Vinn nätagg från Seasonic

Devolo lanserar ethernet via elnät

Permalänk
Melding Plague

Devolo lanserar ethernet via elnät

Tillverkaren Devolo lanserade nyligen produkten Dlan 200 Avdesk vilket är en produkt för att köra ethernet över elnätet hemma. Det som skiljer Dlan 200 Avdesk från andra liknande produkter är att den stödjer hastigheter upp till 200 megabit, eller cirka 25 megabyte i sekunden.

Läs nyheten: Devolo lanserar ethernet via elnät

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

låter niceigt. Hur många användare kan man koppla emot det där prylen då ?

Permalänk
Medlem

Vad för hastigheter har gamla såna här tekniker ?

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Vad för hastigheter har gamla såna här tekniker ?

80-100 tror jag.
Väldigt teoretiskt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

200Mbit? Jo tjena.
Jag tror inte ett dugg på det förens jag ser det. Man ska nog vara nöjd o man når 100Mbit

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

kanske inte helt omöjligt att körar UPP till 200 Mbit på den.. men man brukar bara kunna vara ett fåtal användare på samma nät...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

undrar hur jordfelsbrytare o liknande reagerar på denna produkten

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har sett nåt test och jag vill minnas att den praktiska hastigheten var 85 Mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
undrar hur jordfelsbrytare o liknande reagerar på denna produkten

Så fort datan blir korrupt bryter den anslutningen.

Permalänk
Medlem

Synd att de är så dyra. Finns det inte något liknande men som kör på telefonledningen mellan olika telejack i huset? Undrar när det kommer något man kan koppla in för nätverk på vattenledningarna?

Permalänk
Medlem

Det man gör är att skickar en radiolikande våg, ovanpå växelströmmen. Ungefär som vanlig telefon fungerar.

Sitter du på samma fas som grannen så kommer ni sitta i samma nät. Därav använder man likande saker som WEP och WPA.

200Mbps är inte omöjligt, även om ja inte tror man kommer upp i så pass. Men något som motsvarar 3-4MBps är helt klart bra alternativ till dra TP eller 54Mbps WLAN.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det man gör är att skickar en radiolikande våg, ovanpå växelströmmen. Ungefär som vanlig telefon fungerar.

Sitter du på samma fas som grannen så kommer ni sitta i samma nät. Därav använder man likande saker som WEP och WPA.

Mmm.. för WEP och WPA är ju så "säkert", 10 minuter och koden är knäckt, väldigt enkelt.

annars verkar d vara en cool pryl

Permalänk
Medlem

bild på delen man stoppar i kontakten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
Mmm.. för WEP och WPA är ju så "säkert", 10 minuter och koden är knäckt, väldigt enkelt.

Knäcker du ett 16 tecken långt WPA på 10min?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det tar säkert 10 minuter med 2 noder ska du se.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Knäcker du en 16 tecken långa WPA kod på 10min?

Nej, några timmar kanske

Permalänk
Medlem

Netgear har också 200Mbps lösning. Fått den demad och där verkade det fungera väldigt bra. Vet att deras tidigare inte fungerade speciellt bra. Men den nya verkar helt okej.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har Netgeras 85 MBps lösning hemma i vår villa och det fungerar utmärkt. Min router står på nedervåningen i mitt arbetsrum och med trådlöst når den precis fram till sofforna vid TV'n. Så det är väldigt tight att sitta där och jobba då man ofta tapparsignalen.

Jag har löäst det så att jag drar tråd från routern till en 85 Mbps Netgear adapter. Sen har jag en annan adapter i ett rum på övervåningen. Där går tråden till en accesspunkt som skapar ett trådlöst WLAn på övervåningen som når överallt där. Det använder jag även för de två trådlösa Mediaspelarna som streamar musik i ett par rum där upp. Funkar utmärkt.

Har funderat på 200 MBps för att även streama video upp till TV'n och en ny Mediacenter där.

B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acateon
Ja det tar säkert 10 minuter med 2 noder ska du se.

WEP kanske tar 10 minuter ja, inte en chans att man knäcker WPA lika fort.

Permalänk
Medlem

0:a, då menas neutral antar ja. frågan jag ställer mig, är det som med alla andra sånna här produkter att de måste sitta på samma fas för att det ska funka?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

200Mbit/s innebär 100Mbit/s full duplex. Dessutom är det en drömmätning när de kör specialtrafik över några få cm kabel. I TCP/IP sjunker det drastiskt nedåt mot 50Mbps, och om du kommer över på en annan fas desutom så är du nere på runt 20Mbps.

Tekniken är inte ett dugg ny, jag provade en konkurrerande produkt för över ett år sen, på "200 Mbit/s" alltså.

Permalänk
Medlem

Dyr var den också, skitsaker, wlan känns som billigare och smidigare alternativ, eller dra en kabel helt enkelt...

Permalänk
Medlem

Har en kompis som har 85mbps lösningen, det fungerar rätt skapligt.
Men tyvärr så fungerar det särskilt bra när han ska streama filmer till Xboxen.
Det fungerar ju över Wlan 802.11g som både praktiskt och teoretiskt har lägre bandbredd, skumt?

Permalänk

Kan låta som en dum fråga, känner mig iaf dum när jag frågar den.

men hur fungerar den?
är det bara stoppa in den i väggen så får man internet eller?
måste man inte ha något abonemang för den?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd power
Kan låta som en dum fråga, känner mig iaf dum när jag frågar den.

men hur fungerar den?
är det bara stoppa in den i väggen så får man internet eller?
måste man inte ha något abonemang för den?

Det är inte för att få INTERNET, bara ett LAN i huset.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det är bara för ett internt nätverk. Dvs du kan använda befintliga kablar för att koppla ihop två datorer istället för att dra en ny tp-kabel.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nej, några timmar kanske

hoho
16 tecken lång WPA? Givetvis inte någon passphrase som en ordlisteattack klarar av.

Artikeln är ett år gammal så man kan väl räkna ner tiderna några procent... http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=127

Eller känner du till något om att WPA-PSK skulle vara knäckt (likt WEP är knäckt, dvs spelar ingen roll vilken nyckel man har, det går ändå så att få reda på snabbt)?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Folk undrar om man måste sitta i samma "FAS", öh, "NOLL" är ingen "FAS" utan bara "NOLL", finns 3st "FAS" medans bara en "NOLL"... klura ut resten.

Själv är jag intresserad över om man kan ha det mellan två olika hus, typ 50-100m ifrån varandra?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Har en gammal homeplug-lösning från Devolo som funkar utmärkt för ändamålet. Maxkapaciteten är angiven till 4Mbit och jag får ut 2Mbit. har ADSL-modemet inkopplat i ena änden och en router i andra änden. Enkelt och smärtfritt. Frugan blev dessutom väldigt nöjd med att inte ha kabel över halva huset (cirka 40m). Funkar INTE med överspänningsskydd eller dylikt.

Permalänk
Avstängd

Sen har visst datorbutiken kampanj på dom nu oxå:-)

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=DEVHS20...

Det var snabbt jobbat:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate