Permalänk
Medlem

OpenBSD dyrare än WinXP...

....iallafall i energikostnad

En defaultinstall på min nya server med WinXP, UTAN "Cool n Quiet", idlear på 62W. In med OpenBSD och den idlear på 74W.
Rätt stor skillnad ändå....

Vet inte om det finns CnQ till Open, men ska finnas nån form av energisparfunktioner anpassade för laptops som kanske går att testa när jag orkar. Men som default gäller tydligen detta iallafall, åtminstone på min burk.

Kul med wattmeter

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Beror väl på vadman har för tjänster igång osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Beror väl på vadman har för tjänster igång osv.

Som jag skrev, efter defaulinstall....samt om jag kanske precis hade installerat php/MySQL också, kommer inte ihåg exakt när jag mätte.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Du har inga problem med ACPI stödet i OpenBSD?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Du har inga problem med ACPI stödet i OpenBSD?

Ingen aning. Vet faktiskt inte vad ACPI är ens :$

Men jag råkade ju installera i386-versionen på min Athlon 64....kan hända den drar mindre med "rätt" version, även om det för inte alltför länge sedan verkade vara betydligt mer problem med dom versionerna och installera program jämfört med gamla vanliga 386....
Kanske gör en ny install när 4.0 kommer ut, och då kör amd64.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Kan inte så mycket om ACPI heller, men ACPI är ett API för att styra ström konsumtionen hos datorer. Man delar upp ACPI i fyra olika tillstånd, G0-G4, där G0 är det tillstånd som datorn normalt arbetar i medans datorn i G3 är avstängd, BIOS batteriet är väl det enda som ger ström då tror jag.
Vet inte hur du utförde mätningen men det kanske kan ha varit så att datorn fick stå ett tag för mätningen? Då kanske det kan ha varit så att windows stängde av diskar som inte användes osv och om inte ACPI var aktiverat så kan det ha varit det som gjorde att OpenBSD burken drog mer. Annars måste det väl ändå vara så som zightx säger att du har fler tjänster igång på OpenBSD burken?

Mer om ACPI och APM finns på wikipedia.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Kan inte så mycket om ACPI heller, men ACPI är ett API för att styra ström konsumtionen hos datorer. Man delar upp ACPI i fyra olika tillstånd, G0-G4, där G0 är det tillstånd som datorn normalt arbetar i medans datorn i G3 är avstängd, BIOS batteriet är väl det enda som ger ström då tror jag.
Vet inte hur du utförde mätningen men det kanske kan ha varit så att datorn fick stå ett tag för mätningen? Då kanske det kan ha varit så att windows stängde av diskar som inte användes osv och om inte ACPI var aktiverat så kan det ha varit det som gjorde att OpenBSD burken drog mer. Annars måste det väl ändå vara så som zightx säger att du har fler tjänster igång på OpenBSD burken?

Mer om ACPI och APM finns på wikipedia.

Stänger aldrig diskarna på windowsburken.....är inställt så som default om jag inte missminner mig.
Och ja, jag mätte ganska så omgående, efter att uppstarten stabiliserat sig.

Har svårt att tänka mig att en MySQL-server eller något som inte används men är igång käkar upp över 10W extra....
Då kan man ju istället säga som så att i XP har man ju ett fett grafiskt gränssnitt igång, medans i BSD bara en terminal, utan monitor kopplad till eller nåt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Nåt jag tänkte på är att kanske inte grafikkortet har några strömsparningsfunktioner aktiverade utan en riktig drivrutin körandes?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Är inte OpenBSD det är fel på iallafall....eller tja, inte generellt iallafall.
Såg att på min gamla server (P3'an) så drog Windows 2000 43W medans OpenBSD 42W. Så när allt funkar så drar OpenBSD ungefär som windows.

Haken var att något inte funkar med min 3000+, inga energisparfunktioner som går att slå på, som om BSD inte känner igen processorn riktigt eller nåt.
Nu med Windows 2000 på servern istället kommer jag ner i 62W istället för 74W, och med Cool 'n Quiet på sjunker det ner till makalösa 54W (ökar endast till 57-58W vid filkopiering).
Rätt bra för en modern server med sån prestanda tycker jag
P3'an idleade som sagt på 42W....inte så stor skillnad.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Kan ju ha att göra med vilken idle-loop som körs på processorn när inga applikationer exekveras. Går ju t.ex. att köra CpuIdle i Windows vilket sänker strömförbrukningen en hel del, har för mig att det fanns något likande till Linux, borde finnas något för OpenBSD oxå, t.ex. någon hemasnickrad kernelpatch.
Förmodligen så kör OpenBSD något som drar relativt mycket ström i idle-läge (HLT-anrop) jämfört med Windows 2000.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

stäng av era datorer istället om ni oroar er över strömkostnaden.
ska du ha en server igång få du räkna med att det kostar lite extra. sen skulle jag betala 1000kr i månaden extra bara för att få ha openbsd om man är tvingad att köra XP

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
stäng av era datorer istället om ni oroar er över strömkostnaden.
ska du ha en server igång få du räkna med att det kostar lite extra. sen skulle jag betala 1000kr i månaden extra bara för att få ha openbsd om man är tvingad att köra XP

Är nog den enklaste lösningen
Men annars kan man ju använda "mjukvaru-kylning" som .te.x VCool, FVCool, eller liknande på Linux och BSD, det borde spara några Watt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Spela roll om man tjänar typ 3-4kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Nu var det ju inte direkt pengar detta handlade om...
Och sen skrev jag i min sista post här att det inte är OpenBSD generellt, utan just min installation på min 3000+. Energisparfunktionerna finns inte att tillgå helt enkelt....saknas grejer i sysctl mm.

Men nu har jag inget OpenBSD längre så...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Ta en titt på apmd.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion