Permalänk

Frågor om Linux

Tänker först klargöra: Ja, jag har fått följande frågor i läxa (Operativsystem-kurs), och Jag Har Försökt få tag i svar själv, men inte lyckats få så bra svar på dessa så skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med att klargöra...

Btw. folk som tycker "Gör din läxa själv istället för att fösa över det på någon annan" behöver inte kommentera alls, Jag Har Försökt få svar och är intresserad av att veta... Ingen Måste hjälpa, men det skulle uppskattas.

Okey, here we go:

- Om man ser på ett Linuxsystems arkitektur hur ser det ur schematiskt sett. Rita en bild och beskriv de olika delarna.

Här behöver ni inte göra en schematisk bild, men förklara gärna så att jag kan göra en...

- Vi skall gräva djupare i kärnan, vilka delar ingår i kärnan, d.v.s. vad gör den och vad gör de olika delarna.

- Windows är känsligt för fel och man kan få blåskärm och om man uppdaterar något måste man ofta starta om. Men i Linux kan man starta om olika delar och man behöver sällan starta om, vad är det som gör skillnaden mellan Linux och Windows.

Är det att linux har separata delar/sektioner i kärnan som utför mer specifika utföranden? Och det på så vis blir mer effektivt gjort än i Windows där det enkelt sett är en kärna som utför allt...? Är jag ute och cyklar?

-För att kunna komma åt t.ex. en Cdläsare måste man köra kommandot mount, vad gör det och hur kopplar man t.ex. en cdläsare in Linux.

Tack på förhand
Appoc

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Den sista kan jag svara på : )

mount [enhet] [monteringspunkt]

t.ex: mount /dev/cd /mnt/cd

Rätt säker på den : )

edit: "/dev/cd" heter nog oftast "/dev/cdrom" kom jag på : )

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spissy
Den sista kan jag svara på : )

mount [enhet] [monteringspunkt]

t.ex: mount /dev/cd /mnt/cd

Rätt säker på den : )

edit: "/dev/cd" heter nog oftast "/dev/cdrom" kom jag på : )

Tack för svar, men hmmm, vad är "dev" och vad är "mnt", samt "monteringspunkt"? ^^ Är som sagt inte så hemma på Linux

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

dev står för devices och där hittar man alla cd-enheter och hårddiskar osv. t.ex kan en partition på en hårddisk heta hda1, det är alltså det första (a) IDE-disken (hd) och första partitionen på disken anges med ettan (1). Sen så ligger cdromen som "cdrom". Monteringspunkt är den "mapp"/"katalog" där du vill kunna öppna cd-enheten. "mnt" är en katalog som ligger i huvudkatalogen "root". Du skulle kanske vilja att cdromen gick att öppna genom en mapp på ditt skrivbord som heter "min-cd"? Då blir det: "mount /dev/cdrom /home/username/Desktop/min-cd". "username" ersätter man med ditt användarnamn, i mitt fall då, "erik" --> "mount /dev/cdrom /home/erik/Desktop/min-cd".

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk
Medlem

Dåligt formulerade frågor.
1. Hur kärnan är uppbyggd? Det är i grunden en monolitisk kärna som på senare tid fått stöd för moduler som kan laddas och laddasur under körning. Nästan allt som uppgör operativsystemet är i userspace, alla kommandon, X osv är inte en del av kärnan. En kärnan kan ritas upp så här

------------------------------------------------ | - Användarnivå - | | ––––––––––––––––––– | | |Applikationer | Bibliotek| | | –––––––––––––––––––––– | | - Kärnnivå - | | –––––––––––––––––––----- ------| | | | Gränssnitt för system anrop | | | |–––––––––––––––––––––---------| | | | I/O | | Processkontroll | | | | | Nätverk | | Schemaläggare | | | | | VFS | | Modulhantering | | | | ----------------------------------------–--| | HAL Hårdvara

<Edit>Varför pajar swec min asciiart?</Edit>

2. Svaret på fråga ett är en bra början djupare får du gå själv.

3. För att koma åt CD-läsaren behöver man inte göra något speciellt. Men om man där emot vill komma åt filsystemet och filerna på en CD kan man använda mount man kan skriva mount -t iso9660 /dev/[enhet] /mnt

Permalänk
Medlem

Den generella anledningen att man säger att Windows tenderar att vara mindre stabilt än *nix system är att Windows kör mer på delat minne, dvs flera processer delar på en viss mängd minne (svchost t.ex.). Om en process går ner kan den riskera alla andra. En effekt av delat minne är att processer blir mer beroende av varandra, startar man om en måste man kanske starta om alla.
Detta stöter man sällan på i ett mer modulärt *nix system.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Fråga 3 är felaktig. Automountdeamonen gör att man inte alls behöver använda något mountkommando.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Men usch så tråkigt den där läxan ser ut vara.

Ladda ned en linux livecd så du får se hur linux egentligen är
Sen kan du ta en titt på http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux-2upl.pdf
Där står det mycket om GNU/linux

Permalänk

Tack alla för svar...

Haffe: Asså? Det kan inte vara så att det finns dis. av linux där det inte finns autodeamon för det? Iaf så vill han att man ska kunna det.

Meto: håller med Och du har inte ens sett hela
Sen så har vi redan linux, kör Fedora Core 5 i WMWare.

Fick även tips om den länken av läraren idag men tack iaf

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Den generella anledningen att man säger att Windows tenderar att vara mindre stabilt än *nix system är att Windows kör mer på delat minne, dvs flera processer delar på en viss mängd minne (svchost t.ex.). Om en process går ner kan den riskera alla andra. En effekt av delat minne är att processer blir mer beroende av varandra, startar man om en måste man kanske starta om alla.
Detta stöter man sällan på i ett mer modulärt *nix system.

Shared memory används i alla VM-system, inklusive *nix. Att inte göra det är rena dumheter. Alla program som använder exempelvis QT använder samma QT vilket sparar en jäkla massa minne. Allt detta borde vara rätt tydligt om man någonsin har kompilerat något större program under linux Dependencies någon?

När det gäller det här med /dev, så härstammar det från grunden i unix filosofi: "Everything is a file". Detta gäller vanliga filer liksom hårdvara i datorn. Skulle du vilja kan du enkelt skriva rådata till hårddisken genom att helt enkelt spara till /dev/hda. Detta ger ett väldigt flexibelt system som är väldigt kraftfullt att använda när man lär sig det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Shared memory används i alla VM-system, inklusive *nix. Att inte göra det är rena dumheter. Alla program som använder exempelvis QT använder samma QT vilket sparar en jäkla massa minne. Allt detta borde vara rätt tydligt om man någonsin har kompilerat något större program under linux Dependencies någon?

Jo visst, jag sa aldrig något annat, bara att Windows är lite slappare på att skydda processer från varandras minne. T.ex. så körs daemons oftast separat från varandra i *nix, i Windows kör de flesta services i en och samma host. Vilket är en lite annan typ av delat minne än länkade libs.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy