Permalänk
Medlem

påverkad av spel

hej
tänke jag kunde starta en tråd om händelser som spel har orsakat

jag har tex hört att en kille mördade en annan kille för att han hadde hackat hans account i everquest och sålt hans svärd (fanns inte många sånna) på ebay.

samt att en grabb sålde sin fars bil för att ha råd med en ring till ett spel

vet dock inte om de ovanstående texterna stämmer eller om det är myter, vill iaf att ni ska dela med er om saker ni har hört

// BesteN

Permalänk
Medlem

Det var väl nån kille, typ 12-14 år som hoppade från typ 13:de våningen "för att man kunde göra det i WoW"(//Aftonbladet)?

Typ i somras eller så.

Sen finns det ju alltid folk som skyller på spel, som t ex. med Columbine morden och liknande...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Wow är sverigest största problem just nu, men men hoppas ni wow nötare inte rösta på moderaterna så era bidrag försvinner ;D

dock var det inte nån asiatisk flicka som spelade wow till hon dog? "framför datorn"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Det var väl nån kille, typ 12-14 år som hoppade från typ 13:de våningen "för att man kunde göra det i WoW"(//Aftonbladet)?

läste också det.. man kunde tydligen hoppa från höghus i wow eller vad de skrev.. så länge det går att dra paralleller mellan spel och verklighet så har dedär jävlarna nått att skylla på

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Det med svärdet har jag för mig var Lineage. När det gäller Everquest var det dock en kille som begick självmord, oklart exakt varför även om det verkade vara något onlineförhållande som inte gick så bra. Inte helt oväntat stämdes SOE för det hela (han var ju amerikan, klart föräldrarna skyller på Sony.)

Permalänk
Medlem

var det inte nån Korean som fick hjärtsvikt av att ha spelat några dagar i rad? han dog iallafall.

apropå Koreaner,,

Bush och Kim: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,903873,00....

efter att ha spelat RISK, jodå brädspel är också farliga.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

När det varit rabalder om våld och spel i sammanhang har ju ofta first person shooters fått ta smällen, jag tycker det är fel. De spelen är oftast arkadspel och du spelar dom som en tävling. Du tror fan aldrig att det är på riktigt, ta istället world of warcraft(och andra MMO's) som försöker efterlikna att du tar rollen av en äventyrande "fuling" eller "goding" i en levande värld. Jag tror det är farligare av någon anledning, men det farligaste med MMO's. Är det faktum att det krävs en stor del "arbete" att uppnå vissa saker, vilket gör att de får ett värde för folk. Detta leder till att sakerna säljs dyrt på ebay etc. Vips har vi handel med saker som inte finns och som kan skapas genom ett knapptryck av T.ex Blizzard eller Sony. Det är just detta som gör att folk fastnar vid dessa spel, saker i spelet får ett värde för dem. Men faktum är att de bara är siffror i en databas och de borde inte ha något värde.

Blev flummigt skrivet, det jag vill komma till är att när något får ett värde för folk kommer det påverka dem mycket. T.ex vill jag ha en högtalare, jag kan bygga den själv eller köpa den för en summa. Den högtalaren får ett värde för mig sen, speciellt om jag byggt den själv och den blivit fin o bra. Slår nån sönder den blir jag ju SKITFÖRBANNAD. Såhär ser människor på sina world of warcraft saker. Medans de ju egentligen inte finns.

Sitter trött på jobbet. Därför det e så flummigt skrivet, hoppas nån förstår min tanke iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Det var väl nån kille, typ 12-14 år som hoppade från typ 13:de våningen "för att man kunde göra det i WoW"(//Aftonbladet)?

Typ i somras eller så.

Sen finns det ju alltid folk som skyller på spel, som t ex. med Columbine morden och liknande...

var det inte nått liknande med pokémon också?

Permalänk

Jo, en tre- eller fyraårig japanska, om jag minns rätt, som hoppade ut genom ett fönster i tron om att hon var en Butterfree

Permalänk
Medlem

Det är lustigt att tecknade söta spel som WoW kan få folk att begå självmord.
När spel som Doom 3 (slask och slabb med motorsåg) eller Defcon (mördar miljoner) inte orsakar några hemskheter?
Nej, det är de mest populära spelen vi ska rikta in oss på, störst chans att vinna en stämning då
Har man förlorat sitt barn kan man ju iaf få lite goa stålar ut ur det, inte sant?

Folk äcklar mig..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Det där med svärdet var nog Legend of Mir III.

http://www.cbc.ca/world/story/2005/06/08/gamer050608.html?ref...

