Permalänk
Medlem

Open files from the harddrive?

Hi..

i swedish but im jusing Kubuntu and A A O doesnt exist.

To the topic, How do i open the windows harddrive when using Kubuntu Live CD?

Im trying to open my C drive thru the diskmmaneger but it only says

Could not mount device.
The reported error was:
mount: can't find /dev/sda1 in /etc/fstab or /etc/mtab

do i have to mount it manually thru shell?

If i mount it manually, can it hurt my windows installation on my harddrive?

Cuz i just want to listen to some music thru Linux..

Best regard

//Sebastian

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt

(Det borde vara hda1 men det kan vara något annat också.) Sen bör du ställa in din tangentsbordslayout i /etc/X11/xorg.conf

EDIT: Förutsatt att du använder ntfs, om du använder fat skriver du vfat istället ntfs. Sen är det så här att din första hårddisk heter hda din andra hdb osv. Sen för att nå en specifik partiton lägger man till en siffra 1 är den första 2 den andre osv. Alla hårddiskar ligger under /dev. Så i exemplet så har jag antagit att du använder ntfs och du vill nå den första partitonen på den första hårddisken.

Permalänk
Medlem

Hm.. jag det dar fixxade jag, men jag kan inte komma in i /mnt directory..

Jag maste vara root, men jag vet inte hur jag kommer dit.
hur fixxar jag detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att vara root... vad sägs om att läsa dokumentationen till det OS du använder?
Aja, "sudo kommando", alltså skriv bara "sudo" före kommandot du vill köra som root, då får du skriva in DITT lösenord, så är det bara att köra sen Aktivera inget root-konto, onödigt i Ubuntu.

Permalänk
Medlem

jag har last documentationen..

assa kan du inte bara saga hur jag jag gor?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seban
jag har last documentationen..

assa kan du inte bara saga hur jag jag gor?

Jag gjorde ju det? :S

Permalänk
Medlem

Gjorde du inte alls...

Jag var iaf tvungen att ändra i en fil.. Login as Root? sätta true som value och sedan logga in som root..

Men när jag försökte öppna t.ex en .mp3-fil så funkade det inte.. :S någon som kan förklara varför?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han sa visst hur man gjorde, om du vill ha hjälp så kan du försöka vara lite trevligare! På din andra fråga finns det redan svar, sök här på swec, på google eller på ubuntus forum.

Permalänk
Medlem

Assa sahar..

Jag har mountat min harddisk och nu vill jag komma in till den. Den ligger pa /mnt
Jag maste vara root for att komma in.. Och vilka command ska jag da anvanda for att komma in dar?

Ni verkar lixom inte fatta att jag ar en helt ny linuxanvandare, jag har aldrig anvanr linux forut sa forklara pa ett enkelt satt hur jag ska ga tillvaga bara...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"sudo kommando, alltså skriv bara sudo" före kommandot du vill köra som root" där skriver han mycket tydligt hur du ska göra.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Går dom inte att öppna "grafiskt" då?

btw.. testade att öppna en fil genom

sudo cd /mnt/documents and settings men då klagar den på att det inte finns..

Vad är det riktiga namnet på documents and settings?

*ironi* ni är verkligen så hjälpsamma här *ironi*

Om ni hadde vart helt windowsifierade och helt nya med linux så hadde inte ni heller fattat..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan lägga till följande rad i /etc/fstab sen kan du mounta den utan att vara root och då försvinner ditt problem om jag inte missminer mig.

/dev/hda1 /mnt ntfs noauto,owner,user

Skriv users i stället för user om inte samma användare som mount filsystemet måsta umounta disken. (Men jag gissar att du kör ett enmanasystem så det spelar ingen roll.)

Permalänk
Medlem

Du skall INTE logga in som root! Inte heller aktivera rootkontot i Ubuntu, eftersom det inte skall behövas. Hade du kikat i Ubuntus dokumentation/forum hade du sett precis hur du skall göra för att mounta hårddiskar så att du får rätt åtkomst till dem.

https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/partitions-boot...
www.ubuntuforums.org