Permalänk

Intel quadcore

http://spel.feber.se/2006/09/alan_wake_p_en_.html

Verkar som om framtiden inte blir fysikkort utan att man kommer låta en av processorerna sköta fysiken.

Häfftigt iaf...

Visa signatur

"In god we trust, all other we monitor."
NSA

Permalänk
Medlem

kostar att ligga på topp

aja, blir massiv upgradering av datorn när Alan Wake kommer.. fan ända spelet man riktigt längtar efter

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Jisses! Såg inte dåligt ut det där.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

ja men tänk när multi core kommer med kanske 20 kärnor eller mer, då kan man göra lite gejjer i spelen, tror inte psykx cpun eller vad det är för att bara beräkna fysik kommer slå igenom alls efter det här.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

underbara saker det där det får min lilla C2D e6600 att de liten ut
fatta vad grymmt detta spel kommer bli

måste inhandla ett Dx10 kort känner jag

Permalänk
Medlem

Skoj... Ännu en till sak att inhandla tillsammans med DX10, tyckte innan detta att min X2 3800+ räckte

Edit: Spelet ser ASGRYMT ut!

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt, bara en kärna som beräknar hur saker krossas osv också, då är det ultimatum.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Yay 4 kärnor när det bara finns en handfull spel som ens utnyttjar 2. Hoppas spelutvecklarna öppnar ögonen snart.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hörde nånstans att intel (påstående?) sagt att de ska försöka ha en processor med 80 kärnor ute inom 5 år :S kommer inte ihåg var jag läste det dock men tror det var nån relativt stor sida. :/

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Grafiken av naturen såg helt okej ut. Ingen superbra film att se kommentera grafiken i, men när tromben kommer i slutet så ser allt otroligt fult ut.

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk
Medlem

Damn! Rycker i köptarmen redan nu...

Permalänk
Medlem

Antar att det där är DX10? Hursomhelst ser det riktigt snyggt ut. Ska bli kul att se hur The Elder Scrolls V kommer att se ut...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Lite mer länkar till intervjuver och annat här:
http://www.evilavatar.com/forums/showthread.php?t=18450

Dock ingen highres video tyvärr.

Permalänk
Medlem

Dom sa de där om 80 på IDF.

Håller med om att tromben inte alls såg bra ut, lr tromben i sig såg bra ut men inte de bitar som den sög in.

Hur länge innan man "måste" uppa tror ni? Köpte min burk för lite mindre än ett år sen, känner att jag vill vänta ett år till. Kanske fixa nytt GFX som stöder DX10.

Vad tror ni den kommer hamna på i pris?

Permalänk

Hm tänk att programmera för 4 kärnor. Det sägs att lära sig programmera för 2 inte är lätt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breadcrab
Hm tänk att programmera för 4 kärnor. Det sägs att lära sig programmera för 2 inte är lätt...

Det svåra ligger i att programmera med flera trådar, dvs exekvera olika delar av sin kod samtidigt utan att de olika beräkningarna krockar med varandra och liknande. När man väl har lärt sig det så är det inte så himla mycket svårare att få sitt spel att utnyttja fyra kärnor än två kärnor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
Dom sa de där om 80 på IDF.

Har någon en länk får ni gärna posta den, eftersom det skulle vara kul att läsa lite mer. Jag vet inte om jag tycker att det låter sannolikt med 80 kärnor om 5 år. Men hoppas kan man ju alltid.

Edit: googlade själv fram den här artikeln:

http://www.uppsnappat.se/?url=news!read.jspx%3FnewsID=8582

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Yay 4 kärnor när det bara finns en handfull spel som ens utnyttjar 2. Hoppas spelutvecklarna öppnar ögonen snart.

daaah, gör man ett spel som har stöd för 2 processorer, så har det stöd för 80 också. Antingen är det single core, eller dual core.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke1
Grafiken av naturen såg helt okej ut. Ingen superbra film att se kommentera grafiken i, men när tromben kommer i slutet så ser allt otroligt fult ut.

Vet du något spel där det ser bättre ut?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
daaah, gör man ett spel som har stöd för 2 processorer, så har det stöd för 80 också. Antingen är det single core, eller dual core.

Jag antar att du i ditt sista påstående menade citat: "Antingen är det single-core, eller multi-core.". Då tråden just handlar om quadcore och om spel optimerade för det.

Men på vilket sätt menar du att ett spel som enbart använder sig några trådar exempelvis 2 ändå har stöd för 80 processorer? Windows schemaläggare kan ju inte bara hur som helst fördela cpu kraft av en tråd till olika processorer och resultatet ändå skulle bli den samma.

*edit*
Jag tyckte spelet som grymt ut och väntar rejält på quadcore ska komma och säljas till "rimliga priser".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

ojoj, jag som nyss skaffade E6400 Undrar om jag ens skulle ha råd att låta en kärna ta hand om fysiken medans den andra tar hand om resten..