Visa signatur

10 out 7 people cant see the logical error in this sentence.

Permalänk
Medlem

Vi var några stycken hemma hos mig och en polare testade postal 2 på datorn....och jag säger bara det....vi fick snabbt ta bort alla saxar och skruvmejslar som låg på datorskrivbodet och låsa in han i ett rum i tio minuter tills han lugnat ner sig...visserligen var det bara på skoj...men man såg hur han satt riktigt och njöt medan han sköt ner oskyldiga människor i spelet...jag har av säkerhets skäl tagit bort spelet helt från datorn nu.

Permalänk
Medlem

Gå in på www.gopostal.com o kolla in på "vinces desk" vad folk har skrivit...
Vissa lever verkligen in sig i spelen... Såg en video med 14-15 åringar som lekte postal dude... Dom gjorde ju inget allvarligt utan dom skojade ju bara, men jag kan oroa mig över att barnen får tag i spelen. Jag menar att föräldrarna borde hålla lite mer koll... Jag vet om att mååååånga laddar ner spelen...

Permalänk

nu kommer jag inte riktigt ihåg vilket spel det var,men det var ju nån som på en bio rusade in och pepprade ihjäl några.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Det är spel som skapar beorende, speciellt WoW som alla konstaterat som är farligast.. MMO i sig.. Sedan att Antispelaktivister å dumma politiker sedan attackerar FPS å de trevliga döda-allt-som-rör-sig-spelen..

Dataspel är kultur, det är som att välja mellan att gå på teater eller lira oblivion, ett dataspel idag är många gånger en interaktiv film, eller en fantasivärld

Permalänk

Intressant tråd må jag säga. Lite skvaller är alltid roligt att höra.

Jag har t.e.x. sett i det verkliga livet att föräldrar försummar sina barn bara för att de vill spela World of Warcraft hela dagarna. Jag menar att de sätter spelet före barnen och ger inte tillräckligt med uppmärksamhet. Äta, sova, jobba, WoW, o.s.v. Barnen får ingen plats i schemat. Det är upprörande att någonting dött får komma före det som lever.

Jag läste också på aftonbladet en tid sedan om att föräldrar fösökte få sitt barn att trappa ned på datorspelandet men det gick inte, så de tog datorn ifrån pojken. Då blev han rasande och slog sönder delar av huset, eller någonting sådant.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för lite offtopic, men hur kan folk bara bli så besatta av spel? Alltså, det som händer på en datorskärm har oftast inget verklighetstroget (flesta sakerna iaf, inte allt), och spelar man tex Postal 2 (exempel), och gör något man absolut inte borde göra i verkligheten, hur kan man då tänka "Fan, jag måste slå ner någon med en spade och hälla bensin och tända på"? Anklagar inte någon, bara exempel. Sjukt ändå! Personligen tycker jag att man SKA hålla allt onaturligt som kommer ifrån datorskärmen i datorskärmen. "puh", tackar för mig^^

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

Kom på att jag läst nånstans att en kvinna(?) hade hittats liggandes död i sin egen avföring(typ iaf, du vet.. aftonbladet..) efter att ha spelat WoW i typ 6 dagar i streck, och inte "haft tid att gå på toa och äta", och dog av att helt enkelt inte ätit nånting.

Nåt sånt var det iaf...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

är väll nån som har spelat ihjäl sig i diablo2 också om jag inte minns fel?

Permalänk
Avstängd

För det första, aftonbladet? Seriöst när skriver dom saker som är sanna.
För det andra, köttarspel är nog inte så farligt, förutom en och annan som trott dom är spelhjälten IRL. Det som är farligt är beroendeframkallande spel, mestadels mmo som är det "farligaste". För det är oerhört mycket pengar i vissa av dom, man kan sitta dygnet runt och ändå göra saker hela tiden tillskillnad från ex doom3 osv.

Sen drar skitsidor som aftonbladet osv gärna pareleller om att ett visst spel är som att supa sig full och injicera knark varje dag, aka farligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
För det första, aftonbladet? Seriöst när skriver dom saker som är sanna.
För det andra, köttarspel är nog inte så farligt, förutom en och annan som trott dom är spelhjälten IRL. Det som är farligt är beroendeframkallande spel, mestadels mmo som är det "farligaste". För det är oerhört mycket pengar i vissa av dom, man kan sitta dygnet runt och ändå göra saker hela tiden tillskillnad från ex doom3 osv.

Sen drar skitsidor som aftonbladet osv gärna pareleller om att ett visst spel är som att supa sig full och injicera knark varje dag, aka farligt.

