Ny hårddisk i 10 år gammal dator

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk i 10 år gammal dator

Har som titeln säger en gammal dator (ihop plockade delar) med detta moderkort.

Fält Värde
Moderkortsegenskaper
Moderkorts ID 06/19/2000-VT694Z-CUV4X
Moderkortsnamn Asus CUV4X

Front Side Bus egenskaper
Busstyp Intel GTL+
Busbredd 64-bit
Realtidsklocka 100 MHz
Effektiv klocka 100 MHz
Bandbredd 800 MB/s

Moderkort fysisk info
CPU Sockets/Platser 1
Expansionsplatser 1 ISA, 5 PCI, 1 AGP Pro, 1 AMR
Minnesplatser 3 DIMM
Integrerade enheter Audio
Moderkortstyp ATX
Moderkortsstorlek 210 mm x 300 mm
Moderkortschipset ApolloPro133A

Moderkortstillverkare
Företagsnamn ASUSTeK Computer Inc.
Produktinformation http://www.asus.com/products1.aspx?l1=3
BIOS Nedladdning http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Nu sitter en 15 gig Fujitsu i den som jag skall ha kvar och bara ha Windows på men behöver mer lagringsplats. Hur stor disk stöder detta kort (Om det har nån betydelse)

Permalänk

Svaret är ganska enkelt ja det är inga problem att köpa en stor hårddisk.
Det är ditt operativsystem som avgör hur stor hårddisk du kan ha, Win98=120GB (tror jag) WinXP=den största som du kan köpa idag.
MVH / stefan

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggonyStefan
Svaret är ganska enkelt ja det är inga problem att köpa en stor hårddisk.
Det är ditt operativsystem som avgör hur stor hårddisk du kan ha, Win98=120GB (tror jag) WinXP=den största som du kan köpa idag.
MVH / stefan

Nja, inte helt sant. Det som behövs för "stora" hårddiskar är LBA48, och det krävs det även biosstöd för. Det finns en del fulhack från hårddisktillverkare som möjliggör detta med vanlig mjukvara.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Däremot kan man ju stoppa in ett kontrollerkort (gärna ett med drivrutiner för det OS som man tänkt köra) och så blir kontrollerkortet begränsningen för storleksbegränsningen (hårdvarumässigt, mjukvarumässigt kan det ju finnas spärrar också).

Permalänk
Medlem

LBA48 och kontrollerkort. Sånt är lite överkurs för mig än så länge, förklara gärna! Kör en 160 gb extern och det fungerar, kanske det går att köra en lika stor fast monterad? Stöder mitt Moderkort även Sata diskar?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wittlock
LBA48 och kontrollerkort. Sånt är lite överkurs för mig än så länge, förklara gärna! Kör en 160 gb extern och det fungerar, kanske det går att köra en lika stor fast monterad? Stöder mitt Moderkort även Sata diskar?

Ditt moderkort stöder inte SATA. Det du däremot kan göra är att köpa ett kontrollerkort, så undviker du de problemen vi diskuterat. Ett kontrollerkort är enkelt förklarat hårddiskanslutningar på ett PCI-kort.

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SATA-20...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, då får det bli ett kontrollerkort oxå

Permalänk
Medlem

Ett tips kan ju också vara att köra windows på den nya hårddisken då den förmodligen är betydligt snabbare.