Permalänk
Medlem

Flasha bios?

Hej, nu är datan igång all fläktar snurrar och så vidare, men bios känner inte igen min processor? så den vill inte gå vidare, har testat flasha men jag är inte alltför hemma på den fronten så jag har inte ens lyckats påbörjat byte av bios verision för den säger typ searcing for floppy, floppy not foud, searching for Cd-rom, cd-rom not found, och så håller den på sådär, har hört att det ska va lätt att använde EZ flash men det vill sig inte, bioset ligger på floppyn och allt.

Moderkortet är ett Asus a8v Deluxe och processorn är en amd 3700+ båda köpta på db, vet inte hur man flashar och har inte nån riktigt datakunnig bekant som kan heller (en som jobbar hela tiden och inte kan nås nångång, som undantag) så kan någon vänlig själ skicka en länk på hur man flashar bioset på den? det som är nu är nått med verision 1, nånting 14 och ja måste ha 15. HJÄLP den har stått i 2 veckor nu orkar snart inte med skiten längre, hoppas jag gav tillräkligt med info.

Tack på förhand //Macke

Permalänk
Medlem

I manualen för moderkortet (kapitel 4) så finns beskrivningen för hur du gör.

Se även denna manual,
http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments...

  1. Formatera en bootbar 3.5" diskett. under Win -XP.
    - Sätt in 3.5" disketten i läsaren.
    - Öppna "my computer" och välj "3½ Floppy (A):"
    - klicka på (högra mus knappen) och välj Format disk.
    - I formaterings-fönstret välj "Create MS-DOS boot disk"
    - Klicka på "Start"
    - Vänta tills formateringen är klar, ca 1-2 minuter.

  2. Knappa in data för ditt mobo och ladda ner bios för kortet,
    http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

  3. Zippa upp filen A8V-ASUS-Deluxe-1017.zip, då skapas filen: A8V-ASUS-Deluxe-1017.ROM

  4. Döp om filen A8V-ASUS-Deluxe-1017.ROM till A8V_1017.ROM, och överför den till floppyn.

  5. Ladda ner AFUDOS221.zip och packa upp den till AFUDOS.EXE.
    Kopiera över AFUDOS.EXE till 3.5" floppyn.

    http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments...

  6. Ta bort floppy'n och starta om datorn.
    Gå in i Bios och ladda optimized default e.dyl.
    Viktigt: Systemet får inte vara överklockat, när man flashar bios.

  7. Stoppa in boot disketten och starta om datorn.
    Vänta tills den bootat upp.

  8. Mata in kommando: afudos /i A8V_1017.ROM
    Viktigt är att inte avbryta uppdateringen, vänta tills den är klar.
    Annars går det åt helv**e....

Permalänk
Medlem

Trodde min räddare kommit, men det står endå bara floppy not found, min plolare fixa en dos skiva och den hittas. Men jag den får samma svar på floppyn som om det inte satt något i den, kan det va fel på floppyn? den är från 2000 så den kanske är gammal och mysko ?? tycker dock att den inte borde vara det så för den läser iaf av något. En engelsk kille ja snacka med sa att alla floppysar inte går att boota från. någon som vet lr ska ja helt enkelt fixa nytt mobo som ja inte har råd med la ut alla pengar ja hadde på detta ny bygge, allt utom grafik och ram e nytt, ja e lus pang på fritids pengar så det här måste gå....

Permalänk
Medlem

Kolla att floppy enheten hittas i bios.
Checka att alla kablar till floppy'n är ansluten