Permalänk
Medlem

Vista: Sleep mode

Jag har nu kört Vista sen Beta 1 kom ut och börjar bli ganska nöjd med senaste RC2 5744 build, men.....

Nu skaffade jag en ny dator (byggde själv) med Asus P5W DH Deluxe, E6600 CPU, 2Gb RAM osv....Det mesta funkar OK men när jag låter datorn gå igång efter att den gick i SLEEP mode så startas datorn med Boot screen !!! Inte den vanliga snabba vägen till Windows.....efter att datorn startat om så kommer screen med "Resuming Windows..." och då kommer jag in i Vista i samma läge som var innan sleep mode.

Hoppas ni förstår vad jag menar...jag vill helt enkelt sätta dator/Vista i vänteläge för att snabbt komma tillbaka utan att boota varje gång......Samma Vista build funkar finfint på min gamla dator.....det kan vara nåt med mitt nya Asus moderkort som spökar....inställning i BIOS ?

Alla tips välkomnas....tack

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem själv - förhoppningsvis är det fixat till RTM

Permalänk
Medlem

Låter oroväckande med tanke på så många problem och RTM som skulle komma ut redan nästa vecka. Inte konstigt att RTM blir något försenad nu.

Det som gör mig förbannad är att Vista funkar utmärkt på min 2 år gamla dator med strular något med min 1 vecka gammal dator. Inga problem med XP i samma dator men trots det är jag orolig något är fel med inställningarna i BIOS eller helt enkelt Asus P5W DH vill inte samarbeta med Vista.

Vore kul om ni med likadana moderkort och Vista installerad uttalar er

Permalänk
Medlem

låter som du stänger ner till s4 istället för s3

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
låter som du stänger ner till s4 istället för s3

sorry men är inte riktigt säker på vad menas med s4 osv.....är det någon inställning som ska ändras i BIOS eller i OS ?

OK...nu hittade jag svar på vad menas med s0, s1, s2...osv...men fortfarande vet inte hur man ska åtgärda/ändra så det blir s3 och inte s4.....:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av draxen
Låter oroväckande med tanke på så många problem och RTM som skulle komma ut redan nästa vecka. Inte konstigt att RTM blir något försenad nu.

Det som gör mig förbannad är att Vista funkar utmärkt på min 2 år gamla dator med strular något med min 1 vecka gammal dator. Inga problem med XP i samma dator men trots det är jag orolig något är fel med inställningarna i BIOS eller helt enkelt Asus P5W DH vill inte samarbeta med Vista.

Vore kul om ni med likadana moderkort och Vista installerad uttalar er

ASUS själva säger att dom kommer stödja Vista när Vista släpps. Bara ta en kölapp till nästa BIOS uppdatering.

Permalänk
Medlem

karelin<----att Asus kommer ha stöd för Vista är jag övertygad om. Det som gör att jag undrar är hur det kan komma sig att mitt minst 2.5 år gamla moderkort funkar utmärkt med nya Vista, däremot det nya och avancerade P5W DH strular.....nu är det så att jag kallar mig för nybörjare och därför vill kolla med er experter om det finns någon inställning som skulle hjälpa mig.

Väntar fortfarande på att någon med ett likadant moderkort och Vista hör av sig. Än så länge har jag inte hittat någon ...men du kanske har ett Asus kort ?

Permalänk
Medlem

Det är för att ditt nya moderkort är just nytt och Asus har inget direkt intresse av att stödja Vista förrän det är RTM - medan ditt två år gamla moderkort förmodligen har bra stöd i Windows XP. Då har Microsoft kunnat kolla på gamla hårdvarulistor och drivarspecifkationer under utvecklingen och lätt kunnat fixa till ett grundläggande, fungerande stöd i Vista.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av draxen
karelin<----att Asus kommer ha stöd för Vista är jag övertygad om. Det som gör att jag undrar är hur det kan komma sig att mitt minst 2.5 år gamla moderkort funkar utmärkt med nya Vista, däremot det nya och avancerade P5W DH strular.....nu är det så att jag kallar mig för nybörjare och därför vill kolla med er experter om det finns någon inställning som skulle hjälpa mig.

Väntar fortfarande på att någon med ett likadant moderkort och Vista hör av sig. Än så länge har jag inte hittat någon ...men du kanske har ett Asus kort ?

Det är precis ett sånt moderkort som jag har. Jag HAR skrivit till ASUS och bett dom fixa detta och läser man på deras forum är det många som har samma problem. Svaret jag fick var: Vi kommer stödja Vista när det släpps... Jag gillar inte det svaret heller, men vad kan man göra?

Permalänk

Jag har ett annat, nyligen inköpt, Asus-moderkort (M2NPV-VM) och kör Win XP med exakt samma problem, så att det är något med moderkortet sätter jag en liten slant på. Frågan är hur man åtgärdar detta?