Håller med, Aftonbladet är ingen säker källa.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
var det inte nån Korean som fick hjärtsvikt av att ha spelat några dagar i rad? han dog iallafall.

apropå Koreaner,,

Bush och Kim: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,903873,00....

efter att ha spelat RISK, jodå brädspel är också farliga.

Det där är en av de första historierna som kom upp. Originalet var att det var en korean som spelat för mycket Starcraft. Som skulle träna inför en tävling. Det konstiga var att all media i hela världen skrev om det. Men inte sydkoreas. Liksom många andra sådana historier, var denna en rejäl myt.

Visa signatur

Apparently 1 in 5 people in the world are Chinese and there are 5 people in my family, so it must be one of them. It's either my mum or my dad......or maybe my older brother Colin, or my younger brother Ho-Cha-Chu, but I'm pretty sure it's Colin!

Permalänk
Medlem

Mjo, själv brukar jag kuta runt och dricka Godis Monstrets blåa hallon och kasta snöbollar i tron om att jag har mana och är en frostmage.
Jag tror att väldigt mycket inte sägs när det kommer till såna här påståenden, folk som tillexempel låter det stå öppet ut på balkongen och sen också en stol eller någonting så ungen dessutom hoppar ut ska fan inte ha barn. Sen killen som tog livet av sig, det var ju för att det var hans polare. Han hade länge tänkt på att ta livet av sig, sen kommer hans polare och hackar hans account och säljer det, tro fan man blir så äcklad att man tar livet av sig...

Alla dessa berättelser är absurda och när det kommer till kritan så tror jag inte att det bara är spel det handlar om. Jag har tänkt väldigt mycket på hur det hade varit att ha ihjäl någon, hur det känns i kroppen osv. Men eftersom jag har en fullt fungerande hjärna så förstår jag att detta är ytterst absurt och lite halvt tabu att ens prata om.
Men inte fan får jag för mig att kuta runt och ha ihjäl folk för det och jag spelar fan WoW 5+ timmar om dagen.

Jag har spelat massa spel och hört en massa historier, men jag tror att jag aldrig hört hela historierna. Det finns alltid mer bakgrund än "En kille hade 100+ kompisar, sen började han spela ett spel där folk dör, sen sköt han alla, drog av en hemmagjord bomb och tog livet av sig. Pojken var fullt frisk".

Kanske lite rörigt... Men bottomline: Var källkritiska

Visa signatur

|bjrrn|
Nachmanun, Nachlol @ Dunemaul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |bjrrn|
Mjo, själv brukar jag kuta runt och dricka Godis Monstrets blåa hallon och kasta snöbollar i tron om att jag har mana och är en frostmage.

puh...trodde jag var ensam om det där ett tag....tur att det finns fler frostmage än bara jag....de är ganska ovanliga har jag hört

vilken level är du på nu?

Permalänk

När jag spelat capture the flag i quake 3 alldeles för länge så kan jag få för mig att det går att skimma hörn på väggar. Dvs jag springer rakt in i hörnen med mina axlar i hopp om att jag åker rakt igenom dom och får lite mer fart.

17-åring slog axel ur led på grund av datorspel. "Det gick springa genom hörn i Quake 3".
Tur att jag inte spelar WoW...

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem

Det enda som har påverkat mig är väl att man tänker att man kan göra saker i verkligheten som går i spelet. Detta händer när man är väldigt trött ibland.

Visa signatur
Permalänk

Lämnar det tankestadiet nån gång?

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem

Började äta en massa röda svampar med vita prickar på efter jag spelat Super Mario Bros!
DAMN YOU MARIO!

Visa signatur

Dator - P35 NEO | Intel Quad 2.4| OCZ P6500 Heatpipe | 250HDD S-ATA 16MB | Pioneer +-DVD-brännare | GeForce 8800GTS 512MB | Antec Nine Hundred | 22" Samsung

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Severe
Började äta en massa röda svampar med vita prickar på efter jag spelat Super Mario Bros!
DAMN YOU MARIO!

BLEV DU STÖRRE DÅ!?!??!?!!?!?!?!?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Först var det videofilmer, sedan LP skivor som spelades bak o fram, sedan rollspel och nu dator/tv-spel.

Vad kommer härnäst att skylla våldet på?

Det kanske skulle göras psykundersökningar innan folk får börja spela, visa upp ett intyg från sin psykolog att man är frisk när man köper spel?

Blir man så "knäpp" att man mördar efter spelat spel, så är man inte riktigt frisk från början.

Visst kan man bli lite arg om det inte går bra i spelet, men inte går man ut och slåss och mördar för det.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.