snabb fråga angående "död pixel"

Permalänk
Medlem

snabb fråga angående "död pixel"

köpte en vx922 och fick den igår, och till min stora förskräckelse så fanns en "död" (vitlysande) pixel nästan mitt på skärmen, hittade ett program som flashar en massa färger på en viss pixel för att eventuellt få igång den.

jag undrar om den är helt död eller om det bara är en subpixel som är död (ifall man skulle få liv i den)

programmet heter annars Undeadpixel: http://udpix.free.fr/

den visar:
vit
ljusgul

visar inte:
svart
grön
röd
blå

tycker det är konstigt att den visar gul när den varken kan visa blått eller grönt..

Permalänk

har samma problem jag med med en pixel som blir Blå när det ska vara Svart :/ hjälp uppskattas

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

massera den (nej, jag skämtar inte), visa porrbilder för de (detta var däremot ett skämt) och försök hitta fler revive-pixel-program

Permalänk
Medlem

Sånt här vill jag inte höra, beställde en VX922 idag.

Vet inte vad viewsonic har för policy när det gäller döda pixlar, men är det inte så att man inte får ha några vita pixlar enligt nån ISOstandard eller nåt? Får du inte liv i pixeln får du ta reda på hur det ligger till och rapportera gärna vad du kommer fram till.

Permalänk

Massera pixeln med fingret o en mjuk trasa i mellan. Lite länkar till guider o program hittar du i min signatur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Sånt här vill jag inte höra, beställde en VX922 idag.

Vet inte vad viewsonic har för policy när det gäller döda pixlar, men är det inte så att man inte får ha några vita pixlar enligt nån ISOstandard eller nåt? Får du inte liv i pixeln får du ta reda på hur det ligger till och rapportera gärna vad du kommer fram till.

http://www.viewsonic.com/support/qa.cfm?topic=lcd&question=01

Permalänk

Så är det när man köper skitskärmar som inte har några vettiga garantier för felaktiga pixlar, Köp Eizo och slipp dylika bekymmer.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Om ni beställer skärmar över internet är det bara att skicka tillbaka dem om det är fel på pixlar. De flesta tillverkare har en ganska sunkig pixelgaranti, Samsung har nånting i stil med 7 svarta döda pixlar innan de tar det på garantin. Det finns bra trådar om detta...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6222...

Därför är det bättre att gå på distansköplagen och skicka tillbaka till leverantören och helt enkelt säga att ni vill ångra köpet.

Lite mer OT så går det att massera igång blå/gröna/röda subpixlar som BlueBerryBoy påpekade.

Permalänk
Medlem

Har skrivit detta i massor med trådar innan, men here goes. När vi köpte vår vx-skärm för några månader sedan ringde vi supporten och frågade just det här med pixlar. Vi fick svaret att man har full pixeltäckning i en vecka (kanske nån dag mer) efter köpet.

Saxat från viewsonicssupportsida:

Citat:

viewsonic
Note on Pixel Defect Policy:
For any sub pixel defect (red or green or blue) ViewSonic LCD display products are warranted in accordance with the ISO standard 13406-2 class II. On pixels ViewSonic exceeds ISO 13406-2 class II requirements not allowing for any defective (permanently dark or bright) complete pixel consisting of red, green, and blue sub pixels (“Zero Pixel Defect Policy”).

Och här har ni länken till vart jag hittade infon:
http://www.viewsoniceurope.com/se/Support/warranty.htm

Mitt tips: ring svenska supporten och dubbelkolla, förhoppningsvis får du ett positivt svar.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk

Ah, då var de härligt att jag fick min "0-döda-pixlar-garanti" (under hela första året) tillsammans med min ASUS PW201.

Inte för att det har något med tråden och göra men....

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |