Tips på prisvärd widescreen för ca: 4000kr

Permalänk

Tips på prisvärd widescreen för ca: 4000kr

Hade tänkte införskaffa mig en tft widescreen här någon gång. Kan någon berätta för mig vilken skärm det är som är mest prisvärd i klassen 4000:-. Vill ha minst 20" och den används mycket till spel och därefter är det bara vanligt windows användade. Kommer det någon skärm som man bör invänta? Ska man skippa TN panelerna och istället köpa MVA etc? Ja som sagt, ge mig ett namn på en skärm.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eller 2 extra tum för en 50lapp mindre
http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=VX2235WM

Köppte min här, kanon nöjd !

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Så ni rekommenderar viewsonic, och visst lockar en 22" mera, så länge den inte är mycket sämre, när det inte skiljer särskilt mycket i pris.
Har även kollat på Samsung 225BW som dessutom har HDCP. Nackdelen med den verkar vara mycket blödning, hur är det med de på viewsonicen? Sedan har väl LG en kandidat också som jag inte vet särskilt mycket om. Huga vilken djungel detta är!

Permalänk
Medlem

Minst sagt en djungel !!

I den prisklassen så är 2025 ett bra alternativ ja.
Testvinnare hos Toms hardware t.ex.
Har en P-MVA panel.

Permalänk
Medlem

225bw utan att blinka

Visa signatur

På ingående:
C2D E6600 | X1950XTX | 2 GB RAM | Gigabyte DS4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
Minst sagt en djungel !!

I den prisklassen så är 2025 ett bra alternativ ja.
Testvinnare hos Toms hardware t.ex.
Har en P-MVA panel.

Intressant, men då lägger jag gärna på lite och tar en 2235. Problemet då blir att den inte använder P-MVA utan kör TN 6bit + 2bit (kommer inte på vad tekniken heter). Trodde däremot att dessa två skulle använda samma panel vilket de inte verkar göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tauren
225bw utan att blinka

Motivera gärna varför.

Sedan börjar jag fundera när man ser inlägg från 2001 på 225BW mfl, har det inte släppts några nya skärmar på senaste tiden? Uppdateras dom och behåller samma modellbeteckning eller något? Antar det är samma i monitorbraschen som projektor, de nyaste smiskar jämnt de äldre.

Permalänk
Medlem

Dell 2007WFP. Har S-IPS panel, den paneltyp med minst nackdelar av de stora tre enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Dell 2007WFP. Har S-IPS panel, den paneltyp med minst nackdelar av de stora tre enligt min åsikt.

5 773,75 kr är ju nära 4000kr, bara närmare 50% över budgett.

Permalänk
Medlem

225BW är väl typ ett par månader gammal, augusti släpptes den väl?

Runt 4000kr så är den mest prisvärda 225BW enligt mig. Det enda dåliga är väl blödningen som du säger. Läs på newegg.com, den får massvis med recensioner med 5/4 stjärnor. Anledningen till 4 stjärnor är endast p.g.a. blödningen. Så det är en toppenskärm förutom det.

Jag tänker nog också köpa 225BW om ett par veckor eller så, har inte hittat någon skärm i samma prisklass som verkar intressant. 24" från Dell för 10k känns inte så lockande, och den där 20" från NEC vet jag inte riktigt. Vill ha 22"

Visa signatur

På ingående:
C2D E6600 | X1950XTX | 2 GB RAM | Gigabyte DS4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
5 773,75 kr är ju nära 4000kr, bara närmare 50% över budgett.

Jo 5700 var jag kanske en aningen svettigt så försök hålla er till den gräns jag har satt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tauren
225BW är väl typ ett par månader gammal, augusti släpptes den väl?

Runt 4000kr så är den mest prisvärda 225BW enligt mig. Det enda dåliga är väl blödningen som du säger. Läs på newegg.com, den får massvis med recensioner med 5/4 stjärnor. Anledningen till 4 stjärnor är endast p.g.a. blödningen. Så det är en toppenskärm förutom det.

Jag tänker nog också köpa 225BW om ett par veckor eller så, har inte hittat någon skärm i samma prisklass som verkar intressant. 24" från Dell för 10k känns inte så lockande, och den där 20" från NEC vet jag inte riktigt. Vill ha 22"

Hmm då är det jag som är ute och cyklar, kollade säkert på fel datum.
Då ska jag genast läsa. Har även kolla på widescreengamings forum och där är det 225BW som rekommenderas också. VX2235 har ju nackdelen att den inte är ställbar och sedan är det synd att den inte fått MVA panel som 20" "lillebror" VX2025. Men det lutar åt en 225BW, helt klart.

Det verkar som att blödningen inte märks förut vid kolsvart bild eller har jag fel? Syns den i windows miljö och bf2? Om det finns någon som vet..

Permalänk
Medlem

Glömde bort att nämna att du kan vänta på nästa rabatttillfälle från dell eller sälja 15" skärmen du får till för det priset för runt 800-1000kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
5 773,75 kr är ju nära 4000kr, bara närmare 50% över budgett.

dell 2007wfp kostar nu 4335:- om jag såg rätt

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MensInsana
dell 2007wfp kostar nu 4335:- om jag såg rätt

Det är nog 2007FP du tänker på .... Dells 20" 4:3 .... inte ws.

Permalänk

Jag som trodde valet var klart. 225BW skulle det ju bli men efter en kompis handlat en 205BW och jag noterat bleedingen så blev jag lite tveksam. Visst det syns inte så länge det är ljust på skärmen men huga vad styggt det ser ut när bilden blir mörk.

Har VX2235WM lika mycket bleeding som 225BW? Enda jag ser som nackdel är att viewsonicen inte är ställbar. HDCP kommer jag aldrig använda så länge inte spel blir på det inom de närmaste åren.

Annars så vad får man betala för en 22" som inte har denna bleeding. Finns ju inte så många vad jag kan se. Dellen verkar ju ha en massa andra fel, de är ju verkligen pest eller kolera man väljer mellan.

Permalänk
Medlem

Blödningen märks bara på vissa filmer och med svart skärm. Har aldrig märkt av det i spel eller Windowsmiljö

Då Viewsonic:en har samma panel så ser jag inte hur de skulle kunna få mindre blödning, men man vet aldrig.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Japp då har jag haft hemma 225bw några dagar men det blev en retur på den. Tyvärr! Det den föll på i mina ögon var betraktningsvinklarna, backlight bleeding och att jag tycker färgerna var något oroliga, summan av det negativa vägde tyvärr över det positiva för mig. Kommer istället invänta tills 22" kommer med Pva eller mva panel. Får väl se hur länge det dröjer men hellre de än att jag sitter och stör mig på något jag lagt ut 4000 på.

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för skärm för max 4000kr om man skall ha den för att surfa och spela FPS-spel? Skall ej se på film.... Vill ha en prisvärd widescreen 19-22 tum.

Permalänk

2025, har en skärm och är hur nöjd! underbar i spel underbar i jadu i allt

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foppah
Vad rekommenderar ni för skärm för max 4000kr om man skall ha den för att surfa och spela FPS-spel? Skall ej se på film.... Vill ha en prisvärd widescreen 19-22 tum.

Ska du huvudsakligen spela skulle jag faktiskt rekommendera någon med 1440x900 nativeupplösning, för 1680x1050 är rejält tungdrivet om din hårdvara har något år på nacken (mina 6800GS @ SLi går på knäna för att driva i den upplösningen)

Har du hårdvara så det räcker så har jag bara erfarenhet av en Widescreen, och det är 225BW, och även efter nån månad måste jag säga att den uppfyller mina krav med råge.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Ska du huvudsakligen spela skulle jag faktiskt rekommendera någon med 1440x900 nativeupplösning, för 1680x1050 är rejält tungdrivet om din hårdvara har något år på nacken (mina 6800GS @ SLi går på knäna för att driva i den upplösningen)

Har du hårdvara så det räcker så har jag bara erfarenhet av en Widescreen, och det är 225BW, och även efter nån månad måste jag säga att den uppfyller mina krav med råge.

Ok, jag har 7600gs o 1gb ram... 2.8ghz p4 ht... funderar på 225BW

Permalänk
Medlem

Då blir det tungt att spela nyare spel. Självklart kan du ju iofs köra lägre upplösning än native, men det blir ju inte lika "krispigt".

Som exempel kan jag säga att jag nätt och jämt klarar CS:S fullmaxat i 1680x1050 (droppar till 45-50 FPS ibland).

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Aha.... vad trist! Får fundera lite då...