I Väst görs det spel där vi är huvudpersonen, hjälten som räddar världen. Folk gillar det scenariot och det tas bort om man ska skjuta en massa djur.

• Spel är mer och mer som film/konst. Man skapar underhållning. Man skapar en flykt från verkligheten. Det är lättare att hitta på överaskningar till spelaren när man själv kan bestämma historian och alla monster/karaktärer i spelet utan att ha några gränser.

• Djur attackerar inte människor vanligtvis. Det finns väldigt få djur som samtidigt är intressanta nog och samtidigt skulle attackera en människa. Hur löjligt är det inte med råttorna i Oblivion?

• Man kan inte göra något vettigt i form av attackmönster med djur och samtidigt efterleva verkligheten. De flesta kattrovdjur attackerar på samma sätt, samma sak med alla hundar.

• Djur är dåliga motståndare mot vilken människa som helst med vapen. Alla de riktigt stora djuren t ex Elefanter är gräs/frukt -ätare.

• Det är svårare att få en lägre åldersrating om spelet efterliknar verkligheten.

Permalänk

"• Djur är dåliga motståndare mot vilken människa som helst med vapen. Alla de riktigt stora djuren t ex Elefanter är gräs/frukt -ätare."

Njah, nu ska du faktiskt inte överdriva. Fem hundar som springer upp från en bunker tjugo meter därifrån, så spelar det nog ingen större roll vilket automatvapen du nu har, spelaren lär bli biten.

Givetvis måste vi (Ja?) utgå från att de "vanliga djuren" alla är helt galna (och därmed något orealistiska).

Tänk er en stor djungel, fullt med gömställen. Tror ni verkligen att det hade varit helt säkert att springa igenom en djungel full med vilddjur bara för att man har ett skjutvapen?!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesters Spirit
Sen har vi ju Deer Hunter...

mm,dom där oskyldigt söta små kaninerna som kommer hoppandes emot en när man ligger där med snipern,kan vara rätt så läskiga av sej...

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Bra ide. Det är lite konstigt att vi inte har fler spel som använder liknande ideer. En anledning är kanske att det är så långt bort från vad vi är vana med böcker och film. Men spel är ju annorlunda.

Om du vill vara bad guy så borde du kika på vårt nästa spel Kane & Lynch. Huvudpersonerna är inga myspyskillar direkt.
/Andreas

Wohoo verkar ju askul, lyckades luska ut att det är ni som gör hitman spelen också. Bra spel! Härligt att se lite företag som vågar gå ifrån hjältegrejen och göra lite antihjälte spel. Men jag tror samtidigt det är en marknad som kommer växa, se bara på GTA spelen och deras kloner. Sen är där ju Riddick spelet, ert Hitman etc. Dessa typer av spel blir mer och mer populära, speciellt bland de lite äldre spelarna tror jag.

Inte minst tror jag filmbranchen speglar detta lite med, folk(jag iaf!) verkar vilja se mer mörka actionfilmer där hjälten inte alltid är bara villkorslöst god.

Tänkte höra också , vilka format kommer Kane & Lynch på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"• Djur är dåliga motståndare mot vilken människa som helst med vapen. Alla de riktigt stora djuren t ex Elefanter är gräs/frukt -ätare."

Njah, nu ska du faktiskt inte överdriva. Fem hundar som springer upp från en bunker tjugo meter därifrån, så spelar det nog ingen större roll vilket automatvapen du nu har, spelaren lär bli biten.

Givetvis måste vi (Ja?) utgå från att de "vanliga djuren" alla är helt galna (och därmed något orealistiska).

Tänk er en stor djungel, fullt med gömställen. Tror ni verkligen att det hade varit helt säkert att springa igenom en djungel full med vilddjur bara för att man har ett skjutvapen?!

Det farligaste i en djungel är nog ormar samt malariamyggan, vad kan en tiger göra mot nån som har 100 i health och 100 i armour

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Malariamyggor suger ju visserligen om man glömt sitt "Mygga" hemma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
• Djur är dåliga motståndare mot vilken människa som helst med vapen. Alla de riktigt stora djuren t ex Elefanter är gräs/frukt -ätare.

Det djur som dödar flest personer i Afrika är flodhästen vilken som bekant är vegitarian.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

vill man köra en pet-my-rihno så får man skylla sig själv

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag har inte tittat igenom hela tråden men jag skulle gissa på att en av orsakerna till att spelskaparna skapar monster istället för riktiga djur är för att det ska bli en mycket läskigare stämmning i spelet. Jag menar om det kommer ett ej innan dockumenterat odjur farandes emot en i ett fps spel så är väl det mycket läskigare än ett vildsvin eller en björn som man mer eller mindre har kännedom om.

Visa signatur

Jesters Spirit

Permalänk
Medlem

Farcry urartade p.g.a. monstrerna, men det skulle ju vara minst lika konstigt om en massa djur attackerade en hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesters Spirit
Jag har inte tittat igenom hela tråden men jag skulle gissa på att en av orsakerna till att spelskaparna skapar monster istället för riktiga djur är för att det ska bli en mycket läskigare stämmning i spelet. Jag menar om det kommer ett ej innan dockumenterat odjur farandes emot en i ett fps spel så är väl det mycket läskigare än ett vildsvin eller en björn som man mer eller mindre har kännedom om.

Jag tycker inte monstrena i Far Cry är läskiga för fem öre. De ser ju så urbota löjliga ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
Jag tycker inte monstrena i Far Cry är läskiga för fem öre. De ser ju så urbota löjliga ut.

Det är sant att de ser löjliga ut men lite, lite läskiga var de ändå. Jag tycker FC och många andra FPS spel med monster inblandade kunde hållt sig till bara människor så skulle spelen blivit bättre enligt mig.

Visa signatur

Jesters Spirit

Permalänk
Avstängd

jag håller delvis inte med trådskaparen, tex så va mina favoritdelar i hl2 tex Ravenholm, och när man först träffade på headcrabs och zombies.
I farcry så kan jag hålla med att monstrerna mest slängdes in för att göra spelet svårare, men ja har inte så mycket emot dem, spelet är endå i hög klass..

En spelidé som jag precis kom på nu när ja läste tråden är väl om man som spelare sturtar med sitt flygplan uppe i nåt träd långt in i amazonas, och obeväpnad ska ta sig till civilationen utan att bli dödad av djur, och längre fram i spelet rövare å skurkar... Där man måste fixa föda så man inte svälter ihjäl, första vapnen är en sten, å man typ gör eget spjut av nån pinne å så. Typ överlevnadsspel, sedan lite FPS där man träffar på elaka gräsodlare, men inte förmycke meja sig igenom en massa lik som i farcry, utan där man faktiskt inte vill skapa uppmärksamhet å där man faktiskt hellre smyger förbi fiender än att konfrontera med dem..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
jag håller delvis inte med trådskaparen, tex så va mina favoritdelar i hl2 tex Ravenholm, och när man först träffade på headcrabs och zombies.
I farcry så kan jag hålla med att monstrerna mest slängdes in för att göra spelet svårare, men ja har inte så mycket emot dem, spelet är endå i hög klass..

En spelidé som jag precis kom på nu när ja läste tråden är väl om man som spelare sturtar med sitt flygplan uppe i nåt träd långt in i amazonas, och obeväpnad ska ta sig till civilationen utan att bli dödad av djur, och längre fram i spelet rövare å skurkar... Där man måste fixa föda så man inte svälter ihjäl, första vapnen är en sten, å man typ gör eget spjut av nån pinne å så. Typ överlevnadsspel, sedan lite FPS där man träffar på elaka gräsodlare, men inte förmycke meja sig igenom en massa lik som i farcry, utan där man faktiskt inte vill skapa uppmärksamhet å där man faktiskt hellre smyger förbi fiender än att konfrontera med dem..

Kanonide!
Lite pula spel med, där man kan klicka på saker och ta upp dom. Typ ta med sig rötter o skit och äta när man börjar bli kass. Fiska med spjut för mat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Kanonide!
Lite pula spel med, där man kan klicka på saker och ta upp dom. Typ ta med sig rötter o skit och äta när man börjar bli kass. Fiska med spjut för mat.

ja, och man ska kunna ha stor valfrihet, tex om man nu vill göra ett spjut å fiska med, eller om man hellre vågar på sig de där lila bären.
och man blir trött också, så man får slå läger för att sova, då måste man ju välja ett bra ställe så man inte blir huggen av en orm eller så, fixa lägereld för att grilla det man fångat, liksom

målet är att ta sig till komma hem igen, det vill säga att när man nu lyckats komma till en by, så måste man sedan fortsätta att ta sig till en flygplats eller så, man ska ha valmöjligheten att ta sig hem på olika sätt... antingen sno en helikopter från nåra gerillas, och med störst sannolikhet bli dödad, eller att ta sig till en närliggande by, få sjuts/sno en bil och ta sig till en flygplats..

Sedan för att öka livslängden så kanske kartorna ska generas fram varje gång man startar ett newgame, så inget är sig likt tidigare gånger man spelat... Ena gången är man vid amazonas, å en annan gång är man på en öde ö.., då får man ju isåfall bygga flotte å så..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
jag håller delvis inte med trådskaparen, tex så va mina favoritdelar i hl2 tex Ravenholm, och när man först träffade på headcrabs och zombies.
I farcry så kan jag hålla med att monstrerna mest slängdes in för att göra spelet svårare, men ja har inte så mycket emot dem, spelet är endå i hög klass..

En spelidé som jag precis kom på nu när ja läste tråden är väl om man som spelare sturtar med sitt flygplan uppe i nåt träd långt in i amazonas, och obeväpnad ska ta sig till civilationen utan att bli dödad av djur, och längre fram i spelet rövare å skurkar... Där man måste fixa föda så man inte svälter ihjäl, första vapnen är en sten, å man typ gör eget spjut av nån pinne å så. Typ överlevnadsspel, sedan lite FPS där man träffar på elaka gräsodlare, men inte förmycke meja sig igenom en massa lik som i farcry, utan där man faktiskt inte vill skapa uppmärksamhet å där man faktiskt hellre smyger förbi fiender än att konfrontera med dem..

spela boiling point: road to hell

Visa signatur

sad panda