Permalänk
Medlem

seasonic S12 430w v1 vs v2 ?

Vad är det för skillnad på ver1 och ver2?

vilken version säljer komplett tro?

på Gtek så är ver2 mycket dyrare iaf ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Version 1 har flätade kablar, medans version 2 har sleevade. Dessutom har den en pcie-sladd. Version 2 har dessutom någon form av gummiupphängning för fläkten.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen version 2 och 3 Version 1 hade andra kapacitorer och en Yate Loon 120mm glidlagrad fläkt istället för den kullagrade ADDA-fläkten som är i nyare.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Så komplett har den äldre versionen utan ADDA fläkt?

Jag behöver nämligen ett tyst nätagg för max 1000kr till P180.
jag har inte behov av nått 600w agg då jag inte har nått bra garfikkort, spelar aldrig så ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Slå till på S12 380W v2 på datorbutiken.com, riktigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Slå till på S12 380W v2 på datorbutiken.com, riktigt bra pris.

Klarar man sig på 380 om man skall klocka en E6600?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Klarar man sig på 380 om man skall klocka en E6600?

Beror väl på vad du har för komponenter utöver den.

Visa signatur

Gigabyte GA-965P-DS3 l E6300 l Corsair TWIN2X 6400 l Scythe Ninja l XFX 7900GT l WD Raptor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Så komplett har den äldre versionen utan ADDA fläkt?

Jag behöver nämligen ett tyst nätagg för max 1000kr till P180.
jag har inte behov av nått 600w agg då jag inte har nått bra garfikkort, spelar aldrig så ...

Nej de bör ha minst version 2 av S12. Jag tror inte ens version 1 hann ta sig till europa (eller sverige) innan version 2 var ute på marknaden. Jag köpte ett Seasonic S12 för över ett år sedan, redan då fick jag version 2 med ADDA-fläkt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perrki
Beror väl på vad du har för komponenter utöver den.

max ett nvida 6600 silent grfx, 2 hdds. Borde räcka med 380w , frågan är om fläkten går upp i varvtal på 380 agget då det blir tyngre belastat relativt sätt än ett 430w agg.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
max ett nvida 6600 silent grfx, 2 hdds. Borde räcka med 380w , frågan är om fläkten går upp i varvtal på 380 agget då det blir tyngre belastat relativt sätt än ett 430w agg.

Du klarar dig på ett 330W för övrigt.

Ett 380W blir inte tyngre belastat än ett 430W. Ditt system drar ju fortfarande lika mycket ström. Har båda nätaggen samma effektivitet vid det effektområde ditt system ligger i, så utvecklar det dessutom samma värme och borde låta ungefär lika mycket.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Du klarar dig på ett 330W för övrigt.

Ett 380W blir inte tyngre belastat än ett 430W. Ditt system drar ju fortfarande lika mycket ström. Har båda nätaggen samma effektivitet vid det effektområde ditt system ligger i, så utvecklar det dessutom samma värme och borde låta ungefär lika mycket.

observera att jag skrev relativt sätt. om ett system drar 150w från ett 380 psu respektive ett 430w psu så kanske 380w utvecklar mer värme då detta psu är dimensionerat för lägre effektuttag.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
observera att jag skrev relativt sätt. om ett system drar 150w från ett 380 psu respektive ett 430w psu så kanske 380w utvecklar mer värme då detta psu är dimensionerat för lägre effektuttag.

Nej, effektiviteten beror inte alls på aggets maximala kapacitet.

Snarare att kraftigare agg borde låta mer i så fall, då de bör ha fläktar dimmensionerade för högre effektuttag. S12 380 & 430W är dock väldigt lika, nästan inget som skiljer på dem internt. Samma kylflänsar, samma fläkt, samma fläktkontroller. Fläktkontrollern använder sig av temperaturen som variabel, och den blir densamma vid två lika stora effektuttag med samma effektivitet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk